ملایی با هشدار به مسئولان: مردم از ورزش کردن دور شده اند

فرم نو: رییس فدراسیون ورزشهای همگانی از همه دستگاهها خواست برای تامین سلامت مردم به کمک این فدراسیون بیایند تا هزینه های درمان در کشور کاهش پیدا کند.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، افشین ملایی که در مجمع انتخابات ریاست هیات همگانی یزد صحبت می کرد ضمن اشاره به اقداماتی که این فدراسیون در سال ۱۴۰۰ انجام داده است، ابراز امیدواری کرد با حمایت وزارت ورزش و کمک نهادها و سازمان های مختلف در سال جدید قدم های بزرگی برای تأمین سلامت مردم ایران برداشته شود.
ملایی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه در کلام و پیام های مسؤلان نباید ناامیدی وجود داشته باشد تصریح کرد: بعنوان مسئول ورزش همگانی و کسی که در بطن توسعه ورزش همگانی است و سابقه فعالیت در ورزش قهرمانی را هم دارد از همه مسؤلان و نهادها و وزارت خانه ها درخواست می کنم برای تأمین سلامت مردم و رفع کم تحرکی در کشور به کمک فدراسیون ورزشهای همگانی بیایند.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم سلامت مردم و آمار ورزش کردن آنها در شرایط خوبی قرار ندارد افزود: آماری که از میزان ابتلای مردم به بیماری های غیرواگیر خصوصا دیابت انتشار یافته است نشان داده است بعضی از این بیماری ها افسارگسیخته شده اند و عزیزان پرتعدادی را از خانواده ایرانی ها به کام مرگ می کشانند.
افشین ملایی تصریح کرد: علیرغم این که زیرساخت های خوبی در کشور وجود دارد اما چالش اصلی این است که باید نگاه ها به ورزش همگانی و ارزش این حوزه تغییر کند. ارزش یک مربی در حوزه ورزش قهرمانی بیشتر از ارزش یک مربی در حوزه ورزش همگانی است. این نگاه باید تغییر کند و بازنگری های اساسی باید صورت بگیرد. این وضعیت باید برعکس یا حداقل متعادل شود و ارزش یک مربی همگانی برابر با مربی فعال در ورزش قهرمانی شود.

رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی با انتقاد از توجه بیش از حد مسؤلان بخصوص صداوسیما به ورزش های قهرمانی اظهار داشت: اگر می خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید ورزش همگانی در اولویت مسؤلان و رسانه ها قرار گیرد. متاسفانه در سال های گذشته بیشترین توجه و بیشترین بودجه در اختیار ورزش قهرمانی قرار گرفته است که این نگاه و این توجه باید برعکس یا متعادل شود چون مخاطبین این فدراسیون همه ایرانی ها می باشند.
ملایی با تکیه بر اینکه نسبت به سال های گذشته گرایش مردم به ورزش کم شده و مردم از ورزش کردن دور شده اند اظهار داشت: اصلی ترین سوال ما از همه مسؤلان و تصمیم گیرندگان این است که چرا مردم از ورزش دور شده اند؟ چرا مردم برای سلامت خودشان هم که شده ورزش نمی کنند و گرایشی به این سمت ندارند؟
وی افزود: متاسفانه ورزش قهرمانی ۹۰ درصد توجهات و بودجه ورزش را به خود اختصاص داده و صداوسیما و رسانه ها هم اتفاقات این حوزه را در بوق و کرنا می کنند در حالیکه ورزش همگانی که با سلامت مردم سروکار دارد، تنها مانده است. ما دشمن ورزش قهرمانی نیستیم اما آنجایی که پای سلامت مردم در بین باشد همه باید احساس مسئولیت کنند.
ملایی افزود: اگر هم اکنون هشدارهای لازم را می دهیم دلیلش این است که آمار مبتلا شدن به بیماری های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها که سرمنشا آن کم تحرکی و چاقی است رو به افزایش گذاشته و زنگ خطر را برای سال های آینده به صدا درآورده است.
رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی افزود: پرسش اساسی اینکه است که چطور فدراسیون ورزشهای همگانی که مسئول تأمین سلامت حدود ۸۵ میلیون ایرانی است باید سالانه ۵ میلیارد تومان بودجه داشته باشد اما یک باشگاه ورزش قهرمانی سالانه بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد؟ آیا این عدالت است؟ آیا با این شرایط فدراسیون همگانی به تنهایی می تواند سلامت مردم ایران را تأمین کند؟ سلامت مردم باید دغدغه نظام جمهوری اسلامی باشد.
ملایی با بیان اینکه در اجرای این مسئولیت خطیر احساس تنهایی می کند تصریح کرد: بسیار امید داشتم که در دولت آقای رئیسی به ورزش همگانی توجه گردد و رویکرد گذشته تغییر کند اما تابحال هیچ تغییری در روند گذشته صورت نگرفته است و ورزش همگانی همچنان جزو فدراسیون های درجه دو و سه است.

وی ضمن اشاره به افزایش آمار کم تحرکی و چاقی در بین دانش آموزان، کودکان و بانوان اخطار لازم را به مسؤلان داد و با به صدا درآوردن یک زنگ خطر بزرگ اظهار داشت: برپایه پایش هایی که صورت گرفته است ۶۴ درصد کم تحرکی و چاقی بانوان ایران در سال ۱۴۰۵ با عنایت به روند اینده پژوهی به بیشتر از ۸۰ درصد خواهد رسید که این یک فاجعه ملی خواهد بود. در این شرایط چطور انتظار دارند که یک فدراسیون با ۵ میلیارد تومان هزینه به تنهایی از این فاجعه جلوگیری نماید.
افشین ملایی با بیان اینکه سبک زندگی مردم باید تغییر کند، از مسؤلان وزارت ورزش، شهرداری ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه بخش های مختلف درخواست نمود به کمک فدراسیون ورزشهای همگانی بیایند تا با یک هم افزایی ملی قدم های بزرگی برای تأمین سلامت مردم برداشته شود.
رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی با تکیه بر اینکه این فدراسیون با اجرای طرح های ملی مختلف اجازه نداد کم تحرکی در دوران کرونا بیش از حد گسترش پیدا کند اظهار داشت: تا وقتی که یک مبحث در سطح اول کشور به اولویت تبدیل نشود، تلاشهای ما نمی تواند به نتیجه مورد نظر برسد.
افشین ملایی ضمن اشاره به بودجه ای که مجلس برای ورزش همگانی در نظر گرفته است اظهار داشت: اگر دغدغه همه مسؤلان همچون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تأمین سلامت مردم و کاهش هزینه های درمان باشد متوجه خواهند شد که باید بیشتر از این به ورزش همگانی توجه نمایند. با این وضعیت فدراسیون ورزشهای همگانی به تنهایی نمی تواند قدم های بزرگی بردارد. همه باید به کمک بیایند و به سهم خودشان برای تأمین سلامت مردم قدم بردارند.
رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی در انتها تصریح کرد: با همه محدودیت هایی که وجود دارد سال جاری را پرقدرت تر از قبل به پیش خواهیم رفت و ۱۲ طرح ملی مهم و اثرگذار را در حوزه ورزش همگانی اجرا می نماییم و تلاش خواهیم کرد به سهم خودمان و به اندازه قدرت و توانمان برای سلامت مردم قدم برداریم.

منبع: