در پاسخ به مهر؛ صالحی امیری: سجادی بطور قطع در نشست دادگاه عالی ورزش شركت می كند

به گزارش فرم نو رئیس كمیته ملی المپیك از حضور قطعی نماینده این كمیته در جلسه رسیدگی به پرونده تعلیق جودو ایران اطلاع داد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک امروز سه شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار گردید پیرامون برخی مسائل روز ورزش و بخصوص در ارتباط با این کمیته توضیح داد.
وی در آغاز صحبت های خود اعیاد قربان و غدیر و همینطور در پیش بودن روز خبرنگار را تبریک گفت و با تاکید بر امروز رسانه ابزار و هدف نیست بلکه می تواند در تحقق توسعه ملی نقش داشته باشد، اظهار داشت: خبرنگار ابزار دستگاه نیست، قضاتی هستند که آگاهانه و عادلانه قضاوت می کنند. البته میان ما و رسانه ها شکافی وجود دارد. من معتقدم فر فعال در رسانه در هر نقطه ای باید مشاورین دستگاه مربوطه باشد و حتی در صورت ضرورت حکم صادر کند. اینگونه شکاف موجود از بین می رود.
رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: کار رسانه نقد سازنده است نه تخریب و تجلیل؛ یکجا حق نقد دارید که اصلاح رویه و روش مدنظر باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که «در رابطه با پرونده جودو، کناره گیری سجادی و دلیل سکوت کمیته ملی المپیک مطرح شد»، اظهار داشت: تاکید می کنم جودو پرونده ملی است. وزارت ورزش فدراسیون و کمیته ملی المپیک مشترکا برنامه را پیش می برند و شخصا به این باور هستم که رسیدگی عادلانه باشد، حتما جودو ایران سربلند بیرون خواهد آمد. تقاضا می کنم وارد فضای رسانه ای نشوید که اصلا به نفع ما نیست. تا ۲۳ شهریورماه به بحث جودو نپردازند. الان صرفاً باید کار حقوقی صورت گیرد.
کارهای لازم در حال دنبال شدن است اما نتایج نباید رسانه ای شود. سفارش می کنم برای دفاع از منابع جودو کار رسانه ای انجام نشود و اجازه دهید آقایان علی نژاد، سجادی و میراسماعیلی کارشان را انجام دهند. انگیزه حداکثری داریم برای دافع ازمنابع ملی، درگذشته انجام داده ایم و الان هم پیگیری می نماییم. در این پرونده مستندات و نوع دفاع حقوقی مهم می باشد. برای شهود فقط ۵ دقیقه وقت داده شده و وقت اصلی به وکیل داده شده است. ازاین رو تمرکز باید روی لایحه قوی دفاعیه قابل قبول وکیل باشد.
صالحی امیری همینطور تصریح کرد: دلیل سکوت من همین است. از روز اول آقای علی نژاد مسئولیت رسیدگی پرونده را بر عهده داشتند چون رئیس کمیسیون بین المللی بودند و پس از معاون وزیر ورزش شدند. نصرالله سجادی هم بطور قطع بعنوان نماینده کمیته ملی المپیک در نشست سوئیس شرکت خواهند داشت.
رئیس کمیته ملی المپیک در مورد شرایط مالی این کمیته با تاکید بر اینکه برای سال آینده بودجه را به ۱۵۰ میلیارد تومان می رسانیم، تصریح کرد: البته به تناسب در ورزش قهرمانی و بودجه لازم برای آن هم رشد قابل توجهی خواهیم داشت. کاری که ما انجام دادیم و اهمیت دارد این است که هر آنچه روی کاغذ تعهد کرده ایم، انجام داده ایم.
وی با اشاره به اینکه برای سالجاری ۱۰ درصد بودجه فدراسیون ها افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول ۲۵ درصد برای واریز به فدراسیون ها در نظر گرفته شده بود که کامل پرداخت گردید. برای مرحله دوم هم ۲۵ درصد در نظر گرفته شده که بطور قطع پرداخت می شود. فدراسیون به جهت اینکه بتواند برای یک سالش برنامه ریزی کند، ما خویش را موظف به عمل به تعهد می نماییم.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه فدراسیون ها مربوط به مرحله عملیاتی می شود که فعلا به خاطر لغو اردوها و مسابقات اجرا می شود، تصریح کرد: ۳۰ درصد بودجه فدراسیون ها مربوط به هزینه های جاری می شود که فعلا از راه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تأمین می شود.
رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه در مورد راه های غیر از بودجه مصوب فدراسیون ها که برای کمک به وضعیت مالی آنها دنبال می شود، توضیحاتی داد و اظهار داشت که پرداخت حقوق، هزینه های اعزام، هزینه حضور در رویداد و… همچون این روش هاست.
صالحی امیری تصریح کرد: در واقع ۵۰ درصد بودجه فدراسیون ها به صورت غیرمستقیم به آنها تعلق می گیرد.
وی در مورد آخرین اقدامات کمیته ملی المپیک در مورد اساسنامه این کمیته و برطرف شدن ابهامات آن هم اینگونه توضیح داد: از دو سال قبل روند تصویب اساسنامه شرکت ها تغییر نمود چون که ضرورت تایید شورای نگهبان هم عنوان شد. البته این مورد اختلافی است میان شورای نگهبان و دولت؛ چون که دولت می گوید باید در دایره اختیارات دولت باشد و شورای نگهبان خلاف این نظر را دارد.
رئیس کمیته ملی المپیک افزود: ما تابع قانون هستیم. روند تصویب اساسنامه ما هیات اجرایی، مجمع، کمیته بین المللی المپیک، مجلس و صحن آن است. البته ما اساسنامه جدید نداریم بلکه مبحث اصلاح اساسنامه است. شورای نگهبان هم روی اصلاحات ایرادی ندارد. روی یک اصل ورود کرده که به اصل اصول بنیادی المپیزم و نفی تبعیض نژادی، سیاسی و…. ورود کرده است.
رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: این بر مبنای اصل منشور المپیک است که تغییر آن از دست ما خارج است. ایران مانند دیگر کشورها با پذیرفتن منشور المپیک عضو کمیته بین المللی المپیک شده ایم. البته شورای نگهبان مبحث را رد نکرده بلکه تاکید داشته که باید رفع ابهام شود. در این خصوص مذاکراتی با معاونت حقوقی رئیس جمهور داشته ایم. جلسه اول را برگزار کردیم. تفسیراتی شده است. احتمال دارد نشست سه جانبه ای میان ما، دولت و شورای نگهبان داشته باشیم.
به گفته صالحی امیری شورای نگهبان روی تمام اصلاحات صورت گرفته در اساسنامه صحه گذاشته و این به معنای تایید آن است. ضمن اینکه معتقدم در گفتگوی سه جانبه می توانیم شورای نگهبان را متقاعد نماییم چون که دیگر کشورها هم همین کار را کرده اند اما اگر به هر علتی این روی مبحث تاکید شود بطور قطع تبعاتی خواهد داشت. ما سیاست تعاملی پیش گرفته ایم تا به نتیجه برسیم.
کمیسیون ورزشکاران و حواشی بوجود آمده پیرامون انتخابات اخیر این کمیسیون مانند افشای یکباره دوپینگ قلی پور پس از دو سال که منجر به امتناع از حضور وی در انتخابات شد، دیگر مبحث مطرح در نشست آنلاین رئیس کمیته ملی المپیک بود.
وی در این حوزه اظهار داشت: بهتر است متمرکز به آینده باشیم نه گذشته، قاعدتا کمیسیون یکی از کمیسیون های مهم کمیته است. تمام اعضا از قهرمانان ورزش هستند. دیگر اینکه چالش در هر انتخاباتی طبیعی است. مگر در انتخابات فدراسیون ها چالش ایجاد نمی شود؟ مهم این است که اصل مورد تاکید کمیته ملی المپیک عدم مداخله در انتخابات است. طی دو سال و نیم گذشته هیچ مداخله ای در هیچ انتخاباتی نداشته ام.
صالحی امیری در مورد بند جدید آیین نامه کمیسیون ورزشکاران برای اضافه کردن دو نفر به ترکیب این کمیسیون با انتخاب خودش اظهار داشت: در این حوزه با مسئول کمیسیون ورزشکاران در کمیته بین المللی المپیک صحبت کردم. گفتند طبق آیین نامه ما عمل کنید که بیشتر اعضا انتصابی هستند. در ایران هم من می توانستم ۱۴ نفر را انتخاب کنم اما این کار را نکردم و فقط ۲ نفر را اضافه کردیم. ضمن اینکه بیشتر کمیسیون های ما مشورتی هستند.
وی تصریح کرد: حکم اعضای جدید کمیسیون ورزشکاران این هفته صادر می شود، هفته آینده هم اولین نشست کمیسیون برگزار می گردد و هر گونه حمایت مادی و معنوی را از کمیسیون ورزشکاران خواهیم داشت. این را هم بگویم که تاییدیه شفاهی آیین نامه کمیسیون که به صورت «وویس» بود را گرفته ایم.
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، در ادامه این نشست بحث پیرامون بازنشستگی مدیران ورزش عنوان شد و حتی به خبر خبرگزاری مهر در خصوص «المپیک به داد دو بازنشسته رسید/ کیکاووس سعیدی و محمدرضا داورزنی ماندگار شدند» هم اشاره شد.
در این زمینه صالحی امیری به قانون خدمات کشوری در مورد بازنشسته شدن افراد که شرایط سنی و تعداد سنوات دوره خدمت را با هم لحاظ کرده، اشاره نمود و همچینین اشاره ای هم به تبصره ویژه در این حوزه اشاره نمود و اینکه این تبصره شامل حال همه نمی گردد و بنا به درخواست دستگاه شامل فرد می شود و سالیانه هم تمدید می شود.
وی اشاره ای هم به بخشنامه اخیر که شرایط سنی را نادیده گرفته اشاره داشت و خاطرنشان کرد: تاکید خود ما ادامه همکاری با دبیرکل (کیکاوس سعیدی) است چونکه از عملکرد وی راضی هستیم. در مورد آقای داورزنی هم به خاطر المپیک حساسیت هایی وجود داشت. بنابراین از سوی وزارت ورزش مکاتباتی صورت گرفت.
رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه هنوز مجوزی برای از سرگیری اردوها و تمرینات تیم ها و حتی المپیکی ها صادر نشده در مورد وضعیت رشته هایی که هنوز رقابت های انتخابی آنها برای المپیک برگزار نشده است، توضیح داد.
وی اظهار داشت: ارزیابی من این است که کمیته بین المللی المپیک و کمیته ملی المپیک ژاپن نسبت به کشف واکنس کرونا تا یک سال آینده اطمینان دارند. حتی اگر یک ماه پیش از المپیک این واکنس کشف شود می توانند سلامت ورزشکاران و حفظ آنرا تضمین کنند. تفاهم نامه ای میان کمیته بین المللی المپیک و سازمان جهانی بهداشت است. بنابراین تمام رویدادهای انتخابی باقی مانده به سال ۲۰۲۱ موکول شده است. ارزیابی من این است.
صالحی امیری همینطور از پرداخت مابه التفاوت پاداش کیانوش رستمی به خاطر تغییر رنگ مدالش اطلاع داد و اینکه در این حوزه دو روز پیش هم صحبت هایی با این وزنه بردار داشته است.
صالحی امیری در پاسخ به پرسش دیگری که پیرامون پرونده جودو عنوان شد بر این تصریح کرد که با هر نتیجه ای که در این پرونده و با مدیریت آقای علی نژاد به دست بیاید، موافق است.
رئیس کمیته ملی المپیک در مورد وضعیت اسپانسر برای کاروان المپیک اظهار داشت: از میان اسپانسرها طی مناقصه ایران نوین برنده شد. مذاکره با این اسپانسر به مرحله امضا رسید. این مرحله همزمان با کرونا شد و پس از تعویق یکساله المپیک و بنابراین عملا امضا قرارداد لغو شد. سال جاری باردیگر با همان ایران نوین مذاکرات را شروع کردیم اما تا امروز امضا قرارداد قطعیت پیدا نکرده است.