در گزارش فرم نو مطرح شد محور فعالیتهای مركز اقتصاد ورزش سیاست گذاری است نه اجرا

به گزارش فرم نو سرپرست معاونت مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش در مورد دستاوردهای این مرکز طی سه سالی که از تشکیل آن می گذرد توضیح داد و اظهار داشت: محور فعالیتهای این مرکز سیاست گذاری است نه اجرا.

علیرضا کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر با تکیه بر اینکه «مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» سه سال پیش به منظور سیاست گذاری و نه انجام کارهای اجرایی تشکیل و شروع به کار کرد، اظهار داشت: از ابتدا قرار بر این بود که در چارچوب این مرکز بگونه ای برنامه ریزی شود که سهم ورزش و اقتصاد آن در اقتصاد خرد و کلان کشور مشخص شود.
وی در این رابطه افزود: سهم ورزش در برنامه ششم توسعه بسیار کم و ناچیز در نظر گرفته شد. باید به واسطه فعالیت مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش و فعالیت هایش، سهم ورزش را در برنامه هفتم توسعه افزایش دهیم تا منافع این بخش بیشتر در نظر گرفته شوند.
معاون مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش در ادامه به برخی اقدامات انجام شده در این مرکز و همچون امضای تفام نامه ای میان وزارت ورزش و سازمان گردشگری کشور اشاره نمود و اظهار داشت: امضای این تفاهمنامه هم در جهت فعالیتهای مرکز انجام شد ضمن اینکه مقرر شده سند گردشگری ورزشی کشور را تنظیم نماییم. در این راستا باید کمیته راهبری بعنوان زیر مجموع تفاهمنامه مورد نظر تشکیل گردد تا مبحث سند گردشگری را بررسی و در صورت تصویب وارد فرایند ابلاغ کند.
کلانتری تصریح کرد: همینطور تفاهمنامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید تا از ظرفیت های موجود و دانش بنیان برای تولیدات داخلی بهره گرفته شود.
سرپرست معاونت مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش دیگر اقداماتی که در این مرکز انجام شده اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اند را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: درجریان فعالیتهای خود «سند اشتغال» را تدوین کردیم. این سند به تایید کارگروه اشتغال وزارت ورزش رسید و پس از آن مصوبه دبیرخانه اشتغال کشور در وزارت کار را گرفت. در ادامه هم به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد. در این مرحله اشکالاتی به سند اشتغال تدوین شده گرفته شد که باید برطرف شود تا تاییدیه نهایی را بگیرد و بتوانیم با استناد به آن تفاهمنامه ای با سازمان برنامه و بودجه امضا کرده و تخصیص اعتبار داشته باشیم.
امضای تفاهمنامه با اتاق بازرگانی کشور دیگر موردی بود که کلانتری از آن بعنوان یکی از برنامه های مورد پیگیری در مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش طی سالهای گذشته یاد کرد و اظهار داشت: تهیه بانک اطلاعاتی در ارتباط با اقلام ورزشی تولید داخل، مشخص کردن توانمندی های کشور در این حوزه، میزان واردات اقلام ورزشی و اینکه در چه زمینه ای توانمندی صادرات وجود دارد، مبحث مورد توجه در انعقاد این تفاهمنامه است که تدوین آنرا در برنامه داریم.
به گفته وی، طبقه بندی مشاغل ورزشی، استفاده از ظرفیت دانش بنیان، تکنولوژی های جدید و… دیگر موضوعات مورد توجه در مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش است. کلانتری در این رابطه اظهار داشت: باید بتوانیم به واسطه فعالیتهای مان میدان رقابتی ایجاد نماییم بگونه ای که در بعد داخلی برای تولید اقلام ورزشی رقابت میان تولید کنندگان داشته باشیم و در عین حال توانمندی های صادرات را هم بهبود بخشیم.
سرپرست معاونت مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش در انتها اظهار داشت: این مرکز ساختاری نو و جدید در وزارت ورزش بشمار می رود بنابراین انجام هر فعالیتی در آن به فرایند زمانی گسترده ای نیاز دارد. با این اوصاف فکر می کنم نخستین دستاوردهای قابل توجه و استناد مرکز را در سال ۱۴۰۱ شاهد باشیم.

منبع: