رضایی به مهر پاسخ داد: چرایی حضور8 ایرانی در لیست برگزیدگان فدراسیون جهانی پاراوالیبال

فرم نو: سرمربی تیم ملی والیبال نشسته معتقد می باشد كه تقدیرِ فدراسیون جهانی از 8 ایرانی نشان دهنده قدرت والیبال نشسته ایران و تاثیرگذاری ایرانیها در توسعه این رشته است.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، فدراسیون جهانی پاراوالیبال که چهار دهه از تشکیل و شروع به کار ساختاری آن می گذرد همزمان با روز جهانی این رشته، هشت ایرانی را به پاس کارهای موثر و گسترده آنها طی این مدت، مورد تقدیر ویژه قرار داد.
البته تقدیر فدراسیون جهانی والیبال نشسته شامل افراد زیادی از دیگر کشورهای عضو این فدراسیون هم شد اما بگفته هادی رضایی تعداد آنها به اندازه ایرانیها نیست. در واقع ایران در لیست تقدیرشدگان بیشترین سهم را داشت که این نشان دهنده قدرت و تاثیرگذاری والیبال نشسته ایران است.
هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال نشسته در گفتگو با خبرنگار مهر دراین زمینه اظهار داشت: فدراسیون جهانی پاراوالیبال به مناسبت روز جهانی این رشته از افراد زیادی در پیشکسوت مدیر، مربی، داور و ورزشکار در هر دو بخش مردان و زنان قدردانی نمود. کشورهای زیادی در لیست برگزیدگان نماینده داشتند اما تعداد نمایندگان هیچ کشوری به اندازه ایران نبود.
وی با یادآوری اینکه فعالیت پاراوالیبال از سال ۱۹۵۷ شروع شد و از سال ۱۹۸۱ هم ساختار و تشکیلات این فدراسیون در چارچوب فدراسیون جهانی آغاز به کار کرد، افزود: تمام کسانی که از جانب این فدراسیون مورد تقدیر قرار گرفته اند، کسانی هستند که از افراد شاخص و موثر حوزه فعالیت خود (مدیر، مربی و…) در طول ۴۰ سال قبل بوده اند.
رضایی اشاره کرد: فدراسیون جهانی پاراوالیبال با ۲۰ کشور عضو شروع به کار کرد اما امروز تعداد این کشورها به ۹۰ رسیده است. اینکه در بین این کشورها ایران بیشترین سهم را در لیست برگزیدگان برای تقدیر دارد، نشان میدهد که ایرانیها سهم بسزایی در قهرمانی های والیبال نشسته و با اهمیت تر از آن توسعه این رشته داشته اند و اینگونه در جذب تماشاگر هم سهیم بوده اند. امروز والیبال نشسته از رشته های تماشاگر پسند است طوریکه در پارالمپیک ریو رقابت های پاراوالیبال ۱۵ هزار تماشاگر داشت.
دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در قسمتی از این گفتگو مروری بر کارنامه افتخارات هشت ایرانی که از جانب فدارسیون جهانی پاراوالیبال مورد تقدیر ویژه قرار گرفته اند، داشت و تصریح کرد: علی کشفیا که مسئولیت انجمن والیبال نشسته ایران را دارد صاحب ۴ مدال طلا از بازی های پارالمپیک است. ابراهیم فیروزی ریاست کمیت داوران آسیا و اقیانوسیه را بر عهده دارد و در دو دوره بازی های پارالمپیک هم بعنوان داور حضور داشته است. عیسی زیراهی از شرکت در ۵ دوره بازی های پارالمپیک صاحب ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره شده است. پرویز فیروزی ۲ مدال طلای پارالمپیک دراختیار دارد. رمضان صالحی، داود علیپوریان و صادق بیگدلی هم هر یک دارای ۲ مدال طلا و ۲ مدال نقره پارالمپیک هستند.
دبیرکل والیبال نشسته منطقه آسیا و اقیانوسیه که نام خودش نیز در لیست برگزیدگان فدراسیون جهانی قرار دارد، اظهار داشت: من هم ۳ مدال طلای پارالمپیک بعنوان ورزشکار در کارنامه دارم. از مجموع ۵ دوره حضور در این بازی ها بعنوان مربی هم صاحب ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره شدم.
رضایی با تاکید بر اینکه تیم ملی والیبال نشسته ایران افتخارات جهانی و آسیایی زیادی دارد اما تا به امروز به بررسی این موفقیت های و رمز تداوم آنها پرداخته نشده است، اظهار داشت: بهترین هدیه و تقدیر برای والیبال نشسته ایران همین است که دلیل موفقیت های ادامه دار این رشته بررسی شود و اینکه چه عاملی موجب ۴۰ سال پیشروی بدون افت بوده است. عاملی که سبب شده یک چهارم برگزیدگان فدراسیون جهانی ایرانی باشند.

منبع: