نشانه ای از برنامه ریزی نیست؛ بودجه صفر برای حل مشكل بانوان، وزارت ورزش فقط شعار می دهد!

به گزارش فرم نو تاكید بر فراهم شدن زیرساخت ها برای حضور بانوان در ورزشگاه ها با اقدام عجیب وزارت ورزش با ابهامات زیادی برای سال آینده روبرو شده و به نظر می آید این اقدام تنها یك شعار است.

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: بی شك در كنار رویدادهایی مانند جام جهانی، جام ملت های آسیا و بازی های آسیایی و پاراآسیایی، یكی از موضوعات داغِ امسال در حوزه ورزش مربوط به بانوان بود و حضور آنها در ورزشگاه آزادی؛ موضوعی كه موج آن همزمان با دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و بولیوی و ورود گزینشی بانوان به استادیوم یكصدهزارنفری آزادی برای چندمین بار به راه افتاد و همچنان هم در بسیاری محافل ادامه دارد.
اتفاقا دولت و مدیران تصمیم گیرنده در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم خویش را بی میل نسبت به این مهم نشان ندادند طوریكه در گفتگوهای مختلف با تاكید بر ضرورت مهیا شدن زیرساخت های لازم، از برنامه ریزی برای اقدامات موردنیاز در این زمینه خبر دادند و اینكه پیگیر مهیا شدن شرایط قانونمند هستند. این در شرایطی است كه در برنامه سال ۹۸ وزارت ورزش هیچ پیش بینی در این زمینه نشده حتی در بخش بودجه.
وزارت ورزش فقط شعار می دهد
برنامه وزارت ورزش برای سال آینده در ۹ حوزه كه گسترش ورزش بانوان، گسترش ورزش قهرمانی، گسترش ورزش همگانی و هدایت و ارتقای امور فرهنگی در ورزش همچون آنها می باشد، عرضه شده است. ذیل هر برنامه هم مجموعه اقدامات و فعالیت ها و حتی بودجه پیش بینی شده برای آن مشخص شده است.
این در حالی است كه در هیچ از حوزه های تعیین شده و فعالیت های زیرمجموعه آن، هیچ نشانه ای از برنامه ریزی برای هموارتر شدن مسیر ورود بانوان به ورزشگاه ها وجود ندارد و بالطبع بودجه ویژه ای هم برای آن لحاظ نشده است همان گونه كه قبل از این و طی سال های گذشته هم در اعتبارات سالیانه وزارت ورزش، بودجه ای برای این مورد كنار گذاشته نمی شد.
مشخص نیست چرا با وجود بسیاری صحبت های مطرح شده، اراده مسئولان وزارت ورزش در این زمینه و برای برنامه ریزی جهت مهیا شدن حضور بانوان در ورزشگاه ها خیلی جدی نیست كه اگر غیر از این بود حداقل در گوشه از برنامه سال آینده خود به آن اشاره می كردند همانطور كه در سایر بخش ها و زمینه ها اعلام برنامه كرده است.
به نظر می رسد مسئولان وزارت ورزش در ظاهر شعارهایی برای پشتیبانی از ورزش بانوان می دهند اما در جایی كه باید برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشند و برای این اقدامات بودجه ای را در نظر بگیرند، گرفتار فراموش می شوند.

این گزارش یك سند است
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، اینكه وزارت ورزش برنامه ای برای حضور بانوان در ورزشگاه ها ندارد، موضوعی است كه مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم در گزارشی كه جهت بررسی اولیه لایحه پیشنهادی ورزش در حوزه تربیت بدنی عرضه كرده، به آن اشاره داشته است.
در گزارش این مركز آمده است: «در خصوص حضور زنان و خانواده ها به استادیوم های ورزشی كه از جانب دولت و وزارت طی این سال ها در فضای رسانه ای و اجتماعی كشور در حجم وسیعی به آن پرداخته شده است، برنامه و اقدام / فعالیت مشخصی در اینباره در لوایح بودجه، ذیل برنامه های وزارت ورزش و جوانان پیش بینی نشده است. روشن است كه مناسب سازی اماكن و فضاهای كشور از حیث سخت افزاری نقطه آغازین برای حل این مسئله است كه در بودجه های سنواتی اخیر هیچ ردی از آن وجود ندارد.»
سهم صفر بانوان و ورودشان به ورزشگاه ها در اعتبارات عمرانی
برنامه پیشنهادی وزارت ورزش به سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حالی خالی از مبحث ورود بانوان به ورزشگاه ها و اقدام برای مهیا شدن زیرساخت های آن است كه بودجه این وزارتخانه و شركت تابعه آن نسبت به سال قبل چهار درصد افزایش داشته است.
از مجموع بودجه ۹۲۰ میلیارد تومانی وزارت ورزش، ۲۵ درصد برای بخش عمرانی است. بودجه شركت توسعه هم ۲۴۵ میلیار تومان اعتبار عمرانی است. در مجموع ۱۱۶۶ میلیارد تومان برای وزارت و شركت تابعه آن پیش بینی شده اما اصلا برای هزینه بخشی از این اعتبارات در زمینه ورود بانوان به ورزشگاه ها، برنامه ای عرضه پیش بینی نشده است.
داستانی كه همچنان ادامه دارد
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، اتفاقی كه ۲۴ مهرماه در استادیوم یكصدهزارنفری آزادی رقم خورد باآنكه ابعاد گسترده ای را در برگرفت اما نمی توان آنرا سرآغازی در ورزش ایران و برای ورود بانوان به ورزشگاه ها دانست. در واقع این برای نخستین بار نبود كه بانوان به ورزشگاه می آمدند و یك دیدار فوتبال را از نزدیك تماشا می كردند. سال ۱۳۷۷ و به بهانه شركت در مراسم استقبال از تیم ملی فوتبال كه سهمیه جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را به دست آورده بود، اولین حضور بانوان در ورزشگاه آزادی رقم خورد. نخستین حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه آزادی و برای تماشای یك بازی هم در جریان دیدار رسمی دو تیم ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان رقم خورد.
در كل اینكه حضور بانوان در ورزشگاه ها و برای تماشای رقابت های ورزشی مردان مبحث جدیدی نیست؛ داستانی است بلند و تكراری كه همزمان با دیدار ایران و بولیوی و به خاطر تاكید فیفا، بازگشایی شد. با این تفاوت كه اینبار ورود بانوان به آزادی با واكنش های مثبت و استقبال از استمرار آن همراه بود تا آنجا كه مسئولان هم وعده مهیا شدن شرایط برای ادامه حضور بانوان را دادند اما عدم عرضه برنامه مشخص در این زمینه، نشان داده است تلاش ها و اقدامات بر خلاف وعده و وعیدها است.