در گزارش فرم نو عنوان شد؛ پیشرفت شنا بدون استخر

به گزارش فرم نو عضو كمیته فنی فدراسیون شنا با انتقاد از شرایطی كه برای این رشته بوجود آمده است اظهار داشت: مسئولان نباید به شنا بعنوان یك ورزش تفریحی نگاه كنند. با داشتن پنج استخر نمی توان سهمیه المپیك گرفت.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، واگذاری استخرها به بخش خصوصی مشكلاتی برای هیات های استانی در راه استعدادیابی و كار قهرمانی به وجود آورده است و همین مبحث شنا ایران را در زمینه قهرمان پروری با مشكل جدی مواجه كرده است. با تصویب ماده ۸۸، اماكن ورزشی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و همین امر فضای ناسالم رقابتی برای هیات های استانی به وجود آورده است.
* به چشم تفریح به شنا نگاه می كنند
عضو كمیته فنی شنا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مشكل استخرها و واگذاری به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر فدراسیون با همكاری وزارت ورزش بتواند ساعتی از روز استخرها را در اختیار هیات ها قرار دهند تا در بعد استعدادیابی و قهرمان پروری فعالیت كنند اتفاق خوبی برای شنا رخ خواهد داد. اجاره دادن استخرها به بخش خصوصی هزینه این ورزش را بالا برده است و این كمكی به بعد قهرمانی نمی نماید. بیشتر به چشم یك تفریح به شنا نگاه می شود.
* ابزار كار شنا استخر است بدون ابزار نمی شود
فرشاد كرمی تصریح كرد: قرار بود ساعتی از روز استخرها را در اختیار هیات های استانی قرار دهند كه متاسفانه عملی نشد. اگر فدراسیون موفق شود این بند را در اجاره استخرها به بخش خصوصی بگنجاند بسیار به روند پیشرفت شنا كمك خواهد نمود. ابزار كار شنا استخر است بدون این ابزار چگونه پیشرفت نماییم.
* با ۵ استخر نمی توان در المپیك و قهرمانی جهان موفق شد
وی اضافه كرد: وزارت ورزش باید این را به صورت قانون مصوب كند تا مسیر توسعه شنا و رشته های توپی فراهم گردد. خواهشم این است به شنا كه از ورزش های پایه و مفید برای فرزندانمان است توجه بیش تری شود تا جامعه ای سالم از نظر روانی و ذهنی داشته باشیم. مسئولان امكانات بیشتری برای شنا قرار دهند، با ۵ استخر نمی توانیم به راحتی برای كسب المپیك و مسابقات جهانی و آسیایی موفق شویم. نتیجه گرفتن مستلزم این است تعداد استخرها را برای تمرین افزایش دهیم.

* شنا آب تنی نیست
كرمی افزود: باید شنا را از نظر فرهنگی بعنوان یك ورزش دانست نه آب تنی. مسئولان توجه نمایند و تمام همت خویش را روی این مورد بگذارند تا فرزندانمان و خانواده ها بیش ترین استفاده را استخر ببرند.
* نتایج بدی در قهرمانی جهان كسب نشد
عضو كمیته فنی شنا درباره نتایج ملی پوشان در رقابت های قهرمانی جهان هم اظهار داشت: در مجموع نتایج بدی كسب نشد چون كه هر دو شناگر(بنیامین قره حسنلو و علیرضا یاوری) سن كمی دارند و اولین حضور در مسابقات قهرمانی جهان را تجربه می كردند. شنا كردن كنار بزرگان این رشته بار روحی و روانی زیادی بر شناگران داشت. نتایج در ۱۰۰ متر و ۵۰ متر خوب بود. بنیامین نزدیك ركورد خودش شنا كرد. یاوری در ۲۰۰ متر كرال سینه نتوانست شناخودش را داشته باشد و بالاتر از ركوردش شنا كرد كه با عنایت به سن پایین این شناگر استرس بی تاثیر نبود.
وی تصریح كرد: نمی توان از شناگران در هر مسابقه ای انتظار ثبت ركورد داشت. بضاعت كم است و نمی توان از ملی پوشان انتظار زیادی داشت چونكه اعزام های كمی برای مسابقات كسب سهمیه دارند.
* پتانسل و استعداد داریم اما حمایت می خواهیم
كرمی درباره شانس كسب سهمیه شناگران ایران اظهار داشت: واقعیت این است پتانسیل برای كسب سهمیه وجود دارد، هیچ كس نمی تواند بگوید استعداد و پتانسیل نداریم اما برای رسیدن به كسب سهمیه شرط و شروطی نیاز است. شناگران باید در یك فرایند خوب تمرینی، اردوها و مسابقات قرار گیرند. اگر نتوانیم این شرایط را فراهم نماییم شانس كسب سهمیه كم می شود. نه تنها ایران حتی پیشرفته ترین كشورها اگر شرایط را برای شناگران فراهم نكنند طبیعتا نتیجه نخواهند گرفت. هم اكنون چند شناگر خوب در ایران وجود دارد كه در صورت حمایت ورودی مسابقات را به دست خواهند آورد.
 

منبع: