در گفت وگو با فرم نو مطرح شد: قرار بود شطرنج ایران جزو قدرت های جهان شود

به گزارش فرم نو، مدیر تیم های ملی شطرنج که بعد از دوری دو ساله به این جایگاه بازگشته، می گوید که خیلی ها منتظر بودند ایران جزو قدرت های جهان شود اما نشد چون خیلی راه ها به بیراهه رفت و یک دفعه توقف کردیم.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شطرنج هفته گذشته طی حکمی علیرضا شفیعی را بعنوان مدیر تیم های ملی منصوب نمود. شفیعی در حالی متصدی این پست شد که از سال ۱۳۸۶ عهده دار آن بود اما آبان سال ۱۴۰۰ در آستانه انتخابات فدراسیون و به خاطر برخی مسائل داخلی تصمیم به استعفا گرفت.
او حالا در شرایطی به شطرنج و جایگاه قبلی خود بازگشته که تاکید دارد شطرنج در مقطعی به بیراهه رفت و بر همین مبنا از شرایط ایده آلش فاصله گرفته است. وی می گوید کارهای زیادی برای انجام دادن و سروسامان دادن باردیگر این رشته وجود دارد اما باید اولویت را روی بازی های آسیایی گذاشت و آماده سازی شطرنجبازان برای اعزام به این بازی ها و همزمان به دیگر کارهای عقب افتاده رسیدگی کرد.
خیلی راه ها در شطرنج به بیراهه رفت
علیرضا شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دو سال از شطرنج دور بودم، در واقع مسئولیتی در فدراسیون نداشتم اما پیگیر اوضاع بودم. در کل از چندسال پیش شطرنج در راه نادرستی قرار گرفت که طی دو سال قبل هم ادامه پیدا کرد، اتفاقاتی افتاد که در کل شرایط را دگرگون و متفاوت از همیشه کرده است. یکسری راه ها در شطرنج به بیراهه رفت، همزمان شرایط اقتصادی هم سخت تر شد طوریکه روند حضور در مسابقات و اعزام ها نسبت به گذشته تغییر نمود و حتی دیگر شرایط دعوت از مربیان و بازیکنان خارجی خوب هم از دست رفت.
برای ایده آل شدن باردیگر کارهای زیادی باید انجام داد
وی افزود: ازاین رو امروز شطرنج وضعیتی متفاوت و دگرگون نسبت به همیشه دارد. حالا که بازگشته ام، کارهای زیادی است که باید صورت گیرد تا شطرنج و شطرنجبازان را به شرایط ایده آل قبل بازگردانیم. زمانیکه شطرنج در قطار پیشرفت قرار داشت و مورد اقبال و پیشبینی های مثبت دیگر کشورها قرار داشت ولی اکنون چه؟
خارجی ها می گفتند ایران جزو قدرت های جهان می شود
مدیر تیم های ملی شطرنج ضمن اشاره به این که این رشته قبل از این که درگیر یکسری حواشی شود به واسطه بازیکنان شاخص در سطح جهانی، بسیار زیاد عنوان شد، اظهار داشت: این بازیکنان نتیجه سه دهه کار و برنامه ریزی بودند. به خاطر دادم سال ۲۰۱۸ در جریان مسابقات جهانی خیلی ها می گفتند که ایران بزودی جزو قدرت های شطرنج جهان می شود. همان زمان این پرس و جو را از ما داشتند که چه برنامه هایی داشتیم و چه کارهایی انجام دادیم که به اینجا رسیده ایم.
شطرنج یک دفعه توقف کرد
شفیعی خاطرنشان کرد: طی دو سه سال قبل اما شطرنج و تمام فعالیت ها و برنامه هایش یک دفعه گرفتار توقف شد. نه تنها مسیر پیشرفت متوقف گردید بلکه پسرفت را هم شاهد شدیم. بنابراین امروز کسی باور ندارد که در آینده ای نزدیک تمام موفقیت های بزرگ قبل تکرار شود اما باید به دنبال آن بود.
باید باردیگر به مسیر به حق و شایسته بازگردیم
این مقامل مسئول در فدراسیون شطرنج با اظهار امیدواری از این که با درایت سرپرست فعلی فدراسیون و در ادامه رئیس جدید، شطرنج باردیگر در راه به حق و شایسته خود قرار بگیرد، به بازی های آسیایی اشاره نمود و اظهار داشت: کمتر از دو ماه تا این بازی ها باقی مانده است و فعلا اولویت فدراسیون هم حضور در این بازی ها است. مقرر شده شطرنج ایران با ترکیبی متشکل از ۵ بازیکن در قسمت مردان و یک بازیکن در قسمت بانوان عازم هانگژو شود.
جذب مربی خارجی آنلاین
وی با اشاره به اینکه شطرنجبازان به واسطه حضور در مسابقات مختلف پیگیر آماده سازی برای این بازی ها هستند، خاطرنشان کرد: برای آماده سازی بهتر شطرنجبازان درخواست جذب مربی خارجی را مطرح کرده ایم. سرپرست فدراسیون هم متقاضی برآورد هزینه شده تا دقیق تر بتوان در این حوزه برنامه ریزی و مذاکره داشت. البته به خاطر حضور بازیکنان در مسابقات مختلف و فرصت کمی که تا بازی های آسیایی باقی مانده است شاید نتوانیم اردویی متمرکز و حضوری داشته باشیم بنابراین به دنبال جذب آنلاین مربی هستیم.
در مرحله مقدماتی برای مذاکره هستیم
شفعیی با اشاره به اینکه هنوز هیچ قطعیتی در مورد جذب مربی خارجی وجود ندارد، تصریح کرد: برآورد هزینه شده و در مراحل مقدماتی کار برای مذاکره هستیم. درصورت جذب آنلاین مربی، بازیکنان می توانند طی یک هفته تا ۱۰ روز زیر نظر مربی خود آنالیز شده و سوالات شان را مطرح کنند. این بیشترین کاری است که در این فاصله زمانی می توانیم برای شطرنجبازان انجام دهیم البته اگر به نتیجه برسد.
برنامه ویژه برای تنها دختر اعزامی به هانگژو
مدیرتیم های ملی شطرنج در انتها ضمن اشاره به این که رقابت های شطرنج بازی های آسیایی در دو بخش تیمی و انفرادی (رپید) برگزار می شود، اظهار داشت: در قسمت بانوان به خاطر در اختیار داشتن تنها یک نماینده، فقط در قسمت انفرادی شرکت داریم. مبینا علی نسب بازیکن اعزامی در این بخش است. از آنجا رقابت های انفرادی در قسمت رپید برگزار می شود، تمام برنامه های درمورد علی نسبت متمرکز روی این بخش خواهد بود.

منبع: