رایحه مظفریان: ورزش زورخانه ای حق زنان است

به گزارش فرم نو بانوی فعال در ورزش زورخانه ای با اشاره به موافقت برخی مراجع تقلید با فعالیت زنان در رشته زورخانه ای در صورت حفظ شئونات اسلامی، اظهار داشت: بیشتر بانوان علاقه مند جزو خانواده ورزشكاران و پیشكسوتان زورخانه هستند و همگی آشنایی كاملی با آداب و رسوم این رشته دارند.
رایحه مظفریان در گفتگو با ایسنا، درباره درخواست برخی از بانوان ورزشکار برای فعالیت در رشته ورزش های زورخانه ای و برخی واکنش های منفی نسبت به حضور زنان، اظهار نمود: چند سالی است که به همراه تعداد زیادی از بانوان در نقاط مختلف کشور پیگیر فعالیت رسمی در ورزش های زورخانه ای هستیم و در کنار آن هم طی این چند سال بدلیل اینکه در اغلب مواقع فضای زورخانه در اختیار ما قرار نمی گرفت، مجبور بودیم در خانه تمریناتمان را انجام دهیم، فقط به زورخانه ها می روم و ورزش کردن مردان را می بینم.
بانوی ورزشکار رشته زورخانه ای، اضافه کرد: البته شرایط در استان های مختلف متفاوت می باشد، مثلا در تهران هیات تهران شدیدا با حضور زنان در زورخانه بدلایل غیر منطقی مخالفت می کند و اجازه تمرین هم به ما نمی دهند، اما در بعضی شهرهای دیگر ورزشکاران خانم که اکثرا پدر، برادر، عمو یا پدربزرگشان از ورزشکاران و پیشکسوتان این رشته هستند، با حمایت هیات های استانی و پیشکسوتان زورخانه سانس تمرینی دارند و می توانند در گود زورخانه با پوشش کاملا اسلامی و در فضایی زنانه تمریناتشان را دنبال کنند.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا نباید بانوان در رشته ای که ریشه در فرهنگ، آیین و دین این مرز و بوم دارد، علیرغم اجازه خیلی از مراجع تقلید، به صورت قانونی فعالیت کنند، اظهار داشت: ما در این چند سال برای پیگیری فعالیت قانونی بانوان، از مراجع تقلید مانند آیت الله مکارم شیرازی، نوری همدانی و… استفتاء کردیم و این پرسش را که آیا فعالیت بانوان در رشته زورخانه ای با پوشش کاملا اسلامی و در فضایی زنانه، مشکل شرعی دارد یا خیر را مطرح کردیم که همگی تاکید نمودند در صورت رعایت موازین شرعی هیچ اشکالی ندارد. خب وقتی این اجازه داده شده چرا عده ای معدود که در این چند ماهه فقط به ما توهین کردند با علل غیر منطقی فقط مخالف حضور زنان هستند؟ حتی مراجع درباره ورزش بانوان با ضرب زورخانه هم به صراحت تاکید نمودند که ضرب زورخانه موسیقی لهوی نیست و هیچ اشکال شرعی ندارد.
مظفریان افزود: ما اصلا دنبال دشمنی، اختلاف یا خدایی ناکرده توهین به هیچ کس نیستیم و از همان ابتدا تلاش کردیم در فضایی آرام پیگیر حق و حقوقمان شویم اما شلوغ کاری و توهین های یکسری از افراد سبب شد خوراک بدست رسانه های معاند بدهند و از این فضا سوءاستفاده کنند. اینکه چرا آقایان به خود اجازه دادند حضور قانونی و شرعی زنان در ورزش های زورخانه ای را بعنوان لکه ننگ نام ببرند سوال برانگیز است و باید پاسخگوی توهین های خود باشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بانوان اصلا بدنبال بازوبند پهلوانی نیستند، اظهار داشت: درخواست ما فقط این است که در این رشته بخاطر علاقه ای که داریم و خصوصیات پهلوانی این رشته فعالیت نماییم و اصلا دنبال بازوبند پهلوانی که دوستان مدعی آن شدند نیستیم. این ورزش ملی و مذهبی ماست و بانوان بعنوان نیمی از جامعه ایران این حق را دارند با حفظ موازین شرعی که همگی به آن پایبندی کامل داریم و در بطن این رشته نهفته است، در زورخانه ورزش نماییم. لباس طراحی شده برای بانوان هم کاملا پوشیده و مانند رشته هایی مثل جودو، کاراته و… است. تمامی بانوان با آیین و رسوم این رشته آشنایی کامل دارند و بطور قطع مورد پذیرش همگی آن هاست. نباید برخی منتقدین بانوان و خواسته به حق آنها را قربانی خصومت های شخصی کنند.
مظفریان در انتها اظهار داشت: ما استعدادهای فراوانی داریم و بطور قطع حضور و پتانسیل بانوان می تواند به توسعه این رشته در کشور و حتی جهان کمک نماید و سبب صادر شدن این رشته به دنیا شود تا بانوان دیگر کشورها هم با آموزش توسط ورزشکاران ایران با حفظ آداب و رسوم ما این ورزش را فرا بگیرند، کاری که در این چند سال انجام نشده و ورزش های زورخانه ای حتی در ایران هم در حال فراموشی است. ورزش زورخانه ای بعنوان ورزش ملی ایرانی ها حق زنان ایران است و وقتی بانوان در بسیاری از رشته های وارداتی فعالیت حرفه ای دارند چرا نباید اجازه فعالیت در رشته ملی خودمان را داشته باشند؟