در گزارش فرم نو پاسخ داده شد دلیل پنهان كاری در اعلام ۱۴ كاندیدای ریاست شطرنج چیست؟

به گزارش فرم نو سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج با اشاره به اینکه اعلام تعداد و اسامی کاندیداها یک اقدام کاملا سلیقه ای است در ارتباط با امتناع از اطلاع رسانی در این حوزه برای این فدراسیون توضیحاتی داد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، مهلت ثبت نام از کاندیدای ریاست فدراسیون شطرنج در حالی دو روز پیش به پایان رسید که این فدراسیون در اقدامی کمتر معمول از اعلام تعداد و اسامی افراد ثبت نام کننده امتناع و هر گونه اظهار نظر در این حوزه را به پس از بررسی پرونده کاندیداها در وزارت ورزش موکول کرد.
این در حالی است که به صورت معمول طی مدت زمان ۱۰ روزه نام نویسی کاندیدای ریاست در فدراسیون های مختلف، اسامی آنها اعلام می شود و در انتها جمع بندی لازم عرضه می شود. اما فدراسیون شطرنج در این حوزه با اعمال سیاست پنهان کاری از پاسخگویی به رسانه ها خودداری کرد.
محسن سمیع زاده سرپرست دبیری فدراسیون که دبیری مجمع انتخاباتی شطرنج را هم بر عهده دارد، تاکید دارد که به خاطر دو مسئله اساسی از اعلام اسامی کاندیداها امتناع شده است و اصلاً مبحث پنهان کاری در بین نیست.
سمیع زاده در گفتگو با خبرنگار مهر به دو فیلتر گزینشی که پیش روی افراد متقاضی برای ریاست در فدراسیون های مختلف قرار می گیرد، اشاره نمود و اظهار داشت: پیش از این کاندیداها تنها یک فیلتر که در ارتباط با نهادهای نظارتی و رای اعلام آنها ۴۵ روز پس از ثبت آنها می شد را پیش رو داشتند اما پیش از این مرحله کاندیداها باید از فیلتر وزارت ورزش و کمیسیون تطبیق این وزارتخانه عبور کنند.
سمیع زاده با یادآوری اینکه به صورت معمول دو هفته پس از اتمام نام نویسی کاندیداها پرونده آنها به منظور تایید صلاحیت مدیریتی در کمیسیون تطبیق مورد بررسی قرار می گیرد افزود: قانون گذار هیچ منعی برای اسامی کاندیداها نگذاشته است اما مبحث اینجاست که ثبت نام این افراد به منزله تایید قطعی آنها نیست. اگر هر یک از کاندیداها در یکی از دو فیلتر مورد نظر رد شوند اجازه حضور در انتخابات را نخواهند داشت و همین مسئله می تواند به شخصیت حقیقی آنها در زندگی لطمه وارد کند، اگر نام آنها قبل از تایید نهایی رسانه ای شده باشد.
سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج با تکیه بر اینکه این مورد یکی از علل امتناع از اعلام اسامی کاندیداها بود خاطرنشان کرد: مورد دیگر این است که کاندیداها با عرضه یکسری مدارک مانند مدرک دانشگاهی، شناسنامه، پاسپورت و … ثبت نام قطعی خویش را انجام می دهند. طبق آنکه قانون گذار تاکید کرده باید کپی این مدارک با اصل آنها تطبیق داده شود و سپس ثبت نام صورت بگیرد این در شرایطی است که برخی متقاضیان ریاست شطرنج هنگام نام نویسی بعضی از مدارک اصلی خویش را همراه نداشتند.
دبیر مجمع فدراسیون شطرنج خاطرنشان کرد: در این حوزه و طبق هماهنگی با وزارت ورزش مقرر شد این کاندیداها ثبت نام خویش را انجام دهند و تا زمان تشکیل کمیته تطبیق اصل مدارک خویش را برای قطعی کردن ثبت نام شان عرضه کنند در صورتیکه این کار انجام نشود در واقع ثبت نام آنها «کن لم یکن» تلقی می شود.
سمیع زاده با تکیه بر اینکه این علل سبب شد از اعلام اسامی کاندیداها خودداری نماییم، تصریح کرد: معرفی تعداد و نام کاندیداها یک اقدام کاملاً سلیقه ای است، شاید در مورد خیلی دیگر از مجامع این کار صورت گیرد اما ترجیح ما در فدراسیون شطرنج این بود که تا زمان قطعی شدن ثبت نام کاندیداها و صلاحیت آنها هیچ اطلاع رسانی انجام نشود.
سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج همینطور با اشاره به اینکه بحث پنهان کاری نیست فقط خواستیم به ابعاد حقیقی و حقوقی متقاضیان ریاست احترام گذاشته باشیم، نام نویسی ۱۴ کاندیدا برای ریاست شطرنج که توسط خبرگزاری مهر هم اعلام شده بود را تایید نمود.