امید به مدال داریم؛ مهین فرهادی زاد: كسب ۱۰ سهمیه المپیك كار بزرگی در بخش بانوان است

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش تاکید دارد کسب 10 سهمیه برای المپیک توکیو ورکوردشکنی که از این حیث انجام شده کار بزرگی در ورزش بانوان بشمار می رود.

مهین فرهادی زاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کسب ۱۰ سهمیه ورزش زنان برای المپیک توکیو و این که از این حیث یک رکوردشکنی نسبت به المپیک ریو صورت گرفته است، اظهار داشت: کسب این تعداد سهمیه موفقیت بزرگی بشمار می رود بااینکه معتقدیم اگر ورزشکاران زن ما با کرونا و مشکلاتش مواجه نمی شدند، می توانستند سهمیه های بیشتری کسب کنند.
وی افزود: عمده ضربه ای که ورزشکاران خانم متحمل شدند و به خاطر آن نتوانستند کسب سهمیه کنند به خاطر همین لغو اعزام های شان بود. آنها باید در مسابقات شرکت می کردند تا کسب امتیاز المپیک کنند یا شرایط دستیابی به آنرا به دست بیاورند اما کرونا این موقعیت را از آنها گرفت.
وی در همین رابطه با یادآوری دو سهمیه ای که در بخش بانوان کاراته به دست آمده، افزود: کاراته بانوان ایران می توانست دو سهمیه دیگر هم به دست بیاورد اما نشد چون تعداد سفرهای ورزشکارانش برای افزایش رنکینگ کافی نبود، در تکواندو هم ظرفیت کسب بیشتر از یک سهمیه را داشتیم. در قایقرانی هم می توانستیم سهمیه های بیشتری بگیریم اما هیچ یک از آنها در عمل به نتیجه نرسید فقط به خاطر لغو اعزام ها و این که حضور در میادین دیگر جایگزین نشد.

معاون توسعه ورزش بانوان در پاسخ به این پرسش که «البته در رشته ای مانند تنیس روی میز اعزام انجام شد اما نتیجه دو دوره قبل المپیک به دست نیامد»، اظهار داشت: به هر حال کرونا روی شرایط تمرینی و آمادگی بازیکنان تاثیر گذاشته بود. در این رشته هم پس از چندماه وقفه شرایط برای برگزاری اردو و حضور در مسابقات مهیا شد. نماینده تنیس روی میز ایران تلاش خودرا داشت اما باید پذیرفت که تبعات کرونا آنها را از آمادگی همیشگی دور کرد.
فرهادی زاد به تیراندازی و عدم کسب سهمیه الهه احمدی در این رشته اشاره نمود و تصریح کرد: الهه احمدی یک چهره المپیکی است. اطمینان دارم اگر کرونا و مشکلاتش وجود نداشت، این ورزشکار حتما کسب سهمیه می کرد.
وی افزود: در هر صورت کسب ۱۰ سهمیه آنهم در این شرایط واقعا یک موفقیت بزرگ بشمار می رود و حکم روی سکو رفتن را دارد.
فرهادی زاد در واکنش به این مساله که «تمام کشورهای جهان درگیر کرونا بودند نه فقط ایران»، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها شرایط به شکلی بود که ورزشکاران شان منعی برای حضور در مسابقات و اعزام به آنها نداشتند. ورزشکاران زن ایرانی با اهمیت ترین بازه زمانی که همان اواخر ۹۸ و سال ۹۹ بود را برای کسب سهمیه از دست دادند اما در همین زمان بسیاری از ورزشکاران دیگر کشورها درگیر مسابقات انتخابی بودند.
وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورها ورزشکاران شان تجربه زیادی از حضور در میادین کسب سهمیه داشتند حداقل نسبت به ورزشکاران ایرانی؛ همین مسئله در این شرایط خاص به آنها کمک کرد. البته که برخی رشته های ما در راه کسب سهمیه عالی بودند مانند کاراته؛ بمحض ورود این رشته به لیست المپیک، فدراسیون ایران برنامه ریزی خیلی خوبی را انجام داد تا ورزشکارانش بتوانند نتیجه بگیرند. بسیاری از آنها اما جوان هستند و تا کنون در این شرایط استثنایی قرار نداشتند.

این معاون وزیر ورزش همین طور اظهار داشت: موضوع تجهیزات هم در کسب سهمیه بی تاثیر نبود. در رشته ای مانند تیراندازی ورزشکاران ما با مشکل فشنگ مواجهند، این مسئله حتی در انتخاب محل اردوی آنها هم موثر است. با این شرایط و کمبودها ورزشکاران ما ۱۰ سهمیه گرفته اندو این موفقیت بزرگی بشمار می رود.
معاون وزیر ورزش در مورد عملکرد ورزشکاران در المپیک و پیش بینی انجام شده دراین زمینه – با لحاظ کردن مدال آوری ورزش بانوان در المپیک ریو- اظهار داشت: از هیچ ورزشکاری نام نمی برم اما امید زیادی داریم که در بخش بانوان ورزشکاران مان بتوانند روی سکو بروند. من اطمینان دارم که این ورزشکاران دست پر از المپیک باز می گردند. البته که بازهم تاکید می کنم همین کسب سهمیه یک موفقیت برای آنها بشمار می رود.
فرهادی زاد همین طور در مورد عدم انتخاب پرچمدار کاروان ایران از میان بانوان که برخلاف دوره گذشته بازی های المپیک و آسیایی انجام شد، اظهار داشت: برای انتخاب پرچمدار معیارها و ملاک های زیادی تعیین کننده است. یکی از موارد این است که برای مراسم افتتاحیه ورزشکاران در محل برگزاری بازی ها باشند و روز پس از افتتاحیه هم رقابتی نداشته باشند. تیراندازان ما روز افتتاحیه در توکیو هستند اما چون روز پس از آن مسابقه دارند امکان انتخاب پرچمدار از میان آنها وجود نداشت.