آینده در دستان دختران فوتبالیست!

به گزارش فرم نو سرمربی تیم ملی دختران نوجوانان ایران با اشاره به اینكه در فوتبال رده های پایه شاهد جهش بوده ایم، اعتقاد دارد در صورت سرمایه گذاری بیشتر پشتوانه خوبی برای تیم بزرگسالان تربیت می شود.

شادی مهینی، سرمربی تیم ملی دختران نوجوان ایران در گفتگو با ایسنا به وضعیت فوتبال پایه در بخش بانوان اشاره و بیان نمود: روندی را از چهار سال پیش شروع و استان ها را فعال کرده ایم بگونه ای که در هر استان یک نماینده استعدادیابی داریم. با این وجود شرایط برای بانوان سخت رقم می خورد چون بسیاری از استان ها محروم هستند و برخی دیگر اجازه فعالیت روی چمن را ندارند اما استعدادهای بسیار زیادی در کشورمان وجود دارد.

او در این مورد اضافه کرد: المپیاد فوتبال در رده سنی زیر ۱۵ سال را سال قبل برگزار و بازیکنان انتخابی را با اردویی به مدت ۱۰ روز آماده کردیم که نتیجه آن قهرمانی در مسابقات فوتبال آسیای مرکزی(کافا) بود. اگر روی این افراد سرمایه گذاری بیشتری شود بطور قطع پشتوانه ای قوی برای تیم ملی بزرگسالان هستند.

مهینی با اشاره به اینکه ثابت کرده ایم که در بخش بانوان نیروهای خوبی داریم، خاطرنشان کرد: در المپیاد ۱۸۵ بازیکن را در چارچوب ۳۲ تیم دیدم که بعضی از آنها حتی زمین فوتبال نداشتند و جهت شرکت در مسابقات، بازیکنان را در سالن فوتسال برگزیده بودند. با این وجود کیفیت کار در مسابقات کافا نشان داده شد. اگر دقت بیشتر، راهکارهای کاربردی و برنامه ای هدفمند برای این بازیکنان داشته باشیم، در شرایط بهتری قرار می گیرند.

در فوتبال پایه جهش داشتیم

او در پاسخ به این سؤال که از پیشرفت فوتبال پایه در بخش بانوان راضی هستید؟ اظهار داشت: ما یک جهش داشتیم؛ سال قبل و پیش از اعزام به کافا، در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردیم که مقتدرانه از مرحله اول بالا رفتیم و در دور دوم با تیم هایی چون استرالیا بازی داشتیم که قابل مقایسه با ما نبودند اما نتایج خیلی خوبی گرفتیم؛ مقابل استرالیا با دو گل شکست خوردیم و در بازی با ویتنام با وجود از دست دادن پنالتی و خراب کردن پنج موقعیت گل، به تساوی رسیدیم. این مورد نشاندهنده انجام کار قوی و پیشرفت در بخش پایه است. با عنایت به این که قدمت فوتبال بانوان ایران کم است و شرایط خاصی دارد، جهش خوبی داشته ایم.

بازیکنانی که آینده فوتبال بانوان هستند

مهینی با اشاره به اینکه نوجوانان پشتوانه تیم ملی بزرگسالان هستند، بیان نمود: مسابقات قهرمانی آسیا در دو رده نوجوانان و جوانان سال قبل برگزار گردید که پس از مسابقات نوجوانان هفت نفر از بازیکنان تیم ما با این که ۱۶ سال داشتند، در ترکیب تیم زیر ۱۹ سال قرار گرفتند. این یک جهش است چون بازیکن زیر ۱۶ سال از نظر فیزیک، تکنیک و عملکرد با بازیکن ۱۹ سال قابل قیاس نیست اما آنقدر خوب استعداد یابی شده اند و در حد توان آنها را در آکادمی ها آموزش داده ایم که به راحتی وارد تیم جوانان شدند و چه بسا چند سال دیگر به تیم بزرگسالان وارد شوند.

دغدغه های نداشتن لیگ

مربی تیم ملی دختران نوجوان در مورد تأثیر نداشتن لیگ در رده های پایه اظهار داشت: بطور قطع تأثیر منفی دارد. باید در این رده ها لیگ یا حداقل لیگ متمرکز را برگزار نماییم چون هر چه بازیکنان بیشتر مسابقه بدهند، کیفیت شان تغییر پیدا می کند. نمونه آن تفاوت قابل ملاحظه بازی تیم ملی نوجوانان در قهرمانی آسیا مقابل استرالیا و بازی آخر بود. ما بدون هیچ بازی دوستانه ای به مسابقات اعزام شدیم واگر یک مسابقه تدارکاتی برگزاری می کردیم، حتما نتیجه بهتری می گرفتیم.

او به کوشش برای برگزاری لیگ رده های پایه اشاره و بیان نمود: سازمان لیگ و خانم ناظمی در این حوزه تلاش می کنند و حتی سال قبل نامه ای برای برگزاری لیگ در رده های ۱۵ و ۱۷ سال زدیم اما متاسفانه به علت کم کاری استان ها، شرایط برگزاری این مسابقات فراهم نشد. با این وجود امور بانوان فدراسیون و سازمان لیگ برای این دو رده سنی تمهیداتی در نظر می گیرند و نامه نگاری لازم را انجام می دهند. من هم تلاش می کنم از راه کمیته جوانان پیگیر باشم که فشار بیشتری به استان ها بیاوریم تا حداقل در یکی از این رده ها تیم بدهند.

سرمربی تیم ملی دختران نوجوان در مورد تأثیر مسائل فرهنگی بر عدم تمایل استان ها جهت شرکت در لیگ پایه اظهار داشت: در این حوزه مسائل فرهنگی اثرگذار است. اگر این مورد را در کشورمان جا بیندازیم که زنان مثل مردان توانمند هستند و آنرا ثابت کرده اند، حتما خیلی پویاتر می شویم.

رصد دختران فوتبالیست در ایام شیوع کرونا

او به پیگیری تمرینات انفرادی بازیکنان نوجوانان در ایام انتشار کرونا اشاره و بیان نمود: بازیکنان را رصد می نماییم و برای آنها برنامه هایی داریم. آن هاکارهای بدنسازی خویش را در خانه و حتی محیط های کوچکی مثل پارکینیگ و حیاط انجام می دهند و ما هم رصد می نماییم تا زمانی که اردوهای تیم ملی برگزار گردد و بازیکنان را زودتر به شرایط آمادگی برسانیم.

مهینی در انتها از کادر درمانی کشور تشکر کرد و اظهار داشت: با عنایت به این که جهان در سخت ترین شرایط قرار دارد برای همه آرزوی سلامتی دارم و امیدورام که هر چه زودتر شر این بیماری کم شود. از کادر درمانی کشور که در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند، تشکر می کنم و قدردان زحمات شبانه روزی آنها هستم. امیدوارم با رعایت اصول بهداشتی به خود کمک نماییم چون در غیر این صورت شرایط بهتر نمی گردد.