فدراسیون نیمه تعطیل کونگ فو!

به گزارش فرم نو، فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی با عملکردی ضعیف و خاموش معلوم نیست به چه علت باید در قامت یک فدراسیون مستقل فعالیت و بودجه مجزا دریافت کند؟

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۸۴ بود که طی نشستی میان مسئولان ورزش همگانی سازمان تربیت بدنی و فدراسیون ورزش های رزمی با ایجاد فدراسیون کونگ فو موافقت شد. در این نشست با پیشنهاد مشترک مهدی قدمی و محمد علیپور معاونان سازمان تربیت بدنی به محسن مهرعلیزاده، مقرر شد تا تمام سبک ها و مشتقات کونگ فو از تمام فدراسیون های ورزشی کشور جدا و به فدراسیون کونگ فو اضافه شود.

اهداف فدراسیون کونگ فو

بهینه سازی و توسعه همه جانبه هنرهای رزمی و کونگ فو در سطح کشور و توجه ویژه به ایجاد فضاها و امکانات مناسب ورزشی درمناطق محروم، ایجاد زمینه های مناسب برای کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه ورزشی در رشته هنرهای رزمی و کونگ فو، احیاء و اشاعه روزافزون خصلت های جوانمردی و روحیه پهلوانی در بین ورزشکاران تحت پوشش، تقویت حوزه تحقیقات و پژوهش جهت علمی نمودن و به روز رسانی هنرهای رزمی، ترغیب و تشویق نسل جوان جامعه جهت حفظ سلامتی و ایجاد بستر لازم برای شرکت آنها در فعالیتهای منظم ورزشی، توجه به پیشکسوتان، قهرمانان و مربیان در جهت ارج نهادن به زحمات این عزیزان و ایجاد الگوپذیری جامعه و ترغیب افراد به ورزش حرفه ای و قهرمانی همچون اهداف تعیین شده برای فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی بعد از تاسیس است.

اما سوال اینجاست که آیا این فدراسیونتوانسته در تحقق امور محوله موفق ظاهر شود؟ چه میزان از اهداف تبیین شده محقق شده است و چه برنامه ای برای نظارت بر فعالیتهای این فدراسیون از جانب وزارت ورزش و جوانان وجود دارد؟

عجیب و غریب های فدراسیون کونگ فو

با رفتن به سایت فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی در حالی که تاسوعا و عاشورای حسینی امسال ابتدای مردادماه بود اما نخستین صفحه ای که با آن مواجه می شوید بنر تسلیت بمناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی است و این نشان داده است که سایت این فدراسیون حداقل سه ماه از زمان حاضر عقب است!

نکته بسیار مهم دیگر تعداد اخبار ارسالی از جانب سایت این فدراسیون از آغاز سالجاری تابحال است؛ فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی از فروردین تا ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۲، ۱۷ خبر منتشر نموده که از این تعداد صرفاً یک مورد در ارتباط با مسابقه قهرمانی کشور آقایان در رده جوانان، برگزاری لیگ نوجوانان، مسابقات قهرمان کشوری نیمه آزاد بزرگسالان، مسابقات قهرمان کشوری بانوان بوده است و سایر عملکرد فدراسیون به برگزاری چند مجمع هیات استانی، پیام های مناسبتی و برگزاری دوره های آموزشی خلاصه شده است.

رییس یا سرپرست؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ بود که رضا حیدری با ۴۱ رای بعنوان رئیس فدراسیون کونگ فو انتخاب گردید. وی ۱۳ آذر سال قبل بود که به علت آن چه پایان مأموریت خود عنوان شد از سمت خود استعفا داد اما با حکم حمید سجادی، وزیر سابق ورزش و جوانان بعنوان سرپرست این فدراسیون به دفتر کار خود بازگشت تا انتخابات این فدراسیون را برگزار کند که از سال قبل تا کنون این اتفاق رخ نداده است. با این وجود در سایت فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی نام رضا حیدری بعنوان رئیس فدراسیون کونگ فو درج شده است در حالیکه وی الان سرپرست این فدراسیون است!

فدراسیون بدون دبیر؟

در بخش دبیر فدراسیون اما نکته قابل توجه این که هیچ چیز درج نشده و باید این سوال را بیان کرد که آیا فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی بدون دبیر فعالیت می کند؟

کدام هیات رییسه؟

در بخش هیات رییسه هم صرفاً نام یک نایب رئیس درج شده و معلوم نیست که چرا خبری از اسامی و عناوین سایر اعضای هیات رییسه نیست!

در مجموع این که چرا سایت فدراسیونی که سال ها از تشکیل آن می گذرد باید تا این حد ناقص باشد؟ این که مخاطب با رفتن به سایت این فدراسیون چه اطلاعاتی را می تواند دریافت کند و اساسا فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی چرا هیچ اهمیتی برای ارتباط هر چه بهتر با جامعه مخاطب خود قائل نیست و اگر یک نفر علاقه مند به این رشته ورزشی باشد از چه مسیری باید اقدام کند؟ این که اساسا چه تلاشی از جانب این فدراسیون برای اشاعه رشته کونگ فو و هنرهای رزمی در سطح جامعه صورت گرفته است؟ مواردی که به هیچ وجه از جانب این فدراسیون مورد توجه قرار نگرفته و معلوم نیست که چه برنامه ای از جانب مسؤلان این فدراسیون دنبال می شود؟

چرا کونگ فو زیرمجموعه فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی نیست؟

فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی جمهوری اسلامی ایران با اهداف توسعه ورزش های رزمی در ابعاد همگانی و بسط و گسترش ورزش قهرمانی و حرفه ای درحال فعالیت است و انجمن های موی تای، هنرهای رزمی ترکیبی MMA، سامبو، کیک بوکسینگ، جوجیتسو، هاپکیدو و رشته هایی از این دست را بعنوان زیر مجموعه دارد.

سوال مهم دیگر که باید به آن پاسخ داد این که به چه دلیل با وجود فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی در حالی که فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی تا این حد منفعل و به صورت مشخص نیمه تعطیل عمل می کند چرا باید در قامت یک فدراسیون باشد و بودجه مجزا دریافت کند؟ ازاین رو بهتر است وزارت ورزش و جوانان با بررسی و نظارت بر عملکرد این فدراسیون بهترین تصمیم را اتخاذ نموده و اگر نیاز است در مورد فعالیت این فدراسیون تجدید نظر شود.

گفتنی است با وجود تلاش خبرنگار ایسنا برای ارتباط با سرپرست فدراسیون کونگ فو در جهت پاسخگویی نسبت به مسائل مطرح شده در این گزارش، پاسخی از جانب مسؤلان این فدراسیون دریافت نشد.

منبع: