باران چشمه با فرم نو مطرح كرد: انتقاد از ساختار فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای

فرم نو: رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای با اعلان اینکه شرایط فعلی فدراسیون بین المللی این رشته به شکلی نیست که فرمایش مقام رهبری برای فراملی شدن را محقق سازد خواهان ورود وزارت ورزش شد.

مهرعلی باران چشمه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با ورزش باستانی و این که «این رشته ظرفیت تبدیل به ورزش بین المللی را دارد و باید در این راه تلاش شود»، در مورد شرایط لازم برای تحقق این مهم توضیح داد.
ورزش زورخانه ۹۰۰ سال قدمت دارد
وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب پیش ازاین هم تاکید داشتند که این ورزش با انتقال به دیگر کشورها بین المللی شود. به واقع این رشته ظرفیت بین المللی شدن را هم دارد به ویژه که ۹۰۰ سال قدمت دارد و نسبت به بسیاری رشته ها باسابقه تر و قانونمندتر است.
مقام معظم رهبری همیشه به ورزش زورخانه ای توجه دارند
باران چشمه افزود: مقام معظم رهبری همیشه نسبت به ورزش باستانی توجه ویژه ای داشتند. در نشست اول آذر هم برای اولین بار گروهی از ورزشکاران زورخانه ای در حضور ایشان به اجرای نمایش پرداختند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. ایشان بر خلاقیت و نوآوری در این رشته تاکید داشتند. پس از اجرای همین حرکات نمایشی بود که موضوع بین المللی شدن ورزش باستانی را باردیگر مطرح نمودند.
شرایط فعلی فدراسیون بین المللی ورزش زورخانه ای مناسب نیست
رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با یادآوری تأسیس و راه اندازی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای (IZSF) در مهر سال ۱۳۸۳ اشاره کرد: تأسیس این فدراسیون در امتداد بین المللی کردن ورزش باستانی بود اما متأسفانه شرایط فعلی این فدراسیون به شکلی نیست که میان المللی شدن ورزش زورخانه ای، آنگونه که مورد تاکید و توجه رهبر انقلاب است، به نتیجه برسد.
فدراسیون بین المللی ورزش زورخانه ای فاقد افراد متخصص است
باران چشمه با اعلان اینکه فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای فاقد افراد متخصص است، اشاره کرد: ساختار سازمانی این فدراسیون بسیار ضعیف است و حتی دبیرکل هم ندارد. هر چند وقت یکبار یک نفر به عنوان دبیرکل می آید و می رود. طی مدتی که من رئیس فدراسیون ملی هستم (خرداد ۱۴۰۰ تا کنون) یک دبیر کل ثابت در این فدراسیون بین المللی ندیده ام. این فدراسیون اساسنامه و چارچوب در حدی که بتواند فرمایشات آقا را محقق سازد هم ندارد.
فرمایشات مقام معظم رهبری با ساختار فعلی IZSF محقق نمی شود
وی با تأکید بر این که تا حالا میان فدراسیون ملی و بین المللی ورزش های زورخانه ای نشستی جهت بررسی چگونگی بین المللی شدن این رشته برگزار نشده است، اشاره کرد: نشست هایی برای برگزاری دوره های مربیگری و داوری داشته ایم اما در هیچیک پیرامون بین المللی شدن ورزش باستانی صحبتی مطرح نشده است. اصلاً ساختار سازمانی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای به شکلی نیست که فرمایشات معظم له را محقق سازد. درکل حرکت این فدراسیون و مسئولان فعلی اش در امتداد سیاست های نظام نیست.
فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای متعلق به یک نفر است
رییس فدراسیون ملی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی اشاره کرد: واقعیت امر این است که کل فدراسیون تنها روی یک نفر می چرخد. در این فدراسیون نه دبیرکل ثابتی داریم و نه مسئول مشخصی برای کمیته های فنی، مسابقات، مربیان و…؛ از جانب فدراسیون ملی طی نامه ای رسمی گزینه هایی برای این پست ها معرفی گردید اما اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت. فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای برای افراد خاص است. در حد انگشتان یک دست کارمند دارد که هیچیک تخصصی در این زمینه ندارند.
لزوم ورود وزارت ورزش به مدیریت IZSF
وی اظهار داشت: پیشنهادم این است که وزارت ورزش به فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای ورود کند. تصمیم بموقع و سریعی برای این فدراسیون و ریاستش بگیرد تا شرایط برای بین المللی شدن ورزش باستانی و تحقق بخشیدن بیانات رهبر انقلاب مهیا شود.
از سال ۹۷ مسابقه ای زیر نظر فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای برگزار نشده است
باران چشمه با اعلان اینکه لزوم ترویج و توسعه ورزش زورخانه ای برگزاری رقابت های بین المللی است، اظهار داشت: در دولت قبل اعتباراتی به این رشته و فدراسیون های آن اختصاص داده شد اما از سال ۹۷ تا به امروز مسابقه ای بین المللی ویژه ورزش های زورخانه ای برگزار نشده است. بدین سبب تأکیدی که مقام معظم رهبری داشتند بطورکامل به جاست. وزارت ورزش و کمیته المپیک باید مدیریت بیشتری روی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای داشته باشند تا فرمایشات آقا محقق شود.
دو رویداد بین المللی در برنامه است
رییس فدراسیون ملی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در آخر از برنامه این فدراسیون برای برگزاری رقابت های بین المللی آگاهی داد و اظهار داشت: دی مسابقات بین المللی ورزش های زورخانه ای را برگزار خواهیم کرد. ا زهمه کشورهای که زمینه فعالیت در این رشته را دارند دعوت خواهیم کرد. اگر هم لازم باشد آموزش موردنیاز را پیش از برگزاری رسمی مسابقات ارائه خواهیم داشت. در نظر داریم به مناسبت دهه فجر، رقابت های بین المللی کشتی پهلوانی را هم در تبریز برگزار نماییم.

منبع: