تمهیدات سخت گیرانه تر می شود؛ نوروزی: بعید است شرایط فعلی کرونا سبب تعطیلی باردیگر ورزش شود

به گزارش فرم نو رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی بر ضرورت به کارگیری تمهیدات سخت گیرانه تر برای مبارزه با کرونا در شرایط فعلی تصریح کرد اما در عین حال گفت بعید است به سمت تعطیلی باردیگر ورزش کشیده شویم.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، افزایش آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در ورزش نگرانی هایی را در ارتباط با چگونگی پیگیری فعالیتهای ورزشی طی هفته های آینده و این که «آیا ادامه این روند منجر به تعطیلی باردیگر ورزش کشور خواهد شد؟» بوجود آورده است.
غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر در این حوزه توضیح داد و اظهار داشت: آنچه مسلم است مهیا بودن شرایط برای پیگیری برنامه ها و فعالیتهای ورزشی برای مان اهمیت داد و مبحث مهم تر سلامت ورزشکاران است که در هر شرایطی اولویت خواهد بود.
وی با یادآوری شرایطی که منجر به بازگشت فعالیتهای ورزشی به حالت عادی شد، افزود: پس از فروکش کرونا در کشور و آبی شدن تقریباً کامل نقشه کشور، برگزاری مسابقات و برنامه های ورزشی در کشور به حالت عادی بازگشت اما همچنان بر رعایت پروتکلهای بهداشتی تاکید داشتیم و بدون آن مجوز هیچ فعالیتی را ندادیم. با این وجود طی روزهای گذشته مجدد شاهد موارد جدید از ابتلاء هستیم که تعدادشان کم هم نیست. این مورد بی ارتباط به انتشار ویروس اومیکرون نیست.
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به مشکلاتی که در مورد نوع جدید ویروس کرونا با آن مواجه هستیم، اشاره نمود و اظهار داشت: کیت های لازم برای تشخیص اومیکرون محدود است اما مشکل اصلی اینجاست که این نوع ویربوس آزمایش گریز است، ویروس دلتا به سادگی از راه تست PCR قابل تشخیص بود اما در مورد نوع جدید ویروس بیشتر علایم مانند سرماخوردگی، عطسه، گلو درد، خستگی و … مشکوک به بیماری می شویم.
نوروزی تصریح کرد: با همه اینها باید مراقب بود و از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کرد. در همین راستا مکاتبه ای با فدراسیون والیبال داشتیم و خواهان امتناع از حضور تماشاگران به دیدارهای لیگ برتر این رشته شدیم چونکه شرایط و خبرها حکایت از گسترش ویروس در والیبال داشت. حتی این مورد را مطرح کردیم که در صورت امکان دیدارهای لیگ برتر والیبال یک هفته تعطیل شود تا شرایط کمی مساعدتر شود یا این که برای هر بازی باردیگر انجام تست اجبار شود.
وی با اشاره به اینکه دیگر رشته ها هم توسط فدراسیون پزشکی ورزشی رصد می شوند و در صورت احتیاج به آنها هم ورود خواهد شد به این پرسش که «چقدر احتمال می دهید باردیگر شاهد تعطیل شدن ورزش باشیم؟» پاسخ داد.
نوروزی در این حوزه اظهار داشت: تبعات اومیکرون و میزانی که فرد مبتلا را درگیر می کند به اندازه ویروس دلتا شدید نیست. نوع جدید کرونا بیشتر سیستم تنفس فوقانی را درگیر می کند درحالیکه در موج قبلی شاهد درگیری ریه افراد بودیم طوریکه کارشان را به بیمارستان و بستری می کشاند اما در نوع جدید کرونا رعایت پروتکل ها و استراحت برای درمان کافی است. ازاین رو و بیشتر به منظور پیشگیری از سرعت انتشار، پروتکلهای سخت گیرانه تری خواهیم داشت اما بعید است کار به تعطیلی باردیگر ورزش کشیده شود.

منبع: