یك مدال و دیگر هیچ جودوی بانوان در چین تایپه ایپون شد، ضعف برنامه ریزی یا بی توجهی؟

به گزارش فرم نو تیم های ملی جودوی بانوان در رده های سنی نوجوانان و جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه نتایج ضعیفی از خود به جای گذاشتند تا روند ناكامی بانوان جودوكار همچنان ادامه داشته باشد.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا و اقیانوسیه به پایان رسید و بانوان ملی پوش با كسب تنها یك نقره در بخش بانوان به ایران بازگشتند؛ نتایجی كه استمرار روند ناكامی بانوان بود.
۷ حذفی و تنها یك مدال
ابتدا دختران نوجوان رقابت خویش را آغاز كردند در روز نخست نیكی كریمی در وزن ۴۴- كیلوگرم در نخستین مبارزه مقابل حریف خود از هند شكست خورد و به گروه بازنده ها رفت اما در این مرحله هم مقابل حریف قزاق در ۴۶ ثانیه ضربه فنی شد و از دور رقابت ها كنار رفت. در وزن منهای ۵۷ كیلوگرم مرضیه كمائی در همان دور نخست به حریفی از چین تایپه باخت و حذف شد. سایان چگینی در وزن منهای ۶۳ كیلوگرم هم در همان دور نخست به حریفی از قزاقستان باخت و به گروه بازنده ها رفت. با عنایت به تعداد اندك شركت كنندگان این وزن، چگینی بدون برگزاری رقابت در گروه بازنده ها به دیدار رده بندی رفت و برای كسب مدال برنز با حریفی از چین تایپه شكست خورد. مارال مردانی در وزن منهای ۷۰ كیلوگرم هم با ۲ باخت متوالی برابر حریفانی از مغولستان و هند حذف شد.
بعد از آن جوانان برابر رقبایشان به میدان رفتند محدثه حسینی در وزن ۵۷- كیلوگرم به روی تاتامی رفت اما در همان دور نخست مقابل حریف قرقیز شكست خورد و حذف شد، صدف بیرانوند در وزن ۶۳- كیلوگرم هم در همان دور نخست به حریفی از كشور میزبان باخت و حذف شد. اما مریم بربط در ۷۰- كیلوگرم به ترتیب با برتری مقابل حریفانی از هند و چین تایپه به فینال رسید و با شكست برابر نارینووا از قزاقستان نقره گرفت تا تنها مدال دختران اعزامی را به نام خود ثبت كند.
نتایج ضعیف بانوان این نگرانی را به وجود آورد كه نسل آینده جودو نتواند جایگاه ارزشمندی بدست بیاورد واین سوال را مطرح كند كه فدراسیون دقیقا چه برنامه ای برای جبران این ضعف و كمك به پیشرفت بانوان دارد؟
بانوان انتظارات را برآورده نكردند
میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو نتوانست چشم خویش را به روی نتایج ضعیف ملی پوشان بندد و در این مورد به ایسنا اظهار داشت: “در بانوان چهار جودوكار در رده نوجوانان اعزام كردیم كه نتوانستند انتظارات ما را برآورده كنند هرچند كه از همه آنها توقع مدال نداشتیم، اما حداقل توقع ما این بود كه مبارزات خوبی را به نمایش بگذارند و حداقل یك مدال برای ایران به دست بیاورند.”
با این وجود صدیقه كعبی زاده، نایب رییس بانوان فدراسیون ضمن قبول ضعف جودوی بانوان عملكرد دو تیم جوانان و نوجوانان را مورد انتظار ارزیابی كرد.
واكنش كعبی زاده این سوال را بیان كرد كه آیا نایب رییس بانوان واقعا انتظار عملكرد بهتر از دختران را نداشت یا اینكه قصدش توجیه بوده است؟ با این وجود نتایج گویای این است كه جودوی بانوان ایران از حریفان آسیایی و جهانی فاصله بسیاری دارد. علاوه براین، ضعف رده های پایه این حقیقت را آشكار كرد كه برنامه ای اساسی برای پشتیبانی از دختران علاقه مند به این رشته وجود ندارد تا با آموزش صحیح و حمایت ویژه راه برای پیشرفتشان هموار شود.
میراسماعیلی ضعف بانوان را قبول كرد
میراسماعیل ضعف بانوان جودوكار را قبول دارد و آنرا ریشه ای می داند. او بیان كرد: “بحث ضعف ما در جودوی بانوان ریشه ای است و باید به صورت اساسی به دنبال حل آن باشیم. واقعا سطح فنی بانوان ما نسبت به حریفان بسیار پایین تر است و با آنها فاصله بسیاری دارند. باید فكر اساسی در اینباره داشته باشیم. مقرر است یك مدرس اواخر مردادماه به ایران بیاید و یك هفته به مربیان ما آموزش بدهد تا دانش شان بیشتر شود. باید با شورای فنی بانوان هم جلسات منظمی برگزار نماییم تا برنامه ریزی بلندمدتی در حوزه جودوی بانوان داشته باشیم و مشكلات را به صورت ریشه ای در این بخش حل كنیم”.
سال ها بی توجهی به جودوی بانوان
سال هاست كه جودوی بانوان مورد بی توجهی قرار گرفته است. نداشتن برنامه دقیق، عدم آموزش صحیح مربیان و جودوكاران، بی توجهی به برگزاری مسابقات باكیفیت داخلی، اعزام های اندك و مقطعی سبب شده كه بانوان ایران نتوانند در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشند. این در شرایطی است كه مریم بربط نشان داد بانوان با استعدادی وجود دارند كه در صورت توجه به آنها می توان آینده ای درخشان را رقم زد.
مذاكره برای كسب مجوز حضور دختران در مسابقات جهانی
میراسماعیلی در ابتدای ورود خود به فدراسیون جودو وعده پشتیبانی از بخش بانوان را داد و در نخستین اقدام تیم های ملی نوجوانان و جوانان را به مسابقات آسیایی اعزام كرد. او حالا از مذاكره برای كسب مجوز حضور زنان ایران در مسابقات جهانی اطلاع داده است. با این وجود امید است كه این اقدامات مقطعی نباشد. او به خوبی می داند پیمودن راه قهرمانی احتیاج به حمایت، برنامه ریزی، اعزام های مكرر و آموزش های صحیح دارد. با این وجود باید دید كه برای هدایت استعدادهایی همچون بربط و كشف استعدادهای جدید چقدر به شعارها عمل می كند و گامهای عملی برمی دارد.