در گزارش فرم نو مطرح شد؛ تامین سلامت ۸۳ میلیون ایرانی عزم ملی می خواهد

دبیر فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به اهمیت ورزش کردن مردم اظهار داشت: برای تامین سلامت 83 میلیون ایرانی به عزم ملی و همراهی دولت، مجلس و نهادها و سازمان های مختلف نیاز داریم.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، آمارها در حوزه «کم تحرکی» ایرانیان از یک هشدار جدی خبر می دهد، هشداری که عدم توجه به آن جز مرگ و میر نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و سهل انگاری در این خصوص سبب شده طی سالهای اخیر شاهد وخیم شدن وضعیت سلامت مردم باشیم و ادامه این روند در سال های آتی فاجعه ای جبران ناپذیر را به دنبال خواهد داشت.
میانگین شیوع کم تحرکی در کشور به ۵۶ درصد رسیده است و در این بین کم تحرکی، عامل ۸۲ درصد از مرگ و میرها در ایران است و به طور قطع این وضعیت متناسب با شیوع ویروس کرونا تشدید می شود. این در حالیست که کم تحرکی در میان زنان ۶۴ درصد و سهم کم تحرکی در میان مردان ۴۶ درصد است.
طبق اطلاعات مرکز ملی آمار ایران در سال ۹۶، معادل ۵۱.۱ درصد از مردم ایران فعالیت ورزشی دارند و در مقابل آن ۴۹.۹ درصد مردم کشور اساساً ورزش نمی کنند. ممکنست سوال پیش آید این نرخ رشد بیماری و نرخ رشد کم تحرکی چگونه با این ۵۱ درصد همخوانی دارد؟

تحلیل صورت گرفته از طرف فدراسیون ورزش های همگانی نشان میدهد تنها ۳۵ درصد از ۵۱ درصد از مردمی که ورزش می کنند به میزان لازم و کافی ورزش می کنند و اگر در مجموع نگاه نماییم تقریباً از جمعیت کل نیز احتمالاً همان ۳۵ درصد هستند که به میزان مناسب از نظر روز و ساعات تعریف شده فعالیت ورزشی دارند که این نوع ورزش ها موجب کاهش عوارض کم تحرکی خواهد شد و سلامت را برای آنها به دنبال خواهد داشت.
در عین حال باید اعلام نمود حدود ۶۵ درصد مردم ایران یا ورزش نکرده یا به میزان کافی ورزش نمی کنند تا اینطور بتوانند تاثیرات مثبت خودرا در سلامت فردی و اجتماعی کشور نشان دهند. ورزش مناسب برای هر رده سنی متفاوت می باشد، بطور مثال از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که میزان مناسب ورزش برای افراد بزرگسال ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط است اما در کودکان روزی یک ساعت بازی سفارش می شود، بدین سبب متناسب با شرایط سنی در صورتیکه شرایط سلامت روح و جسم مدنظر قرار گیرد میزان مناسب ورزش تعریف شده است.
گروه ورزشی خبرگزاری مهر در ادامه پیگیری های خود در زمینه نقش ورزش همگانی در سلامت مردم و عبور از سیاه چاله بیماریهای غیر واگیر گفتگویی با دبیر فدراسیون ورزش های همگانی انجام داده است.
فعالیت ورزشی مردم را باید هدفمند کنیم
محمدرضا فروحی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش ورزش همگانی در زندگی روزمره مردم ایران اظهار داشت: مردم در قالب های مختلف کارهای ورزشی را انجام می دهند اما این کارهای ورزشی هدفمند نیست، اگر بتوانیم کارهای ورزشی مردم را هدفمند نماییم در قالب فدراسیون همگانی قرار خواهد گرفت. اقبال عمومی کم است، باید ایجاد انگیزه نماییم و این ایجاد انگیزه با برگزاری رویدادهای مختلف و آگاهی بخشی امکان پذیر است.
نیاز به آگاهی بخش
دبیر فدراسیون ورزش های همگانی در ادامه اشاره کرد: در گذشته کار فدراسیون همگانی فقط رویداد محور بود، پیاده روی های خانوادگی برگزار می شد و در نهایت یک پراید بعنوان جایزه به آنها تعلق می گرفت. باید در کنار برگزاری رویدادهای مختلف، بحث آگاهی بخشی را نیز افزایش دهیم. آگاهی بخشی باید تا جایی صورت گیرد که یک شهروند بداند برای سلامتی خود باید روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی انجام دهد. متأسفانه در آگاهی بخشی کار کمی صورت گرفته است.

محمدرضا فروحی دبیر فدراسیون ورزشهای همگانی
تحقق هدف با هم افزایی ملی
فروحی با اشاره به کارهای فدراسیون همگانی افزود: در ۶ ماه گذشته با روی کار آمدن ریاست جدید در فدراسیون ورزش های همگانی گام های خوبی در زمینه آگاهی بخشی برداشته شده است. برنامه های مستمر خودرا دراین زمینه ادامه خواهیم داد اما برای تحقق اهداف به یک هم افزایی ملی نیاز داریم. فدراسیون های ورزشی در ایران، مخاطب خاص خودرا دارند، جامعه آماری آنها مشخص است که در آخر نتایج کار به غرور ملی یعنی کسب مدال المپیک منجر می شود. فدراسیون های ورزشی تعدادی ورزشکار سازمان یافته در اختیار دارند و همین نقطه تفاوت با فدراسیون ورزش های همگانی است. کار فدراسیون ورزشهای همگانی یعنی برنامه ریزی برای سلامتی ۸۳ میلیون ایرانی و همین وظیفه سازمانی را متفاوت می کند. از نظر بودجه تفاوتی نداریم و حتی شاید پایین تر هم باشیم.
دبیر فدراسیون ورزشهای همگانی گفت: بحث سلامت ملی باید در اولویت ها و سیاست گذاری های دولت قرار گیرد. خوشبختانه مجلس وارد کار شده است و در ۱۰ روز گذشته مبلغی حدود ۵ میلیارد تومان را بصورت مستقیم به غیر از بودجه در نظر گرفته سالانه برای فدراسیون ورزش های همگانی در نظر گرفت.
جمعیت هدف ۴ میلیون نفری در سال ۱۴۰۰
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه در نظر گرفته شده کافی است یا خیر اظهار داشت: کافی نیست، ما برای سال ۱۴۰۰ جمعیت ۴ میلیون نفری را در نظر گرفته ایم تا آنها را سازمان یافته نماییم که ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهند و برای رسیدن به این هدف به بودجه ای بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
فروحی اضافه کرد: در کنار بودجه های در نظر گرفته شده، بحث هم افزایی ملی را در نظر گرفته ایم. برای مثال اگر بودجه ۵۰ میلیارد تومانی را در نظر بگیرند اما ارگان هایی مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت کار و… با فدراسیون ورزشهای همگانی پای کار قرار بگیرند و بار حوزه اقشار خودرا به دوش گیرند، می توان به هدف رسید.
دبیر فدراسیون ورزش های همگانی در پاسخ به این پرسش که کدام ارگان پیشگام شده اند، اظهار داشت: هم اکنون وزارت کشور، سازمانهای شهرداری و دهیاری ها را وارد گردونه کارهای فدراسیون همگانی کرده است و حدود چهار ماه می باشد که این اتفاق رخ داده که مقرر است ابتدا شهرهای فعال ایران را با حضور وزارت کشور استارت بزنیم. ۲۸ شهر و شهرداران پای کار آمده است که همه اینها به سلامت مردم بازمی گردد.
وی افزود: روز دوشنبه نخستین جلسه وبینار شبکه شهرداری ها دهداری های کشور را خواهیم داشت که در این شبکه رؤسای هیئت های استانی شرکت و نمایندگان تام و تام الاختیار مراکز استانها در حوزه ورزش حضور خواهند داشت. برنامه ها در سال ۱۴۰۰ ابلاغ می شود و از اواخر خرداد اگر کرونا اجازه بدهد رنگ و بوی شهرها تغییر خواهدنمود. البته موازی با این استانها ما در شهرستانها نیز آغاز به کار کرده ایم.

با هم افزایی از جمعیت هدف عبور خواهیم کرد
فروحی درباره اینکه به غیر از وزارت کشور دیگر با چه ارگان هایی وارد مذاکره شده اند، اظهار داشت: موازی با وزارت کشور با وزارتخانه های دیگر نیز وارد عمل شده ایم. برای مثال وزارت آموزش و پرورش نیز پای کار است و مقرر است طرح هایی را نهایی نماییم. در سال قبل با بیشتر ارگان های تأثیرگذار وارد عمل شدیم و تفاهم نامه های امضا کردیم تا برای سال ۱۴۰۰ این برنامه ها را اجرائی نماییم که سبب هم افزایی می شود. زمانی که دانش آموزان، قشر کارگر و غیره پای کار بیایند ما کم کم از جمعیت آماری ۴ میلیون نفر در نظر گرفته شده نیز عبور خواهیم کرد.
کارشناس همگانی گفت: بودجه که هیچ وقت تامین نمی گردد ولی ما برای نزدیک شدن به اهداف خود این طرح هم افزایی را ادامه خواهیم داد چونکه رهبر معظم انقلاب نیز پیرامون ورزش همگانی و سلامت مردم تاکید داشته اند. بنا بر این توجه به ورزش همگانی را از رئیس جمهور تا وزیر کشور در دستور کار خود قرار داده اند اما شرایط مالی کشور نیز برای همه مشخص است. می خواهیم با هم افزایی به اهدافمان برسیم. تلاشی در فدراسیون ورزش های همگانی شروع شده که به لطف هم افزایی به جامعه هدف ما در سال ۱۴۰۰ دست خواهیم یافت.
عزم ملی برای سلامت ۸۳ میلیون ایرانی
محمدرضا فروحی در آخر گفتگویش با خبرنگار مهر اشاره کرد: در یک سال قبل شرایط با قدیم بسیار متفاوت شده است، در گذشته انتظاری از فدراسیون همگانی برای برنامه ریزی در حوزه سلامت مردم نبود و بنا بر این بودجه ها برمبنای رویداد محور تعلق می گرفت اما هم اکنون نگاه جدید علمی اضافه شده است که با اعداد و ارقام سر و کار داریم و نشان میدهد در این عرصه وضعیت خوبی نداریم. برای کاهش کم تحرکی و بیماریهای غیر واگیر باید برنامه ها برمبنای موارد علمی پیش رود. مسئولان با این نگاه موافق هستند و تلاش خودرا می کنند. خواهش من از شما بعنوان رسانه این است در اطلاع رسانی صدای فدراسیون ورزش های همگانی باشید و آنرا به گوش مسئولان برسانید تا عزم ملی نباشد نمی توان برای ۸۳ میلیون ایرانی برنامه ریزی نمود.