كعبی زاده: از جودوكاران نوجوان انتظار مدال آوری داشتیم

به گزارش فرم نو نایب رییس بانوان فدراسیون جودو می گوید عملكرد تیم نوجوانان دختر در مسابقات قهرمانی آسیا مطلوب نبود و فدراسیون انتظار كسب یك مدال در این بخش را داشت.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، ۸ بانوی جودوكار ایران در بخش نوجوانان و جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه اعزام شدند كه حاصل كار آنها در بخش نوجوانان یك مقام پنجمی و در بخش جوانان مدال نقره تاریخی مریم بربط بود. عملكردی كه تا حدودی مورد انتقاد قرار گرفت. صدیقه كعبی زاده، نایب رییس بانوان فدراسیون جودو در مورد عملكرد تیم های ملی دختر ایران به ایسنا اظهار داشت: تیم نوجوانان را كه پشتوانه جودو بانوان است، بیشتر برای كسب تجربه فرستادیم و اغلب آنها برای نخستین بار به مسابقات اعزام می شدند. دو تا سه نفر از دختران نوجوان هم مبارزات خوبی داشتند. در این بخش یك مقام پنجی به دست آوردیم اما انتظار كسب یك مدال را داشتیم كه متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
وی در مورد مدال نقره مریم بربط در این مسابقات بیان كرد: در بخش جوانان پیشبینی كسب یك مدال توسط خانم بربط را داشتیم. كسب این مدال پرارزش را به جامعه جودو، ورزش بانوان و خانواده خانم بربط تبریك می گویم و جا دارد از مربیان این بازیكن و تلاش خود او تشكر كنم چون سبب شد توانمندی هایش را به خوبی در میدان مبارزه نشان دهد. خانم بربط حتی در فینال هم خوب كار كرد و در ثانیه های آخر فن خورد.
از نوجوانان هم انتظار مدال داشتیم
نایب رییس بانوان فدراسیون جودو در واكنش به انتقاداتی كه به عملكرد تیم های ملی شد، اظهار داشت: تیم ملی نوجوانان و جوانان از اردیبهشت تمریناتشان را شروع كردند و با یك فاصله امتحانات اردویشان ادامه پیدا كرد، در مجموع فكر می كنم دو ماه و نیم تمرین كردند. اینكه معدل عملكرد تیم ها چگونه است به پیشینه حضور بازیكنان در میادین بین المللی برمی گردد.
وی در این مورد اضافه كرد: در بخش نوجوانان بهترین ها اعزام شدند اما با قرار گرفتن در جریان مسابقات سطح فنی جودوكاران مشخص شد. در این رده چهار ورزشكار اعزام كردیم و یك مقام پنجمی داشتیم، در بخش جوانان هم از سه ورزشكار اعزامی یك نفر مدال نقره گرفت. علاوه بر این مدال انتظار كسب یك مدال توسط نوجوانان را هم داشتیم كه نشد با این وجود فدراسیون برنامه ریزی بلند مدتی دارد تا با برگزاری اردوهای مشترك در ایران و خارج از كشور توانمندی لازم را در جودوكاران ایجاد كند.
به دنبال برگزاری اردوی مشترك هستیم
كعبی زاده به كوشش برای برگزاری اردوی مشترك برای رده های پایه اشاره و بیان كرد: فدراسیون تلاش می كند تا فرصت رشد جودوكاران را فراهم آورد. پیش از مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه قصد داشتیم یك اردوی مشترك به میزبانی ایران برگزار نماییم در نتیجه به كشورهای همسایه مثل آذربایجان، تركیه و حتی كرواسی ایمیل زدیم تا برای برگزاری این اردو همراه با رده های پایه و مربیان خود به ایران بیایند اما متاسفانه در زمان مورد نظرمان یك فستیوال رده های پایه در اروپا برگزار گردید و این كشورها در آن شركت كردند.
وی در این مورد اضافه كرد: تاریخ جایگزینی كه اعلام نمودند به دردمان نمی خورد چون پس از مسابقات بود. با این وجود برگزاری اردوی مشترك به میزبانی ایران در برنامه فدراسیون است تا سطح فنی جودوكارانمان را بالا ببریم. حریفان تمرینی در ایران كم هستند و شاید از نظر فنی قدرت بالایی نداشته باشند.
نایب رییس بانوان فدراسیون جودو با اشاره به اینكه مسابقات قهرمانی آسیای میانه را پیش رو داریم، اضافه كرد: این مسابقات مهرماه در رده سنی نوجوانان و جوانان به میزبانی قزاقستان برگزار می شود، حتما تیم اعزام می نماییم و بزودی اردوی این تیم ها با كادر فنی جدید شروع می شود.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا پیش از اعزام به مسابقات آسیایی میانه اردوی مشترك مد نظرتان را برگزار می كنید؟ اظهار داشت: برگزاری این اردو در برنامه فدراسیون است مگر اینكه زمان مورد نظرمان تداخلی با برنامه های تیم های ملی این كشورها داشته باشد.
نداشتن مربیان خوب چالش خودو بانوان
كعبی زاده نداشتن مربیان خوب در سطح كشور را یكی از چالش های جودو بانوان دانست و بیان كرد: چند مربی خیلی خوب داریم اما دوره های توانمندسازی برای مربیانمان انجام نشده است، بنابراین یكی از برنامه هایمان برگزاری دوره های دانش افزایی با حضور مربی كرواسی است كه مدتی دیگر به ایران می آید.
وی در این مورد اضافه كرد: این مربی از قهرمانان به نام جودو و مسئول كمیته آموزش فدراسیون كرواسی است. مربیان سراسر كشور فرصت حضور در این دوره را دارند، امیدوارم در انتها شاهد ارتقا فنی مربیان و قهرمانانمان باشیم.
باید منابع مالی را مدیریت كنیم
نایب رییس بانوان فداسیون جودو به برنامه های این فدراسیون برای بخش بانوان اشاره نمود و اظهار داشت: توانمندسازی مربیان در سطح استان ها، برگزاری اردوهای مشترك در سطح استان ها، برگزاری مسابقات قهرمانی كشور و لیگ ها با كیفیتی بالاتر، دعوت از مربیان خارجی برای ارتقا فنی مربیان و بازیكنان، برگزاری سمینارهای تخصصی علمی و عملی برای مربیان و برگزاری اردوهای مشترك با دعوت از كشورهای همسایه در رده های مختلف بخشی از برنامه هایمان است كه به ارتقا جودو بانوان كمك می نماید.
كعبی زاده در پاسخ به این سوال كه آیا برنامه اعزام بانوان جودوكار به كمپ های تمرینی خارج از كشور را دارید؟ بیان كرد: به شرط آنكه زمانش مناسب باشد و منابع مورد نیاز تامین گردد، اعزام به این كمپ ها در برنامه فدراسیون است چون واقعا تیم های ملی نوجوانان و جوانان دختر و پسر را با تلاش آقای میراسماعیلی و حمایت جدی وزیر ورزش اعزام كردیم. با این شرایط اقتصادی فدراسیون ها مجبورند منابع خویش را مدیریت كنند. امیدوارم بتوانیم از بخش خصوصی هم كمك بگیریم.