قدردانی ویژه وزیر ورزش از نمایندگان ولی فقیه در استان ها هاشمی: در دوره های مختلف در توسعه ورزش همگانی کوتاهی شده

به گزارش فرم نو، وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: در توسعه ورزش همگانی غفلت و در دوره های مختلف کوتاهی شده است و گرفتار روزمرگی شده ایم. سیاست ها را در حوزه همگانی باید بر مبنای آمایش سرزمینی و طرح ملی توسعه ورزش برنامه ریزی نماییم. سیاست ها را شورایعالی ابلاغ می کند و ما همه تکلیف داریم که به این دو مبحث بپردازیم.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا و به نقل از وزارت ورزش و جوانان، کیومرث هاشمی در گردهمایی مدیران کل ورزش و جوانان استانهای سراسر کشور عنوان کرد: هدف ما اینست با عنایت به برگزاری این جلسات بتوانیم بهترین خروجی را داشته باشیم. پیشبینی کرده ایم سلسله جلساتی را با حضور روسای فدراسیون ها و روسای تربیت بدنی شهرستان ها به صورت وبیناری و حضوری برگزار نماییم.

او ضمن اشاره به حضور پررنگ جامعه ورزش و جوانان در انتخابات یازده اسفند اظهار داشت: تشکر دارم از همه همکاران سراسر کشور که مشارکت خوبی در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری داشتند. جامعه ورزش همیشه در انتخابات پیشقدم و اثرگذار بوده است.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: مدیران کل استان ها باید توجه نمایند هر آن چه فکر می کنید در بحث مدیریت ستادی قابل تفویض به استان هاست عنوان کنند که ما در صورت امکان اجرای برخی موضوعات را به استان ها بدهیم. ما در وزارت اعتقاد به کار اجرایی نداریم. نقش ستاد مشخص است و آن هم سیاست گذاری است که باید بحث اجرا را به استان ها بدهیم. از معاونان و مدیران کل ستادی می خواهیم آن چیزی را که قابل تفویض است شناسایی و ابلاغ کنند که اجرای آنرا به مدیران کل استان ها بدهیم.

او تصریح کرد: مدیری که ریسک نداشته باشد به موفقیت نمی رسد و مدیران کل استان ها در کارهایشان باید ریسک پذیر باشند. مجموعه های نظارتی وزارت هم به دنبال این هستند که کمک استان ها باشند. باید تلاش نماییم بعنوان دستگاه نظارتی کنار مجموعه مدیران مان باشیم و مواردی را که هست، گوشزد نماییم.

کیومرث هاشمی به تغییرات صورت گرفته در معاونت جوانان اشاره نمود و اظهار داشت: باید با همکاری و هم افزایی همه مدیران این معاونت بتوانیم عملکرد حوزه جوانان را بیشتر نشان دهیم. مبحث جوانان مورد تاکید ماست و نباید فراموش شود. در بیشتر استان ها شورایعالی جوانان استان تشکیل شده ولی در چند استان زیاد به مبحث شورایعالی جوانان پرداخته نشده و مدیران کل بعنوان متولی این بخش با همکاری استانداران تلاش کنند که جلسات شورایعالی جوانان برگزار گردد.

او همینطور ضمن اشاره به اهمیت توسعه ورزش همگانی در کشور بیان نمود: در توسعه ورزش همگانی غفلت و در دوره های مختلف کوتاهی شده است و گرفتار روزمرگی شده ایم. سیاست ها را در حوزه همگانی باید بر مبنای آمایش سرزمینی و طرح ملی توسعه ورزش برنامه ریزی نماییم. سیاست ها را شورایعالی ابلاغ می کند و ما همه تکلیف داریم که به این دو مبحث بپردازیم و از همه مدیران کل استان ها می خواهیم با عنایت به فرصتی که رئیس جمهور برای اجرایی کردن این دو طرح داده اند هر چه سریع تر کار خویش را آغاز و اطلاعات را آماده کنند.

وی افزود: در بحث خدمات لجستیکی طرح آمایش سرزمینی مدیران کل باید به ما کمک و در استان تاکید کنند که این پروژه ملی است و باید در اولویت قرار دهیم. همه دستگاه هایی که عضو شورایعالی ورزش هستند وظیفه دارند که در بحث آمایش سرزمینی به ما کمک کنند.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: ورزش همگانی برای ما مهم می باشد و بزودی معاون مربوطه هم معرفی خواهد شد. باید از همه ظرفیتهای دستگاههای استانی هم بهره برد به جهت اینکه ورزش همگانی را توسعه دهیم. در این بخش ضعف داریم و آماری که بیرون می آید وضعیت خوبی را نشان نمی دهد.

وی افزود: ارتباط مدیران کل استان ها با نمایندگان مجلس باید حفظ شود چون نمایندگان به توسعه ورزش کمک می کنند.

کیومرث هاشمی ضمن اشاره به احکام در نظر گرفته شده برای ورزش در برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: زمانیکه در وزارت حضور پیدا کردیم هیچ حکمی برای ورزش در نظر نگرفته شده بود ولی با رایزنی ای که صورت گرفت احکام خوبی برای ورزش در نظر گرفته شده است و تلاش خواهیم کرد که این احکام مصوب شود.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت هایش ضمن اشاره به اکران فیلم پرویزخان در جشنواره فجر تصریح کرد: این فیلم به صورت عمومی در ایرانی عید نوروز پخش می شود. فیلم پرویزخان متعلق به وزارت ورزش و شعار آن «ما می توانیم» است. این فیلم در مورد زندگی پرویز دهداری است. تبلیغ این فیلم باید در سطح استان و شهرستان ها انجام گیرد و خروجی این کار می تواند به سود ورزش باشد و بطور قطع مورد استقبال خانواده ها و جوانان قرار خواهد گرفت.

وی همینطور درمورد اهمیت باشگاه داری در این نشست اظهار داشت: توسعه باشگاه های ورزشی اهمیت بالایی دارد بخصوص باشگاه هایی که از راه ماده پنج تاسیس می شوند. این باشگاه ها می توانند به ایجاد شغل کمک کنند. توسعه باشگاه داری مبحث اساسی ماست که می تواند به اهداف ما کمک نماید.

هاشمی با قدردانی از استان هایی که میزبان رویدادهای بین المللی شده اند اظهار داشت: میزبانی مسابقات در اولویت است. شرایط کشور به نحوی است که باید با استفاده از میزبانی به توسعه گردشگری ورزشی کمک نماییم. حُسن این میزبانی ها اینست که نگاه دنیا را به کشور ما تغییر می دهد و ما هم از میزبانی استان ها حمایت می نماییم.

هاشمی افزود: امروز بحث تاسیس پایگاه قهرمانی بحث روز است البته اگر نگاه ما از تشکیل این پایگاه ها در ارتباط با دهه ۶۰ است باید تغییر کند. وظیفه ادارات کل تشکیل پایگاه قهرمانی نیست بلکه این وظیفه باشگاه ها است. باید تعریف مشخصی برای پایگاه قهرمانی داشته باشیم. صرف ساخت پایگاه ملاک نیست بلکه داشتن برنامه برای این پایگاه مهم می باشد.

وزیر ورزش و جوانان همینطور ضمن اشاره به برگزاری شورایعالی ورزش با حضور رئیس جمهور و مصوبات این شورا عنوان کرد: سیاست ما اینست که مدیران کل را آزاد نماییم. کار مدیران کل ساخت و ساز نیست و باید به مبحث ورزش و جوانان بپردازند. یک ستادی تشکیل می شود و موضوعات در ارتباط با پروژه های نیمه تمام را دنبال می کند و مصوبات آن به استان ها ابلاغ گردیده است. هیچ پروژه جدیدی نباید در کشور آغاز شود و این مصوبه شورایعالی ورزش است تا وقتی که طرح آمایش سرزمینی صورت گیرد.

او درمورد بحث واگذاری پروژه های نیمه تمام هم اظهار داشت: همانطور که از قبل هم عنوان کردیم اولویت ما برای واگذاری پروژه ها با قهرمانان، پیشکسوتان و سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در ورزش است.

کیومرث هاشمی همینطور ضمن اشاره به وضعیت آمار بیمه ورزشی در کشور بیان نمود: ملاک ما و برنامه ریزی که انجام شده تعداد بیمه شدگان ورزشی باید هشت درصد جمعیت آن استان باشد. شرایط آماری بیمه شدگان ورزشی ما وضعیت خوبی ندارد و باید از همه ظرفیت ها استفاده گردد که تا آخر سال ۱۴۰۳ به هشت درصد برسانیم.

وزیر ورزش و جوانان ضمن اشاره به مشکلات حقوقی اماکن و املاک ورزشی سراسر کشور تصریح کرد: متاسفانه بیشتر از نیمی از املاک سراسر کشور فاقد سند هستند و مشکل حقوقی دارند. مدیران کل باید در نظر داشته باشند اگر نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده نماییم که بتوانیم مشکلات حقوقی املاکی را که داریم حل نماییم.

وی افزود: مبحث مولدسازی سیاست دولت می باشد و باید از این ظرفیت خوبی که دولت برای دستگاه ها در نظر گرفته استفاده نماییم. با عنایت به منابع محدود بودجه ای باید از ظرفیت مولدسازی بهره بگیریم. استان خراسان رضوی خیلی خوب در این مساله عمل کرده است. مولدسازی یکی از ملاک های ارزیابی ما برای عملکرد مدیران کل استان هاست.

وزیر ورزش و جوانان همینطور ضمن اشاره به برگزاری شورایعالی ورزش با حضور رئیس جمهور و مصوبات این شورا عنوان کرد: سیاست ما اینست که مدیران کل را آزاد نماییم. کار مدیران کل ساخت و ساز نیست و باید به مبحث ورزش و جوانان بپردازند. یک ستادی تشکیل می شود و موضوعات در ارتباط با پروژه های نیمه تمام را دنبال می کند و مصوبات آن به استان ها ابلاغ گردیده است. هیچ پروژه جدیدی نباید در کشور آغاز شود و این مصوبه شورایعالی ورزش است تا وقتی که طرح آمایش سرزمینی صورت گیرد.

وی همینطور در پاسخ به بعضی از صحبت های مدیران کل درمورد انعقاد تفاهمنامه با کشورهای همسایه تصریح کرد: ما هم از این مورد استقبال و حمایت می نماییم ولی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که برای هرگونه انعقاد تفاهمنامه از شورای برون مرزی مجوز بگیرید. اگر مقرر است همکاری صورت گیرد در حوزه ورزش و جوانان باید محوز شورای برون هم گرفته شود.

او افزود: تنها مرجع برای ادارات کل درمورد فرستادن اطلاعات و آمار در حوزه های مختلف تنها باید مرکز اطلاعات فناوری وزارت ورزش باشد است و استان ها نباید اطلاعات و آمار خواسته شده از جانب ستاد را به هیچ اداره دیگری بدهند. این مورد سبب خواهد شد که خیلی از مشکلات ما حل شود.

او درمورد بحث واگذاری پروژه های نیمه تمام هم اظهار داشت: همان گونه که از قبل هم عنوان کردیم اولویت ما برای واگذاری پروژه ها با قهرمانان، پیشکسوتان و سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در ورزش است.

کیومرث هاشمی همینطور ضمن اشاره به وضعیت آمار بیمه ورزشی در کشور بیان نمود: ملاک ما و برنامه ریزی که انجام شده تعداد بیمه شدگان ورزشی باید هشت درصد جمعیت آن استان باشد. شرایط آماری بیمه شدگان ورزشی ما وضعیت خوبی ندارد و باید از همه ظرفیت ها استفاده گردد که تا آخر سال ۱۴۰۳ به هشت درصد برسانیم.

هاشمی همینطور درمورد مساله فرهنگی ورزش تصریح کرد: در حوزه فرهنگی ورزش اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست. جنس ورزش در کشور ما فرهنگی است و نباید از آن غفلت نماییم. بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هم باید مورد توجه باشد چون ما هر چه داریم از شهدا و ایثارگری هاست. اردوهای راهیان نور و حضور در مناطق عملیاتی هم باید در برنامه های ادارات کل باشد.

وی افزود: در بحث موضوعات پژوهشی هم اگر اگر طرحی دارید باید به نحوی باشد که مشکلات استان را برطرف کند. برنامه های پژوهشی باید بر مبنای برنامه های ملی و سیاست های کلی کشور نوشته شود و خروجی داشته باشد. پژوهش می تواند پیشران ورزش قوی برای ایران قوی باشد.

وزیر ورزش و جوانان بیان نمود: علاوه بر پاداشی که وزارت برای مدال آوران بازی های آسیایی و پاراآسیایی مقرر می کند سال جاری شاهد بودیم که اقدامات خوبی هم از جانب ادارات کل و استانداران انجام شد که قابل تقدیر است و سبب می شود انگیزه قهرمانان بیشتر شود. با توجه به این که بازی های المپیک و پارالمپیک را در پیش داریم مدیران کل باید از آن دسته از ورزشکاران که برای حضور در این بازی ها آماده می شوند حمایت کنند.

وی اظهار داشت: پشتیبانی از قهرمانان از تاکیدات مقام معظم رهبری است و باید مورد توجه همه مدیران کل باشد. ارتباط دوستانه با چهره ها و قهرمانان داشته باشید چون مدال آوری یک قهرمان می تواند سبب عزت و سرافرازی کشور شود.

کیومرث هاشمی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی دو مبحث را در دستور کار خود قرار داده است. یکی نظام جامعه باشگاه داری است و دیگری اصلاح طرح قانون سربازقهرمان که با اجرایی شدن این دو طرح دست ادارات کل برای جذب قهرمانان باز خواهد شد. همینطور برای معافیت قهرمانان هم اصلاحاتی در جهت قانون قبلی انجام شده است.

وی ضمن اشاره به اجرای طرح شهرک مدال برای مدال آوران هم اظهار داشت: هدف ما ایجاد این شهرک به صورت متمرکز است و تمام قهرمانان استان ها را مشمول می شود. بر مبنای برنامه ریزی که خواهیم داشت نسبت به مدال هایی که کسب می شود یک واحد مسکونی در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی همینطور ضمن اشاره به حمایت رهبر انقلاب از جامعه ورزش بیان نمود: هدایایی که مقام معظم رهبری به مدال آوران دادند برای نخستین بار بود که صورت گرفت و بسیار برای ما پرارزش است که این هدایا توسط نمایندگان ولی فقیه در استان ها به ورزشکاران اهدا شد. از تمامی نمایندگان ولی فقیه تشکر می کنم که به مبحث ورزش اهمیت می دهند. مدیران کل هم باید تعامل لازم را با نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه داشته باشند.

منبع: