معرفی كابلشو و وایرشو

فرم نو: برای اتصال سیم های رشته ای از سرسیم و از كابلشو برای اتصال شینه به هادی استفاده می شود.

معرفی انواع سرسیم، کابلشو و وایرشو

در ابتدا می توان به صورت کلی بیان کرد که برای اتصال سیم های رشته ای از سرسیم و از کابلشو برای اتصال شینه به هادی استفاده می شود و با استفاده از انواع ترمینال وایرشو و کابلشو سیم ها را با حفاظت بالا به هم متصل می کنند. انواع ترمینال کابلشو و وایرشو از ابزارهای مهم در مدارهای الکتریکی می باشند.

اتصال میان سیم ها به دو نوع دائم و موقت تقسیم می شود، که اتصالات دائم خود به چندین صورت انجام می شود از جمله، اتصالات لحیم شده، اتصالات جوش خورده، پرس شده، پرسی دندانه دار، اتصالات با کمک پیچ، سوکت نر و ماده، و ترمینال.

 

اتصالات ترمینال

جهت قرار دادن سیم های رشته ای در زیر پیچ، از سرسیم یا وایرشو یا فیش استفاده می شود، که جنس اغلب سرسیم ها از مس با روکش قلع یا برنج می باشد و فیش ها از لحاظ شکل به چهار دسته حلقه ای(گرد)، تیغه ای(U شکل)، میله ای(وایرشو)، کشویی(زبانه ای) تقسیم می شوند.

 

فیش های میله ای (وایرشو)

برای قراردادن سیم های افشان مخابراتی و برق های فشار ضعیف در زیر ترمینال های دستگاه یا تابلو برق سرسیم میله ای یا وایرشو استفاده می شود.

 

انواع اتصال سیم به سرسیم

اتصالات میان سیم به سرسیم به دو صورت می باشد:

  1. سرسیم لحیمی: که با توجه به اندازه سرسیم، روکش سیم را جدا کرده و بر روی فیش می گذارند و سپس به کمک هویه و سیم لحیم مرغوب آن را لحیم می کنند.
  2. سرسیم پرسی: که در این نوع از انبر پرس جهت پرس کردن سرسیم استفاده می شود.

 

آشنایی با وایرشو

وایرشوها به دو دسته دوبل روکش دار TE و تکی روکش دار E تقسیم می شوند، که انتهای وایرشوهای دوبل به صورت قیفی و انتهای وایرشوهای تکی به صورت گرد می باشند. وایرشو در اتصالات به نحوی روی سرسیم قرار می گیرد که قسمت عایق آن روی قسمت عایق سیم و قسمت هادی وایرشو روی سیم لخت قرار میگیرد و پس از پرش یک اتصال ایمن و مناسب میان وایرشو و سیم برقرار می گردد.

 

آشنایی با کابلشو

جهت اتصالات جداشدنی میان کابل ها از کابلشو استفاده می شود که کابلشوها در انواع مختلف لحیمی، پرسی و پیچی می باشند. در مقاطع بزرگ جهت اتصال کابلشو به کابل از لحیم کاری استفاده می شود و اغلب نیز با کمک شعله می باشد. از کابلشوهای پرسی در اتصالات میان سرسیم های افشان استفاده می شود که انواع گوناگونی دارد. در کابلشوهای لحیمی برای لحیم کاری از لحیم های مخصوص برق استفاده می شود و کابلشو به سرسیم لحیم می شود.

 

آشنایی با بست کمربندی

جهت نظم دادن و دسته بندی سیم های موجود در یک بخش از بست کمربندی استفاده می شود. بست های کمربندی در دو نوع پلاستیکی و استیل بوده که از نوع پلاستیکی آن ها جهت بستن و محکم کردن سیم ها استفاده می شود. بست های کمربندی به دلیل داشتن قیمت مناسب و از لحاظ اقتصادی و هم چنین به دلیل استفاده سریع و راحت در بستن سیم ها و یا حتی اشیا به یکدیگر کابرد گسترده ای داشته و علاوه بر صنعت برق در صنایع دیگر و هم چنین در مصارف خانگی استفاده می شوند.

 

انواع بست کمربندی پلاستیکی

بست های کمربندی پلاستیکی با توجه به جنس و کابردشان به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. بست کمربندی از جنس نایلون 6/6 (پلی آمید66)، که رنگشان متمایل به سفید بوده و در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم نمی باشند و در اثر تابش طولانی مدت اشعه خورشید پوسیده می شوند.
  2. بست کمربندی از جنس نایلون 4/6 (پلی آمید46)، که رنگ آنها مشکی بوده و در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند و بنابراین از آنها در محیط های باز استفاده می شود.

 

سایت مارولین : https://marrolin.ir

تلفن: 33971921-33999393-33971889 – (021)

فاکس : 33971889- (021)

آدرس : تهران – لاله زار جنوبی – کوچه ملانوروزی -پاساژ قاسمی – پلاک 3