اعزام بر مبنای گروه های چهارگانه؛ هادی رضایی: كسب سهمیه ملاك حضور در بازی‎ های پارالمپیك توكیو نیست

به گزارش فرم نو سرپرست كاروان ایران در بازی‎های پارالمپیك توكیو با تاكید بر اینكه شرط اصلی اعزام به این بازی‎ها حضور در جدول چهارگانه است، اظهار داشت: كسب سهمیه تنها ملاك حضور در پارالمپیك نیست.

هادی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاكید بر اینكه كمیته ملی پارالمپیك برای اعزام كاروان به بازی های پارالمپیك ۲۰۲۰ توكیو و همینطور حضور در دوره آتی بازی های پاراآسیایی كه سال ۲۰۲۲ به میزبان چین برگزار می گردد یك سیاست كلی تدوین كرده است، اظهار داشت: بر طبق این سیاست، شانس اصلی اعزام به بازی های پارالمپیك حضور ورزشكار یا رشته مربوطه در یكی از گروه های چهار گانه موردنظر است. برای بازی های آسیایی هم بر مبنای همین گروه بندی پیش خواهیم رفت.
وی با تاكید بر اینكه سه گروه مختص ورزشكاران و رشته هایی است كه به ترتیب شانس مسلم كسب مدال طلا، نقره و برنز به حساب می آیند، تصریح كرد: گروه چهارم هم برای ورزشكارانی پیش بینی شده كه جزو قهرمانان یا نایب قهرمانان آسیا هستند. این ورزشكاران در صورت كسب سهمیه می توانند در بازی های پارالمپیك شركت داشته باشند.
سرپرست كاروان ورزش ایران در بازی های پارالمپیك با اشاره به شرایط دیگر ورزشكاران و رشته هایی كه جزو این چهار گروه نیستند، خاطرنشان كرد: امكان دارد ورزشكارانی كسب سهمیه كنند كه اصلا جزو این گروه ها به حساب نمی آیند. ازاین رو و از آنجایی كه كسب وضعیت آنها با سیاست های كمیته همخوانی ندارد، شانسی برای اعزام ندارند.
رضایی تصریح كرد: در كل اینكه كسب سهمیه ملاكی برای اعزام ورزشكار یا تیم به بازی های پارالمپیك نیست. تنها در صورتی اعزام انجام می شود كه ورزشكار یا تیمی صاحب سهمیه شده و جزو یكی از گروه های چهارگانه موردنظر هم باشد.
به گفته وی تا كنون چهار سهمیه برای بازی های پارالمپیك به دست آمده كه همگی هم جزو گروه های موردنظر به حساب می آیند. والیبال نشسته شانس مدال طلا دارد. ساره جوانمردی و سمیرا ارم به ترتیب شانس مدال طلا و نقره در تیراندازی هستند. سیامند رحمان هم كه شانس قهرمانی در پاراوزنه برداری بشمار می رود.
سرپرست كاروان پارالمپیك با تاكید بر اینكه رویدادی مانند بازی های پارالمپیك جای كسب تجربه نیست، تصریح كرد: كاروان ورزش ایران برای بازی های پارالمپیك كاملا كیفی و سختگیرانه شكل خواهد گرفت. برای این رویداد فقط از ورزشكاران مدال آور حمایت خواهد شد.
«با این اوصاف تكلیف سایر ورزشكاران و رشته هایی كه شانسی برای پارالمپیك ندارند، چه می شود؟»، وی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: از این دسته ورزشكاران برای رویدادهای دیگر كه سطح پایین تری دارند، استفاده می شود. چرا باید ورزشكاری كه مثلا جایگاه یازدهم دنیا را دارد در پارالمپیك شركت نماید. این رویداد ویژه ورزشكارانی در سطح بالا و مدال آور است.
رضایی تصریح كرد: سال جاری میلادی، سال كسب سهمیه در بیشتر رشته ها برای بازی های پارالمپیك بشمار می رود. این كسب سهمیه در همه سطوح ورزش جانبازان و معلولان، نابینایان و كم بینایان و ناشنوایان انجام می شود.