محسن سمیع زاده: شناگران حق ندارند به وایلدكارت فكر كنند، قول كسب سهمیه را می دهم

فرم نو: مدیر فنی تیم های ملی شنا اظهار داشت: به احترام شناگرانم می ایستم و قول می دهم كه آنها بدون وایلدكارت و با كسب سهمیه، راهی المپیك خواهند شد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، نشست خبری كادر فنی تیم ملی شنا بامداد امروز در مجموعه ورزشی شیرودی انجام شد و كادر فنی توضیحات خودرا جهت كسب سهمیه المپیك ۲۰۲۰ شناگران ارائه دادند.
محسن سمیع زاده مدیر فنی تیم های ملی شنا اظهار داشت: ابتدا باید خوشی خودرا برای حل شدن سوژه استخر آزادی بیان كنم چونكه خانه شنا به خانواده اش بازگشت. تیم های ملی از سال قبل برنامه های خودرا آغاز نموده اند و ما می دانیم كه كار خیلی مشكل و دشواری برای كسب سهمیه پیش رو داریم.
وی افزود: سال قبل ساختار مدرنی را در شنای ایران طراحی كردیم كه هم اكنون در تمام دنیا انجام می شود. این طرح با كاهش هزینه ها، موجب كسب نتایج درخشانی می شود.
مدیر فنی تیم های ملی شنا اضافه كرد: با اجرای این طرح، برنامه های شنا در شهرستان ها به خوبی انجام می شود و همین جا جا دارد از مربیان شهرستانی كه توانسته اند برنامه ها را عملی كنند، تشكر كنم.
سمیع زاده اشاره كرد: برای رسیدن به المپیك، شاخصهای بسیاری نیاز است. برای مثال در كشورهای بلوك غرب و آمریكا سالانه چندین هزار مسابقه برگزار می گردد و امكانات سخت افزاری بسیاری در اختیار دارند اما در كشورهای بلوك شرق، سیستم گلخانه ای وجود دارد كه در آن به پرورش نخبگان می پردازند. كشور ما نیز با داشتن محدودیت ها، نمی تواند از هیچیك از این الگوها بهره برداری كند.
وی گفت: هیچ استخر رایگانی در اختیار توسعه شنای قهرمانی و همگانی وجود ندارد. استخر ۹دی سالانه یك میلیارد هزینه دریافت می كند. ما به شدت با ضعف سخت افزار مواجه هستیم. ورزشكاران ما باید سالانه در ۱۲ مسابقه شركت نمایند كه به سبب محدودیت ها، ما تنها در دو مسابقه حضور داریم.
مدیر فنی تیم های ملی شنا درباره مسابقات كسب سهمیه اشاره كرد: از زمانی كه رقابت های انتخابی المپیك شروع شده است، بالغ بر هزار مسابقه برگزار می گردد و هزاران نفر برای كسب سهمیه تلاش می كنند. تلاش ما ابتدا بر این است كه ركوردها را به یك زمان استاندارد برسانیم و سپس در مسابقات حضور یابیم. تا فروردین ماه سال جاری هیچ اعزامی نداشتیم و ما تشنه مسابقات هستیم. برنامه هایمان را به فدراسیون اعلام نموده ایم. چهار شناگر داریم كه این تعداد شانس كسب سهمیه دارند كه اگر به مسابقات مختلف اعزام شوند، می توانند به سهمیه المپیك دست یابند.
سمیع زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص اینكه اگر هیچیك از شناگران موفق به كسب سهمیه نشوند، سهمیه «وایلدكارت» به چه كسی تعلق خواهد گرفت؟ اظهار داشت: من خجالت می كشم كه بگویم شنای ایران بار دیگر با وایلدكارت راهی المپیك شده است و ورزشكاران ما نیز چنین حقی ندارند كه به وایلدكارت فكر كنند. تلاش ما كسب ورودی المپیك است و اگر شناگران ما در مسابقات مختلف حضور یابند، قول می دهم كه سهمیه را خواهیم گرفت.
وی در ادامه تاكید كرد: به تك تك شناگرانم اعتماد دارم و به احترام آنها می ایستم. بسیار امیدوارم كه ما بتوانیم ورودی المپیك را به دست آوریم. باور كنید زمانی كه تیم های شنای ایران در مسابقات برون مرزی حاضر می شوند، مربیان خارجی وقتی متوجه می شوند كه ملی پوشان ایران با كمترین امكانات، به چنین ركوردهایی می رسند، می گویند «دروغ نگویید»، چونكه باور ندارند با چنین امكانات كمی، بتوانیم به چنین ركوردهایی دست یابیم.
مدیر فنی تیم های ملی شنا اظهار داشت: شناگران ما توانایی دارند به شرط آنكه دیده شوند. متأسفانه شنا دیده نمی گردد. از زمانی كه من كودك بودم، بارها شنیده ام كه مقرر است كمیته ای برای رشته های پایه افتتاح شود و این رشته در معرض توجه قرار گیرد اما من به سمت دبیركلی فدراسیون نیز منصوب شدم و هنوز خبری از توجهات نیست.
وی اضافه كرد: شنا نه تنها مادر ورزش ها است بلكه هم اكنون پدر رشته های ورزشی نیز شده است چونكه استخرهای ما در بخش خصوصی به رشته هایی مانند والیبال، تكواندو و سایر رشته ها اجاره داده می شود و آنها با آماده سازی، عازم مسابقات خود می شوند.
سمیع زاده درباره جذب مربی خارجی نیز اظهار داشت: جذب مربی خارجی را با كمیته فنی شنا مصوب كرده ایم اما این شرایط را گذاشتیم هر مربی كه در ایران حاضر شود، باید برای چندین سال در ایران بماند چونكه شنا در كوتاه مدت نتیجه نمی گیرد. علاوه بر این، ما باید بسترها را نیز برای مربی خارجی فراهم كنیم؛ تنها با یك استخر نمی توانیم به موفقیت در شنا دست یابیم.
مدیر فنی تیم های ملی شنا در ادامه با اشاره به ماده ۸۸ واگذاری اماكن ورزشی به بخش خصوصی اشاره كرد: این ماده برای ورزش سرطان زا است. با نادیده گرفتن ورزش، درواقع ما سلامت جامعه را كاهش می دهیم و این از هر چیزی خطرناكتر است. امیدوارم نمایندگان مجلس در آینده برای این مساله تدبیری بیندیشند.
همچنین حمید اسكندریون رئیس كمیته فنی فدراسیون شنا در این نشست اظهار داشت: ما در كمیته فنی، برنامه ریزی های مدونی انجام داده ایم. اردوهای غیرمتمركزی طراحی شده است كه در شهرستان ها و پایگاه ها انجام می شود. ركوردهای خوبی تا به امروز ثبت شده و به دنبال ارتقای آن هستیم. برنامه های زیادی داریم. بطور قطع برای پیشرفت، ادامه خواهیم داد.
اسكندریون تاكید كرد: حضور در المپیك یك افتخار بزرگ است و همه كشورهای توسعه یافته در آن شركت می كنند. امروز هدف ما، كسب سهمیه المپیك است تا بتوانیم در آن شركت نماییم.
خشایار حضرتی مربی تیم های ملی شنا نیز درانتها اظهار داشت: شنای ایران با ابزار خیلی كم، رو به جلو حركت می كند. ما تنها دو استخر آزادی و ۹ دی را در اختیار داریم كه استاندارد هستند و در اختیار هر سه رشته شنا، شیرجه و واترپلو قرار دارند. ای كاش حداقل یك استخر بلاعوض در اختیار هیئت ها قرار می گرفت تا آنها بتوانند به راحتی تمرینات خودرا پیگیری كنند. اگر این اتفاقات رخ دهد، پیشرفت سریع تری خواهیم داشت. فدراسیون شنا با بودجه بسیار محدود، سه رشته را تحت پوشش دارد. امیدوارم بعد از حضور ۴۰ ساله ام در شنا، شاهد رفع چنین مشكلاتی باشیم.

منبع: