یك مربی: وزنه برداری ایران افت کرده است

فرم نو: خوزستان سرمربی تیم وزنه برداری مناطق نفت خیز جنوب اظهار داشت که هدف اصلی این باشگاه با حضور در لیگ برتر کمک به وزنه برداری ایران است.
جواد نادری در گفت و گو با ایسنا، در ابتدا درباره ی آمادگی تیمش برای حضور در هفته اول لیگ برتر وزنه برداری ایران که در هفته نخست آبان ماه شروع خواهد شد، اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت تیم خوب است و برخی از ملی پوشان جوانان و بزرگسالان را جذب کرده ایم که می توان به سید ایوب موسوی و علی مکوندی اشاره نمود. امیدوار هستم باتوجه به تیمی که بسته شده است نتیجه خوبی بگیریم و پیش بینی ما حضور در جمع سه تیم برتر است.
وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی باشگاه مناطق نفت خیز جنوب کمک به وزنه برداری ایران است، افزود: در این سال ها نگاه این بوده که به پیشرفت وزنه برداران ایران کمک نماییم. ما واقعا یک باشگاه هستیم و از نظر سخت افزاری و سالن شرایط مان به صورتی است که می توانیم اردوهای طولانی مدت برگزار نماییم. بنا بر این وزنه بردارانی که با باشگاه مناطق نفت خیز قرارداد می بندند می توانند پیشرفت کنند و در قالب تیم های ملی قرار بگیرند. سال قبل نیز پنج وزنه بردار که همراه با تیم ملی جوانان در آسیا شرکت کردند و مدال هم گرفتند، عضو باشگاه مناطق نفت خیز جنوب بودند.
سرمربی تیم وزنه برداری مناطق نفت خیز جنوب در ادامه، اظهار داشت: به جز دو سه تیم لیگ برتری که می توانند به تغییر نسل در تیم ملی بزرگسالان کمک کنند، به نظر سایر تیم ها چنین شرایطی را ندارند. آیت شریفی سه سال پیش در اردوهای باشگاه مناطق نفت خیز جنوب ماند و تمرین کرد و به تیم ملی جوانان راه پیدا کرد و در ادامه نیز به عضویت تیم ملی بزرگسالان درآمد. اما متاسفانه حالا تیم ها از نظر مالی در مضیقه هستند، هرچند همگی درحال رقم زدن شرایطی هستند که به وزنه برداران کمک کنند.
وی ادامه داد: به هر حال اگر همین لیگ برتر نباشد شاید بسیاری از وزنه برداران این رشته را کنار بگذارند. هزینه های ماهانه یک وزنه بردار برای اینکه در وضعیت بدنی و تمرینی مناسب قرار داشته باشد، بالاست. دستمزدها در لیگ برتر وزنه برداری بالا نیست اما کمک دهنده است ولی متاسفانه در وزنه برداری آن قدر سرمایه گذاری نمی کنند که بگوییم مانند رشته های دیگر دست ورزشکاران ما برای انتخاب تیم ها باز باشد.
نادری عنوان کرد: در هر صورت لیگ برتر وزنه برداری در این سال ها توانسته استعدادهایی را به تیم ملی ارائه کند، ضمن اینکه چند باشگاه نیز از نظر مالی در شرایطی هستند که می توانند برای وزنه برداران انگیزه ایجاد کنند. اما در حالت کلی وزنه برداری ایران افت کرده است که می تواند به خاطر شرایط سخت افزاری، امکاناتی و سالن های ورزشی باشد. فکر می کنم حدود ۱۰ سال پیش تجهیزات وزنه برداری استاندارد وارد ایران شد.
وی درباره ی تصمیم اخیر فدراسیون در خصوص دعوت از مربیان باشگاه های مختلف جهت حضور در اردوهای تیم ملی و دعوت از نوجوانان و جوانان به اردوهای تیم ملی بزرگسالان، اظهار داشت: اگر این مهم اجرائی شود، رویکرد خوبی است و می توانیم یک تیم پشتوانه برای تیم ملی بزرگسالان داشته باشیم. حالا استعدادهایی را داریم که اگر در کنار وزنه برداران تیم ملی تمرین کنند، مطمئنا رکوردهایشان افزایش می یابد. حضور مربیان در اردوهای تیم ملی نیز ایجاد انگیزه می کند و مربیان در تمام استانها فعال تر خواهند شد. در هر صورت این تصمیم فدراسیون قدم رو به جلو است و امیدوار هستم نتیجه بدهد. ضمن اینکه نباید فراموش نماییم نتیجه گیری در وزنه برداری نیازمند زمان است.

منبع: