كلنگ بزرگترین زورخانه استان مركزی در اراك به زمین زده شد

به گزارش فرم نو کلنگ بزرگترین زورخانه ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی در اراک به زمین زده شد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، کلنگ عملیات بزرگترین زورخانه ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی شامگاه روز شنبه با حضور استاندار مرکزی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اراک به زمین زده شد.
سعید بیاتیان شهردار اراک در این آئین اظهار داشت: راه اندازی زورخانه ای بزرگ با استانداردهای بین المللی برای ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی در اراک یکی از اهداف و آرزوهای شهرداری بود که خوشبختانه این اتفاق با حمایت های اعضا در شورای اسلامی پنجم محقق شد.
شهردار اراک، تصریح کرد: عملیات پروژه راه اندازی بزرگترین زورخانه ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان در اراک در آستانه سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر توسط پهلوانان و قهرمانان واقعی یعنی رزمندگان، شروع شد و طبق قرارداد با پیمانکار مقرر شد در مدت ۹ ماه این پروژه آماده بهره برداری شود.
بیاتیان ضمن اشاره به این که این زورخانه در خیابان دانشگاه روبروی درب اصلی ورزشگاه ۵ هزار نفری شهدای پنجم مرداد قرار دارد و نهمین زورخانه شهر به حساب می آید، اضافه کرد: این زورخانه که به صورت مدرن و استاندارد راه اندازی خواهد شد در آینده به یک مکان مناسب برای برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی تبدیل، و سبب پیشرفت این ورزش در استان خواهد شد.
شهردار اراک بیان نمود: این زورخانه در زمینی به مساحت ۴۸۶ مترمربع در دو طبقه که طبقه همکف شامل صحن زورخانه به متراژ ۲۰۶ متر مربع و ارتفاع ۶.۶۰ متر مربع دارای قسمت های اداری، نگهبانی، انبار، اتاق تأسیسات، سرویسهای بهداشتی، رختکن به متراژ ۱۴۰ متر مربع است.
وی افزود: همینطور طبقه اول این زورخانه، هم شامل دو سوئیت مجزا به متراژ ۱۴۱ مربع است و اعتبار پیشبینی شده راه اندازی زورخانه ورزش پهلوانی و زورخانه ای بالغ بر ۳۹ میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۶۴ ریال پیشبینی شده است.
گفتنی است ورزش های زورخانه ای نام دیگر ورزش های باستانی ایرانی ها است و این ورزش یکی از قدیمی ترین ورزش های بدنسازی جهان است.
آئین پهلوانی و ورزش زورخانه ای که قدمت و تاریخی کهن در کشور ما دارد در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در لیست میراث معنوی یونسکو از جانب ایران به ثبت جهانی رسید.