در گزارش فرم نو مطرح شد ضرورت اعلام تغییرات زمانی و مكانی ورزشكاران به وادا در بحران كرونا

فرم نو: بااینكه به خاطر بحران كرونا فعالیت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران برای نمونه گیری از ورزشكاران تعطیلست اما نمونه گیری سرزده ماموران وادا در خارج از محل تمرین و مسابقه به قوت خود باقی است.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، تعطیلی فراگیر کارهای ورزشی در ایران همچون دیگر کشورهای کرونا زده ادامه دارد. این بحران فعالیت ستاد مبارزه با دوپینگ در هر یک از کشورها را تحت تاثیر قرار داده به شکلی که هفته هاست برای گرفتن تست از ورزشکاران و آنالیز آن اقدامی نمی گردد چونکه نه اردویی در جریان است و نه مسابقه ای برگزار می گردد تا افسران مبارزه با دوپینگ، با حضور در محل آنها مبادرت به نمونه گیری کنند.
این محدودیتِ اجباریِ به وجود آمده شامل حال ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هم می شود البته نه در همه حوزه های کاری آنها؛ کمااینکه این افراد در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا هم نمونه گیری از ورزشکاران در خارج از میدان مسابقه و تمرین را در برنامه دارند.
آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) که بعنوان متولی مبارزه با دوپینگ در تمام رشته ها و سطوح به حساب می آید، سال هاست که بانک اطلاعاتی ورزشکاران با بالاترین اولویت در سطح ملی را با هدف نمونه گیری متمرکز در حین مسابقات و خارج از آن، بعنوان قسمتی از برنامه توزیع نمونه گیری خود پایه ریزی کرده است.
وادا طبق اطلاعاتی که از این دسته ورزشکاران دارد، مبادرت به نمونه گیری سرزده از ورزشکاران موردنظر خود می کند. احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان همچون ورزشکاران ایران است که به خاطر قرار داشتن نامش در این لیست، بارها با حضور یکباره ماموران وادا در محل مسابقه، تمرین و یا حتی محل اقامت و سکونتش روبه رو شده است.
بر این اساس، ورزشکاران مورد تاکید وادا در کشورها و رشته های مختلف موظف می باشند اطلاعات زمانی و مکانی خودرا در «Registered Testing Pool – RTP» ثبت کرده و هرگونه تغییر و جابه جایی را هم در نخستین فرصت اطلاع رسانی کنند. این مهم در شرایط کرونایی فعلی هم باید مورد توجه ورزشکاران باشد.
رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر دراین زمینه اظهار داشت: به خاطر تعطیل بودن مسابقات و اردوها، در عمل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) نمی تواند اقدامی برای نمونه گیری از ورزشکاران داشته باشد اما این مسئله نباید موجب غفلت شود. به خصوص از طرف ورزشکارانی که «وادا» اطلاعات زمانی و مکانی آنها را در اختیار دارد.
وی اشاره کرد: درست است که انسداد مرزهای هوایی از راهکارهایی است که در خیلی از کشورهای برای مقابله با کرونا اجرا می شود اما اینکه ماموران وادا بخواهند ورزشکار کشوری را در همین شرایط آنالیز کنند، اصلاً دور از ذهن نیست. آنها به اقدام برای نمونه گیری در شرایط خاص و استثنایی بیشتر از تست دوپینگ در جریان مسابقه و اردو تاکید دارند.
سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزش اشاره کرد: علاوه بر این، اطلاع رسانی بموقع از تغییر زمانی و مکانی، مورد تاکید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ است. ورزشکاران ایرانی که در لیست ویژه وادا قرار دارند نباید از این مسئله غفلت کنند حتی در این روزها که به خاطر کرونا جابه جایی زیادی نمی توانند داشته باشند. با این وجود باید در نظر داشته باشند که موظف می باشند کوچک ترین تغییر در زمان و محل اقامت خودرا هم به وادا اطلاع رسانی کنند تا بعدها به خاطر کوتاهی در همین زمینه، بازخواست نشوند.

منبع: