المپیك ۲۰۲۰ بدون تغییر رشته ها؛ جزئیات جلسه آنلاین كمیسیون ورزشكاران IOC با حضور نماینده ایران

تله كنفرانس كمیسیون ورزشكاران IOC با حضور نماینده ایران و بررسی موضوعات مربوط به بازیهای المپیك 2020 برگزار گردید.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک (IOC) پنجشنبه گذشته مبادرت به برگزاری تله کنفرانسی با عنوان «تله کنفرانس شبکه جهانی کمیسیون های ورزشکاران» کرد که با حضور نایب رییس کمیسیون ورزشکاران IOC به نمایندگانی از «کریستی کاونتری» رئیس کمیسیون و «کیت مک – کونل» مدیر دپارتمان ورزش کمیته بین المللی المپیک انجام شد.
«پییر دوکری» مدیر امور اجرایی بازی های المپیک، «جیمز مکلوئد» مدیر همبستگی المپیک و روابط کمیته های ملی المپیک همراه باکاوه مهرابی رئیس بخش روابط و تعاملات ورزشکاران، افسر حفاظت کمیته بین المللی المپیک و نماینده کمیسیون ورزشکاران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) دیگر اعضای حاضر در این تلکنفرانس بودند.
هادی ساعی عضو کمیسیون ورزشکاران ایران و تنها نماینده این کمیسیون در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران هم تنها نماینده ایران در این تلکنفرانس دو ساعته بود.
محورهای موردبحث
شیوع ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بازی های المپیک توکیو، تشریح قانون ۵۰ منشور المپیک و تاکید بر دستورالعمل اجرای این قانون و همین طور خودکشی ورزشکار سه گانه کره جنوبی از مهمترین محورهای مورد بحث در تلکنفرانس کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک بود.
کرونا و بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو
به گفته هادی ساعی، در نشست دو ساعته تلکنفرانس شبکه جهانی کمیسیون ورزشکاران، مدیر دپارتمان ورزش کمیته بین المللی المپیک و مدیر امور اجرایی بازی های المپیک گزارشی از آخرین وضعیت نظام کسب سهمیه برگزاری مسابقات انتخابی و… برای المپیک توکیو ارائه کردند.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر دراین زمینه و موضوعات مطرح شده در ارتباط با آن توضیح داد و اظهار داشت: در تلکنفرانس برگزار شده با یادآوری اینکه تابحال ۵۷ درصد سهمیه ها تخصیص داده شده، تاکید شد که از ماه مارس ۲۰۲۰ تابحال هیچ رویدادی برای توزیع سهمیه برگزار نشده است. ضمن اینکه باتوجه به نامشخص بودن میزبان رقابت های انتخابی باقی مانده، در دستورالعمل های جدید و به روز شده کسب سهمیه در هر رشته برخی اطلاعات نامشخص است.
عضو کمیسیون ورزشکاران ایران اشاره کرد: کمیته بین المللی المپیک با تمرکز بر این اصل که ورزشکاران باید در مرکز توجه برنامه ریزی باشند و با رویکرد فراهم کردن شرایط برابر برای تمام ورزشکانی که هنوز موفق به کسب سهمیه نشده اند، در تلاش است تا با همکاری فدراسیون های بین المللی نظام کسب سهمیه هر رشته را به صورت کارآمد و باتوجه به موانع موجود مانند عدم امکان انجام سفر بواسطه ویروس کرونا و محدودیت های پروازی اصلاح و نهایی کند.
تاکید بر برگزاری بازی های توکیو با عنوان المپیک ۲۰۲۰
در جریان تلکنفرانس شبکه جهانی کمیسیون های ورزشکاران IOC، رئیس کمیسیون ورزشکاران نیجریه درباب خبر مربوط به تغییر و اعلام قطعی ماده های ورزشی بازی های المپیک تا آخر سال میلادی و نگرانی ورزشکاران پرسشی را بیان نمود.
مدیر دپارتمان ورزش کمیته بین المللی المپیک نیز در پاسخ به این پرسش اشاره کرد: قرار نیست هیچ تغییری در برنامه رشته ها و ماده های ورزشی ایجاد شود. بازی های المپیک توکیو سال ۲۰۲۱ برگزار می گردد اما IOC و کمیته برگزاری بازی ها عنوان بازی های ۲۰۲۰ را حفظ نموده اند، این به آن معناست که تغییراتی در جزئیات فنی ایجاد نمی گردد. خبری که توسط برخی رسانه ها به اشتباه پوشش داده شد مربوط به برنامه ماده های ورزشی پاریس ۲۰۲۴ است که تا دسامبر ۲۰۲۰ نهایی خواهد شد.
برگزاری سمینارهای مجازی کووید ۱۹ برای ورزشکاران
ساعی همین طور با اعلان اینکه قسمتی از تلکنفرانس به موضوع در رابطه با برگزاری سمینار مجازی برای ورزشکاران در ارتباط با ویروس کرونا اختصاص داشت، اشاره کرد: در این جلسه یادآوری شد که کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک تابحال دو سمینار مجازی برای ورزشکاران برگزار کرده و قصد دارد، دو یا سه سمینار دیگر با همین موضوع برگزار کند. به همین دلیل از نمایندگان کمیسیون های ورزشکاران درخواست شد تا حضور حداکثری ورزشکاران را در این سمینارهای مجازی فراهم آورد.
تاکید بر قانونِ ویژه مبارزه با تبعیض نژادی
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، قانون ۵۰ منشور المپیک تاکید دارد که «برگزاری هیچ گونه تظاهرات یا تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی در هیچ یک از محوطه ها، اماکن یا سایر فضاهای المپیک مجاز نمی باشد»، تشریح این قانون و دستورالعمل اجرای آن بخش قابل توجهی از تلکنفرانس شبکه های جهانی کمیسیون های ورزشکاران را به خود اختصاص داد.
هادی ساعی در ارتباط با این دستورالعمل و موارد مطرح شده در ارتباط با آن اظهار داشت: کمیسیون ورزشکاران IOC در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی دستورالعمل اجرای قانون ۵۰ را تدوین کرد. این سند مصوب هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک که در اختیار کمیته های ملی المپیک قرار گرفته است چارچوب شفاف و واضحی را برای اجرای قانون ۵۰ در جهت حفاظت بی طرفی ورزش و بازی های المپیک و حصول اطمینان از تمرکز بازی های المپیک بر عملکرد ورزشکاران، ورزش و وحدت و هماهنگی بین المللی و همین طور فرصت های موجود برای ورزشکاران در مورد امکان و نحوه ابراز نظرات خود فراهم می نماید.
وی افزود: باتوجه به اعتراضات شدید تبعیض نژادی و به دنبال اتفاقات اخیر در آمریکا و اعتراضات ورزشکاران در سراسر جهان، کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک با ورزشکاران گفتگو خواهدنمود تا ضمن حفظ منشور المپیک از حق آزادی بیان برخوردار باشند.
عضو کمیسیون ورزشکاران ایران با اشاره به دیگر موضوعات موردبحث در ارتباط با قانون ۵۰ منشور المپیک اشاره کرد: ماموریت بازی های المپیک گرد هم آوردن کل جهان در یک رویداد و درک و احترام به دیدگاه های مختلف است. این یک اصل اساسی است که ورزش بی طرف بوده و باید از دخالت های سیاسی، مذهبی و هر نوع تبعیض ازجمله نژادی به دور باشد. بازی های المپیک محل ظهور عملکرد ورزشکاران و ارزش های المپیک است، احترام به سایر ورزشکاران و احترام به لحاظ پیروزی، شکوه و عظمت آنان یک اصل است و باحرکات و رفتارهای اعتراض آمیز در زمین بازی، دهکده المپیک یا در ضمن مراسم رسمی عزت و تقدس این لحظات نباید از بین برود.
ساعی اشاره کرد: در همین ارتباط و پیرو جلسات برگزار شده با کمیسیون های ورزشکاران، گزارش کمیسیون ورزشکاران در چهار محور به هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک ارسال شده است. افزایش آگاهی ورزشکاران نسبت به قانون ۵۰ بوسیله آموزش در دستور کار کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک می باشد و فرم نظرسنجی تا اختتام تابستان در اختیار کمیسیون های ورزشکاران کمیته های ملی المپیک قرار می گیرد.
خودکشی ورزشکار دختر سه گانه کره جنوبی
اخیرا آزار و اذیت های گوناگون از طرف مربی و بدنساز دختر ورزشکار ۲۲ ساله کره ای به خودکشی وی ختم شد. در این تلکنفرانس برگزار شده توسط کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک به این مساله هم پرداخته شد و با تاکید بر اینکه باوجود شکایت و گزارش این دختر در مقاطع زمانی مختلف، هیچ اقدام پیشگیرانه و انضباطی توسط کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش آن کشور انجام نشده بود، عنوان شد که رسیدگی به این مساله در دستور کار فوری بخش حفاظت از ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک و اتحادیه سه گانه می باشد.

منبع: