پهلوان ها فقط ورزشی نیستند؛ مجتبی جوهری: فرهنگ پهلوانی متعلق به ایران است و باید زنده بماند

به گزارش فرم نو رئیس فدرا سیون پهلوانی و زورخانه ای با گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی اظهار داشت: فرهنگ پهلوانی میراث ماندگار ایران و ایرانی هاست و باید زنده بماند.

مجتبی جوهری در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه هفدهم شوال بعنوان روز فرهنگ پهلوانی نامگذاری شده است، اظهار داشت: فرهنگ پهلوانی میراث فرهنگی ورزش ایران است که سال ۸۹ ثبت جهانی شد.
وی با تاکید بر توجه همیشگی به احیای فرهنگ پهلوانی تصریح کرد: پهلوان واژه سنگین و ارزشمندی است، فردی پهلوان نامیده می شود که علاوه بر قوای جسمانی از روح بلند و معرفت هم برخوردار باشد تا مثلا بتواند در حوزه اجتماعی برای کمک به هم نوع قدمی بردارد. هر کسی در جهت کمک به بشر و مقابله با ظلم قدمی بردارد، پهلوان نامیده می شود. پهلوان ها فقط از دل ورزش بیرون نمی آیند.
رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای تصریح کرد: مهم این است که فرهنگ پهلوانی متعلق به ایران و ایرانی هاست ازاین رو باید در حفظ و احیای آن کوشا باشیم. فرهنگ پهلوانی باید زنده بماند. خیلی از اقداماتی که در این فدراسیون انجام می شود در جهت اهمیت همین مساله است.
جوهری با اشاره به همزمانی روز و هفته فرهنگ پهلوانی با هفته بسیج خاطرنشان کرد: بدین منظور ستادی در وزارت ورزش تشکیل شده است. برنامه های مشترکی پیشبینی شده که در سطح استان ها اجرا شود. ضمن اینکه به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی رقابتی را به صورت آنلاین در رده سنی نونهالان و نوجوانان برگزار کردیم که برترین های آن همین شب گذشته مشخص شدند. ۱۷ استان درگیر این رقابت بودند.
وی همینطور از تهیه کتابی صوتی با عنوان «سلام ابراهیم» که دربرگیرنده خاطرات دوستان شهید ابراهیم هادی است اطلاع داد و اینکه این کتاب صوتی در اختیار استان ها قرار داده شده و مقرر است مسابقه ای هم برای آن برگزار گردد.
رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای همینطور از تهیه سامانه بانک جامع اطلاعات ورزش زورخانه ای اطلاع داد و اظهار داشت: این اقدام در جهت توجه به ورزش زورخانه ای و تقویت آن در کشور انجام شده است. فعلا اطلاعات مربوط به ۱۷ هزارنفر که شامل ورزشکار، مربی و داور می شود در این سامانه ثبت شده است.
به گفته وی، راه اندازی بخش ساحلی ورزش زورخانه ای، برگزاری مسابقه «گردان گود» و جایگزین کردن آن به جای قویترین مردان ایران، توجه علمی به ورزش زورخانه ای و ۵ وزنی کردن آن، راه اندازی شورای جوانان و پیشکسوتان و… از دیگر اقداماتی بوده که توسط ورزش پهلوانی و زورخانه ای و برای ترویج و تقویت این رشته انجام شده است.
جوهری تصریح کرد: به دنبال توسعه رشته پهلوانی و زورخانه ای به خصوص در سطح استان ها هستیم. بدین منظور سطح کشور را منطقه بندی کرده ایم تا برای هر منطقه آموزش های لازم عرضه شود.
رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه شخصیت شهید قاسم سلیمانی در زورخانه شکل گرفت، اظهار داشت: هر فردی در هر جایگاهی اگر خدمتگذار جامعه باشد، یک پهلوان بشمار می رود. باید فرهنگ پهلوانی خیلی جدی تر از همیشه دنبال شود.