علمداران عازم چین می شوند؛ اطلاعاتی از کاروان ورزش ایران در سی و یکمین دوره یونیورسیاد

فرم نو: کاروان اعزامی ایران به یونیورسیاد دانشجویان جهان 2023 چین با نام علمداران راهی سی و یکمین دوره بازیهای دانشجویان جهان در چنگدو چین خواهد شد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، سی و یکمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان از ۶ مرداد با حضور بیش از ۱۰۰ کشور جهان و در ۱۸ رشته ورزشی به میزبانی کشور چین انجام می شود. این رقابت ها دو سال پی در پی به سبب همه گیری کرونا کنسل شد و با انصراف روسیه از برگزاری این رویداد در سال ۲۰۲۳، چنگدو که برای برگزاری بازیهای سال ۲۰۲۱ آماده بود مجدداً به عنوان میزبان مسئولیت برگزاری این رقابت ها را برعهده گرفت.
کاروان دانشجویان کشورمان در ۱۱ رشته ورزشی و به سبب تقارن با ایام محرم با نام «علمداران» در این رقابت ها حاضر خواهد شد.
به همین منظور مراسم بدرقه کاروان اعزامی به سی ویکمین دوره مسابقات دانشجویان جهان در چنگدوی چین، با حضور دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، سفیر چین در ایران و مسئولان دانشگاهی و رؤسای فدراسیون های ورزشی و همچنین اعضای تیم های شرکت کننده عصر شنبه ۳۱ تیر در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس اجرا شد.
در ابتدای این آئین هادی بشیریان رییس فدراسیون ورزش های دانشجویی با اعلان اینکه نام کاروان اعزامی به سی ویکمین دوره یونیورسیاد دانشجویی «علمداران» خواهد بود اظهار داشت: این یونیورسیاد پانزدهمین دوره یونیورسیاد جهانی دانشجویان است. بهترین نتیجه گیری از حضور دانشجویان ایرانی در یونیورسیاد متعلق به سال ۲۰۱۹ در ایتالیا است که دانشجویان کشورمان با کسب ۱۷ مدال در بین ۱۴۵ کشور توانستند جایگاه نهم را به خود اختصاص دهند.
وی با اعلان اینکه یونیورسیاد دانشجویی در ۱۸ رشته برگزار می شود؛ اشاره کرد: ۱۵ رشته توسط میزبان تعیین شده است و ۳ رشته «ووشو، تیراندازی و قایقرانی» توسط کشور شرکت نمایند تعیین شده است. کاروان ورزشی دانشجویان ایران با ۱۱ رشته ورزشی در سی و یکمین یونیورسیاد حضور خواهد داشت که در تاریخ ورزش دانشگاهی این تعداد رشته برای نخستین بار بوده است.
بشیریان اشاره کرد: مجموعاً ۸۸ ورزشکار دختر و پسر در این یونیورسیاد حضور خواهند داشت که ۳۴ درصد آنها را خانم ها تشکیل داده اند. برای هدایت تیم های ورزشی از کادر فنی با تجربه بهره مند هستیم و از تمام کسانی که در این راه ما را یاری میرسانند نهایت قدردانی را داریم.
همچنین در ادامه داداش پور معاون وزیر علوم و رییس سازمان دانشجویان گفت: از تمام کوشش های فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی برای فراهم سازی شرایط اعزام این دانشجویان و همین طور ایجاد شرایط بمنظور کسب موفقیت بی نهایت سپاسگزارم.
وی با اعلان اینکه رویدادهای ورزشی، فرصتی است برای دانشجویان تا بتوانند بوسیله ورزش های سالم و مفرح، به سمت فضایی نشاط آور و پرتحرک حرکت کنند؛ اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که پویایی ورزش به حوزه دانشگاهی ورود یابد. میزبانی بازی های همبستگی ورزش دانشگاهی کشورهای اسلامی یکی از اقدامات ما در عرصه ورزش فراملی است که مقدمات آن فراهم شده و برگزاری ان در هیات دولت مطرح گردیده است و می خواهیم تا سال آینده آنرا انجام دهیم.
زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم با اعلان اینکه امیداوارم سالم و سلامت به این رویداد اعزام شوید و بازگردید؛ اظهار داشت: میان قهرمان و پهلوان تفاوت است بطوریکه قهرمان هر کاری را انجام می دهد تا موفق شود اما پهلوان برای دست یابی به آن مدال دست به هرکاری نمیزند و رعایت اخلاق و ادب و وجدان را اولویت خود میداند.
زلفی گل افزود: ورزشکاران باید قهرمانی را با منش پهلوانی به دست آورند. ان شاء الله شما قهرمانانی باشید که پهلوانانه رقابت می کنید.
سفیر چین که میهمان ویژه مراسم بدرقه دانشجویان بود با آرزوی موفقیت برای کاروان دانشجویان کشورمان اظهار داشت: من از حضور در این مراسم بسیار خوشحالم. اهداف یونیورسیاد دانشجویان جهانی ارتقا سطح ورزشی دانشگاههای جهان و تقویت تعاملات و افزایش شناخت و دوستی بین دانشجویان جهان تست.
وی افزود: شعار یونیورسیاد چنگدو شهری برای تبدیل شدن رویا به واقعیت است. این که فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی ایران کاروانی ۱۳۰ نفره را به چین اعزام می کند یک نشانه حمایت بزرگ از یونیورسیاد چنگدو شمرده می شود و نشانگر قدرت خود در عرصه ورزش است. تمام زیر ساخت ها برای میزبانی در این شهر آماده است و امیدوار هستم با اقامت در چنگدو به عنوان یک پنجره به چین نزدیک تر شوید.
تیم های ملی کشورمان در ۱۱ رشته ورزشی والیبال، دوومیدانی، شمشیربازی (سابر)، جودو، قایقرانی، ژیمناستیک در بخش پسران و تکواندو (پومسه و مبارزه)، تیراندازی با کمان (کامپوند و ریکرو)، تیراندازی (تفنگ و تپانچه)، ووشو (ساندا و تالو) و تنیس روی میز در بخش دختران و پسران در رویداد مذکور شرکت خواهند داشت.
سی ویکمین دوره یونیورسیاد تابستانی دانشجویان جهان ۶ لغایت ۱۷ مرداد ماه در شهر چنگدو کشور چین انجام می شود.

منبع: