مهر در گزارشی بررسی كرد؛ کمیسیون ورزشکاران چهار ماه در اغما

همهمه ای که برای تشکیل کمیسیون جدید ورزشکاران به راه افتاد نه دوام زیادی داشت و نه خروجی خاصی طوریکه عمده فعالیت هایش به برگزاری سه نشست، تقسیم کرسی ها و صدور یک بیانیه گذشت و بس!

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، بی گمان یکی از هیاهوهای ورزش طی سال قبل حول کمیسیون ورزشکاران به راه افتاد و برگزاری انتخابات آن جهت تشکیل و شروع به کار ترکیب جدیدش در ساختار کمیته ملی المپیک؛ شدت همهمه و الم شنگه ای که ورزشکاران و قهرمانان نامی ورزش کشور به خاطر این کمیسیون و سهم خواهی از آن به راه انداختند به حدی بود که چهره نازیبایی از نشست های برگزار شده میان آنها منعکس کرد چون بیشتر به تیکه و متلک میان آنها گذشت و عدم همدلی و وفاق که با غیبت در نشست ها نمود پیدا می کرد.
تب تندی که زود فروکش کرد
صابون این اختلافات و بحث ها میان قهرمانان به تن ورزش کشور مالیده شد فقط با این دلخوشی که مقرر است کمیسیون ورزشکاران مقتدرتر و تاثیرگذارتر از قبل شکل بگیرد و فعالیت داشته باشد بگونه ای که خود ورزشکاران باری از روی دوش خودشان و هم نوع شان بردارند اما تا به امروز عمده فعالیت این کمیسیون در دوره جدیدش به برگزاری سه نشست و تقسیم کرسی ها در آن محدود شده و صدور یک بیانیه.
بعد از برگزاری انتخابات ۲۱ آبان ماه کمیسیون ورزشکاران، این کمیسیون با برگزاری اولین جلسه (۷ آذرماه) به صورت رسمی شروع به کار کرد. پس از آن هم یک نشست دیگر (۱۴ آذرماه) برگزار گردید. برگزاری این نشست ها با سرو صدای زیاد و اختلاف نظرهای گسترده به سرانجام رسید و بنابراین هم غایبان زیادی داشت اما با این وجود در همین نشست ها در مورد رئیس و نایب رییس و نماینده کمیسیون در هیأت اجرایی تصمیم گیری شد.
بعد از برگزاری این دو نشست و رای گیری داخلی در آنها اما گردهمایی اعضای کمیسیون ورزشکاران فقط در چارچوب یک نشست دیگر (۱۸ دی ماه) مورد پیگیری قرار|گرفت که اتفاقاً آن هم غایبان زیادی داشت (۹ نفر) و همین مساله که حکایت از ادامه اختلافات داخلی میان ترکیب تازه شکل گرفته بود در کنار اختلافاتی که برای همه عیان شده بود، نگرانی هایی را نسبت به آینده کمیسیون و تأثیرگذاری اش در ورزش ایجاد کرد.
این مبحث می طلبید نشست های کمیسیون های ورزشکاران با نظم و فوریت بیشتری پیگیری شود تا حداقل بساط اختلافات داخلی زودتر جمع شود و اعضا برای آنچه مأمور با انجامش هستند وارد عمل شوند اما نه تنها چنین نشد بلکه به خاطر تعطیلی ادامه دار نشست ها حتی در مورد برخی مسائل داخلی هم هنوز تصمیم گیری نشده است.
از آخرین نشست کمیسیون ورزشکاران (۱۸ دی ماه) تا به امروز هیچ نشستی برگزار نشده است. عمده فعالیت کمیسیون در این زمان به تعیین نمایندگان این کمیسیون برای حضور در مجمع کمیته ملی المپیک و صدور اطلاعیه ای محدود شد که در ارتباط با هادی ساعی و پشتیبانی از وی برای ریاست در فدراسیون تکواندو منتشر گردید.
به غیر از این و طی چهارماه گذشته فعالیت قابل توجه دیگری از کمیسیون ورزشکاران انجام نشده است در صورتی که آیین نامه برگزاری جلسه حداقل به فاصله زمانی سه ماه را سفارش کرده است. از طرفی دیگر به نظر می رسید با سر و صدایی که ورزشکاران به خاطر این کمیسیون و تصدی کرسی در آن به راه انداخته اند، مقرر است کاری کنند کارستان؛ حال آنکه آنها هنوز در مورد برخی اعضای خود و ادامه حضورشان در ترکیب کمیسیون هم تصمیم گیری نکرده اند.
برخی از اعضای کمیسیون ورزشکاران و همچون کشتی گیران (حسن یزدانی و محمدرضا گرایی) و حتی ندا شهسواری در هر سه نشست ابتدایی کمیسیون ورزشکاران غایب بودند در حالیکه غیبت بیشتر از سه جلسه (بدون دلیل) منجر به حذف خواهد شد. از طرفی حسین ساوه شمشکی که یکی از منتخبین انتخابات کمیسیون ورزشکاران بود طبق آیین نامه و به علت محرض شدن دوپینگش در بازی های المپیک زمستانی دیگر جایی در ترکیب کمیسیون نخواهد داشت اما هنوز در مورد وی و غایبان تصمیمی گرفته نشده است.
دلایل رکورد کمیسیون ورزشکاران از زبان سخنگو
محمد بیداریان سخنگوی کمیسیون ورزشکاران در گفتگو با خبرنگار مهر در شرایط این کمیسیون و برگزاری هیچ نشستی میان اعضای آن طی چهارماه گذشته اظهار داشت: در دو ماه پایانی سال قبل بعضی از اعضای کمیسیون و همچون آقای سجاد گنج زاده درگیر مسابقات داخلی یا بین المللی بودند. همزمان هم با اوج گرفتن امیکرون مواجه شدیم. بنابراین نتوانستیم نشستی داشته باشیم.
وی افزود: بنابراین پیگیری نشست ها را به پس از نوروز موکول کردیم. اما پس از تعطیلات عید و تا پیش از اعلام رسمی لغو بازی های آسیایی هم بسیاری از رشته ها و تیم ها در اردو و مسابقات شرکت داشتند و به خاطر قرنطینه و پروتکلهای بهداشتی راحت نمی توانستند خارج از محل تمرین و مسابقه حاضر شوند. اعضای کمیسیون ورزشکاران از این مساله مستثنی نبودند. این روزها هم برخی اعضا کماکان درگیر هستند مانند کاراته و دوومیدانی که لیگ جهانی و مسابقات بین المللی را در پیش دارند.
سخنگوی کمیسیون ورزشکاران تصریح کرد: بنابراین تا به امروز نشستی برای کمیسیون ورزشکاران تشکیل نشده تا پیگیر فعالیت ها شویم. البته طی این مدت نشستی به منظور ارزیابی طرح های پیشنهادی برای کاروان ایران در بازی های اسلامی برگزار شد که نمایندگان کمیسیون ورزشکاران هم در آن شرکت داشتند.
بیداریان در پاسخ به این پرسش که «مسابقات و اعزام به آنها مساله ای است که در طول سال با آن مواجه هستیم. فکر می کنید بالاخره چه زمانی کمیسیون ورزشکاران پیگیر نشست هایش شود؟»، اظهار داشت: اساسا تا پیش از این بازی های کشورهای اسلامی و اعزام کاروان، نشستی برگزار خواهیم کرد و به مسائل رسیدگی خواهیم داشت.
وی در مورد تعیین تکلیف اعضای غایب کمیسیون ورزشکاران در نشست های قبلی و همینطور حسین ساوه شمشکی خاطرنشان کرد: غیبت بعضی از اعضا با هماهنگی بوده و از این حیث موجه است. در کل رئیس کمیسیون در جریان غیبت اعضا و دلیل آنها قرار دارد. احتمالاً در نشست پیش رو در این حوزه صحبت می شود. در مورد حسین ساوه شمشکی هم باید نتیجه استعلام ها بیاید. این ورزشکار به نحوه نمونه گیری هم اعتراض داشته و آنرا مطرح کرده است. نتیجه نهایی مشخص شود بر مبنای آن تصمیم گیری می شود.
سخنگوی کمیسیون ورزشکاران در مورد این که «آیا مساله در نشست آتی مطرح خواهد شد؟»، خاطرنشان کرد: هنوز زمان نشست مشخص نشده است. اساسا پس از تعیین زمان تشکیل نشست، دستورالعمل های آن هم تعیین خواهد شد. هدف مان این است نشست را با حضور حداکثری اعضا تشکیل دهیم و به مسائل هم بر مبنای رویکردها و اهداف رسیدگی خواهیم کرد.

منبع: