گزارش فرم نو به نقل از مهر بررسی لطمه های ورزشی، كاهش سن ورزشكاران مصدوم قزوین

فرم نو: تمرینات ورزشی غیر اصولی، حركات اشتباه، عجله در بهبود لطمه دیدگی و بد درمانی و خوددرمانی سبب افزایش لطمه دیدگی های ورزشی در بین افرادكم سن و سال در قزوین شده است.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مهدی چگینی: اگر اهل ورزش و باشگاه رفتن باشید، احتمالاً تابحال لطمه های ورزشی را تجربه كرده اید، در هر ورزشی باید انتظار آسیب، جراحت و خطر احتمالی را برای ورزشكار در نظر گرفت، اما برخی لطمه ها در میان ورزشكاران شیوع بیشتری پیدا كرده است. این لطمه ها معمولاً به دنبال حركات اشتباه یا فشار بیش از اندازه روی عضلات ایجاد می شوند و برمبنای آمار هر رشته ورزشی كه در یك هزار ساعت بیشتر از ۵ لطمه داشته باشد، در ردیف رشته های ورزشی پرخطر با درصد لطمه بالا به شمار می آید. در این بین شاید بیشتر، پارگی رباط، مچ درد، كمر درد، زانو درد و كش آمدن عضلات از شایع ترین لطمه های ورزشی در میان جوان ها و ورزشكاران است كه فیزیوتراپی و جراحی راه های درمان آن است.
فیزیوتراپی پیش گیری از آسیب متخصص فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در لطمه دیدگی های ورزشی درمان به دو صورت، فیزیوتراپی بدون مداخله جراحی و جراحی به همراه فیزیوتراپی تحت عنوان توانبخشی و بازگشت به عملكرد پیش از لطمه صورت می گیرد. بهنام مرتضایی بیان كرد: مصدومان ورزشی به خاطر شرایط خاص، تمایل یا اجبار به بازگشت سریع به دوره ورزشی خود دارند و فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در مدیریت درمان و بازگشت فرد به عملكرد پیش از مصدومیت دارد و در این راه نقش فیزیوتراپ موازنه بین سرعت در بازگشت و درمان كامل لطمه است. مرتضایی اضافه كرد: فیزیوتراپی در ورزشكاران از دو نگاه مورد بررسی قرار می گیرد، پیش از لطمه و پس از لطمه كه در نگاه اول به منظور آمادگی و جلوگیری از لطمه است و فرد با انجام برخی تمرینات، آمادگی لازم برای پیش گیری از لطمه را می آموزد و در نوع دوم فیزیوتراپی تحت عنوان توانبخشی و بازگشت به عملكرد پیش از لطمه است. عجله در بهبود یا بد درمانی

متخصص فیزیوتراپی كلینیك هیئت پزشكی ورزشی استان اظهار داشت: موضوعی كه در لطمه و بازگشت لطمه در میان ورزشكاران نقش مهمی دارد، درمان ناقص یا بد درمانی است كه ورزشكار مصدوم باید برمبنای برنامه درمانی پزشك جراح و فیزیوتراپ عمل كند و انجام دادن تمرین ها خارج از برنامه و نقص در برنامه های درمانی می تواند عامل افزایش دوره درمان باشد و مصدومیت را تشدید كند. مرتضایی بیان كرد: ورزشكاران با عنایت به حجم برنامه ورزشی می توانند از راهنمایی مشاوران روانشناس ورزشی استفاده كنند و كوچك ترین لطمه ها را جدی بگیرند و در صورت مصدومیت برنامه های درمان درست و تكمیلی انجام دهند.
كاهش سن مصدومین ورزشی وی تصریح كرد: سوژه نگران كننده افزایش شیوع لطمه از لحاظ كیفی و كمی است كه عوامل مختلفی با شرایط و درصدهای مختلف در كاهش سن لطمه دیدگی نقش دارند. تغذیه، فیزیك بدنی متفاوت، اختلالات روانی، برنامه تمرینات غیر اصولی و غیر آكادمی، خستگی، افراط در تمرین و موارد مختلف دیگر همچون عوامل كاهش میانگین سن لطمه دیدگی در ورزشكاران است كه افراد ۱۰ سال تا ۵۵ سال را شامل می شود. رشته های توپی در صدر مصدومیت ها بهنام مرتضایی افزود: طیف گسترده ای از ورزشكاران به كلینیك هیئت پزشكی ورزشی بازگشت می كنند كه برمبنای آمار، فوتبالیست ها و فوتسالیست ها با لطمه های شایع پیچ خوردگی های مچ پا، لطمه های زانو، رباط و كشاله ران، همسترینگ عضلانی در صدر مصدومین قرار دارند و والیبالیست ها در رتبه دوم بیشترین مصدومین ورزشی هستند كه برای درمان عضلات شانه و پیچ خوردگی مچ پا برای درمان بازگشت می كنند، البته بسكتبالیست ها هم با لطمه های زانو و شانه و ورزشكاران رزمی كار با كشیدگی عضلات و لطمه های مچ پا در رده های بعدی بیشترین مصدومیت های ورزشی را به خود اختصاص داده اند.
پرداخت غرامت ۳ میلیاردی به مصدومین سرپرست هیئت پزشكی ورزشی استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال قبل تعداد ۸۰ هزار و ۳۴۷ ورزشكار در استان ساماندهی شدند كه مبلغ ۳ میلیارد و ۵۹۲ میلیون و۵۰۰ هزار ریال بابت مصدومیت های ورزشی استان بعنوان غرامت پرداخت شده است.

محمدرضا مدبر اشاره كرد: ۴۴۸۲ جلسه فیزیوتراپی برای ۳۹۶ مصدوم ورزشی، میزان ۱۳۷۰ ساعت پوشش پزشكی مسابقات ورزشی هم از دیگر اقدامات هیئت پزشكی ورزشی استان است كه به ورزشكاران و هیئت های ورزشی استان نمایش شده است. مدبر اضافه كرد: كمیته های خدمات درمانی، تغذیه، روان شانسی و توانبخشی قسمتی از فعالیت های هیئت پزشكی ورزشی است كه ورزشكاران با دریافت كارت بیمه ورزشی با هزینه ۲۰ هزار تومانی می توانند از آنها استفاده كنند. وی اظهار داشت: همین طور در امتداد برگزاری دوره های آموزشی و مسابقات، سایر هیئت های ورزشی استان، كمیته های آموزش و پژوهش و مسابقات هم آماده نمایش خدمات هستند.

محمدرضا مدبر تصریح كرد: نظارت بر باشگاه های ورزشی، بازدید از اماكن ورزشی و تجلیل از باشگاه های برتر هم از دیگر خدامتی است كه هیئت پزشكی ورزشی در امتداد سلامت در ورزش برای ورزشكاران و جامعه ورزشی استان نمایش می دهد.
هر فعالیت ورزشی باید با گرم كردن بدن شروع شود و با سرد كردن بدن اختتام یابد، گرم كردن به بدن شما كمك می نماید برای ورزش آماده باشد. در حین گرم كردن ضربان قلب تان به تدریج افزایش می یابد و عضلات و مفاصل شل می شود. بهتر است قبل از شروع و بعد از اختتام ورزش حركت های كششی انجام دهید. در برنامه ورزشی تان حركات گوناگونی را بگنجانید. فقط بر روی یك گروه عضلات متمركز نشوید و بیش از اندازه از آنها كار نكشید و برای پیش گیری از لطمه دیدگی در حین ورزش از لباس، كفش و تجهیزات مناسب استفاده كنید و حتما زیر نظر مربی ماهر تمرین كنید تا از بروز لطمه دیدگی جلوگیری شود.

منبع: