در صورت بازگشت به ایران؛ پاراكماندار پناهنده به پارالمپیك توكیو اعزام می‎شود؟

فرم نو: رئیس انجمن پاراتیروكمان در مورد ورزشكار پناهنده این رشته و اینكه در صورت بازگشت به ایران وی به پارالمپیك اعزام می‎شود و از حقوق دیگر پارالمپیكی‎ها بهره‎مند می‎شود؟ توضیح داد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، در جریان مسابقات جهانی پارا تیروكمان كه دو هفته پیش به میزبانی هلند برگزار شد، تیم اعزامی ایران صاحب ۶ سهمیه در بخش های ریكرو و كامپوند مردان و بانوان شد.
یكی از سهمیه های پارالمپیكی بخش ریكرو مردان توسط پوریا جلالی پور به دست آمد. ورزشكاری كه با تیم پا را تیروكمان به ایران بازنگشت و همین سوژه ابهاماتی را در مورد پناهنده شدن وی به وجود آورده است.
این در حالی است كه جلالی پور بعنوان یك ورزشكارِ دارای سهمیه پارالمپیك باید از حقوق و مزایای مصوب كمیته ملی پارالمپیك بهره مند شود، در اردوهای آماده سازی تیم پا را تیروكمان شركت نماید و با این تیم به محل برگزاری بازی های پارالمپیك ۲۰۲۰ در توكیو ژاپن اعزام شود.
اما پناهنده شدن وی در مورد همه این مسائل ایجاد ابهام كرده است. مجید كهتری رئیس انجمن پا را تیروكمان و سرمربی تیم ملی این رشته در گفتگو با خبرنگار مهر در این موارد توضیح داد.
كهتری در آغاز این گفتگو به سوژه پناهنده شدن پوریا جلالی پور پرداخت و اظهار داشت: ویزاهای ستاندن شده برای حضور در محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان در هلند برای مدت ۴۰ روز بود. از این مدت فقط ۱۰ روز به حضور تیم ملی اعزامی گذشت درحالی كه برای ادامه حضور تا یك ماه دیگر مشكلی وجود نداشت.
سرمربی تیم ملی پا را تیروكمان اشاره كرد: بر همین مبنا جلالی پور صحبت هایی در مورد اینكه می خواهد از مدت زمان باقی مانده ویزای خود بهره برده و در هلند بماند، مطرح كرده بود. البته در این مورد صحبتی با من نداشت اما ظاهراً با مدیریت تیم صحبت هایی را انجام داه بود. در هر صورت ما خیلی اتفاقی متوجه شدیم كه جلالی پور در بین اعضای تیم نیست. او بدون اطلاع از تركیب تیم جدا شد.
كهتری با تاكید بر اینكه در صورت داشتن ویزا، نمی توان فرد را متهم به پناهنده شدن كرد، اشاره كرد: در واقع ماندن او غیرقانونی نیست چونكه طبق ویزای قانونی انجام شده است. پلیس هم این مسئله را تأیید كرده است. مسئله مهم این است كه باید ببینیم جلالی پور پس از اتمام ویزای خود به كشور باز می گردد یا نه؟ بعد در مورد عملكردش صحبت و قضاوت داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه فعلاً از موقعیت پوریا جلالی پور ناآگاه است به این پرسش در خصوص اینكه «در صورت بازگشت جلالی پور، وی اجازه حضور در تمرینات را خواهد داشت و از حقوق و مزایای دیگر مسافران توكیو بهره مند خواهد شد؟»، پاسخ داد و اظهار داشت: به هر حال جلالی پور از اعضای تیم است. بطور قطع مشكلی برای حضورش در بین دیگر ملی پوشان ایجاد نخواهد شد. البته تصمیم گیری نهایی با من نیست اما بعید است برای ورزشكاری كه صاحب سهمیه شده، مشكلی پیش بیاد. شاید یكسری صحبت ها و تذكرها برای او ایجاد شود اما فكر نمی كنم سوژه دیگری مطرح شود.
رئیس انجمن پا را تیروكمان همین طور در این مورد كه «حقوق و مزایای تعیین شده برای دارندگان سهمیه بازی های پارالمپیك توكیو به جلالی پور هم تعلق می گیرد یا احتمال دارد به خاطر جریمه وی از دریافت آنها منع شود؟»، اظهار داشت: اگر او بموقع به كشور بازگردد و حضورش در هلند به مرحله غیرقانونی نرسد، بعید است در پرداخت حقوق به او مشكلی پیش بیاید. به هر حال همه چیز به زمان بازگشت جلالی پور بستگی دارد.
كهتری با اشاره به اینكه جلالی پور با شكستن ركورد جهان صاحب سهمیه پارالمپیك توكیو شد، اظهار داشت: حتی او می توانست در همین مسابقات قهرمانی جهان (هلند) صاحب مدال طلا شود. این پا را كماندار یكی از پایه های مدال آوری در پارالمپیك است. جلالی پور می داند كه در صورت بازگشت حقوق خواهد داشت و با مدال آوری در توكیو هم پاداش می گیرد. بدین سبب باید خیلی سطحی نگر باشد اگر همه این موقعیت را به راحتی از دست بدهد.

منبع: