حسرت بانوان فوتبالیست ایران: جام جهانی و آرزویی كه محقق نشد

به گزارش فرم نو دختران فوتبالیست ایران كه هیچ گاه نتوانستند به جام جهانی زنان صعود كنند، این روزها كه بازار اخبار جام جهانی زنان داغ است از حس و حال و آرزوهایشان گفتند.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، هفدهم خرداد ماه بود كه سوت آغاز جام جهانی فوتبال زنان در فرانسه زده شد و ۲۴ تیم رقابت خویش را برای كسب معتبرترین جام فوتبال زنان شروع كردند. در انتها دور گروهی ۱۶ تیم به مرحله یك هشتم نهایی صعود كردند تا حساست این بازی ها روز به روز بیشتر شود. این روزها اخبار زنان را می توان در اغلب رسانه ها دید و مخاطبان زیادی این اخبار را دنبال می كنند. دختران فوتبالیست ایران هم یكی از این دسته هستند و این روزها با حس و حال خاصی به یكی از جدی ترین مخاطبان تبدیل شدند. دخترانی كه رؤیای حضور در این جام را دارند فاصله ای بزرگ را بین خود و تحقق رویایشان حس می كنند؛ فاصله ای كه شاید آنها را دلسرد كند و حسرت آنانی می شود كه پس از سال ها بازی حالا در گوشه ذهن خود به خداحافظی از مستطیل سبز رنگ فكر می كنند.
همه می دانیم كه برنامه ریزی، توجه و صرف وقت و امكانات عواملی اساسی در پیشرفت فوتبال یك كشور محسوب می شوند. به همان اندازه با پیگیری اخبار و مشاهده فوتبال زنان ایران می توان فهمید كه سهم دختران فوتبالیست ایران از این امكانات و توجهات محدود است؛ تا آنجا كه جام جهانی كه هیچ، دخترانمان حتب رؤیای بازی در ورزشگاه آزادی را دارند و علیرغم وعده هایی كه در این زمینه به آنها داده شد اما تحقق پیدا نكرد.
در گفتگو با بعضی از بازیكنان تیم ملی زنان ایران از حس و حال آنها نسبت به جام جهانی پرسیدیم. رؤیای دویدن در عرصه ای به بزرگی جهان را با آنها مرور كردیم و حسرتی عجیب در جواب هایشان یافتیم.
در ادامه گفت وگوی ایسنا را با بعضی از بازیكنان تیم ملی در مورد جام جهانی فوتبال زنان می خوانید
دختران فوتبالیست ایران پیگیر اخبار جام جهانی هستند
سارا قمی كاپیتان تیم ملی در این مورد اظهار داشت: بازی ها را از شبكه های مجازی می بینم اما نتوانستم كامل تماشا كنم. در این مسابقات طرفدار برزیل هستم ولی فوتبال آمریكا را خیلی دوست دارم. هر چند همه تیم هایی كه به مرحله یك هشتم صعود كردند، قوی هستند اما به نظرم احتمال قهرمانی آمریكا بیشتر است.
هاجر دباغی هم در این مورد بیان كرد: اخبار را پیگیری می كنم. نمی توانم همه بازی ها را ببینم. البته بعضی از سایت ها پخش زنده دارند اما آنقدر vpn ها دستكاری شده كه دائم قطع و وصل می شود. طرفدار آمریكا هستم و با نتایجی كه گرفته فكر می كنم یك پای فینال است.
زهرا خواجوی (دروازه بان تیم ملی) هم می گوید همه نتیجه ها را می داند و تا جایی كه بتواند اخبار را پیگیری می كند و اگر وقت داشته باشد بازی ها را كامل تماشا می كند. طرفدار آمریكا است و می گوید آمریكا تیم خوب و با تجربه ای است و پر افتخارترین تیم حاضر در جام جهانی به حساب می آید.

ای كاش روزی خویش را در جام جهانی ببینم
قمی معتقد است: با دیدن این بازی ها متوجه فاصله ایران با كشورهای حاضر در جام جهانی می شویم. در طول مسابقات به این فكر می كنم كه آیا آرزویمان برآورده می شود و به جام جهانی می رویم؟ این مسابقات وضعیت فوتبال بانوان را نشان داده است كه چقدر قوی هستند و به عبارتی فوتبال زن و مرد ندارد.
وی در مورد حس حال خود از تماشای این بازی ها اظهار داشت: فقط افسوس می خورم كه چگونه فوتبالمان نتوانست حداقل در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشد. ای كاش روزی بتوانیم در این مسابقات شركت نماییم.
دباغی اظهار داشت: جام جهانی آرزویی است كه از ما گرفته شده است و رسیدن به آن دست ما نیست، چون كه برنامه ریزی و امكانات زیادی می خواهد. امیدوارم روزی برسد كه به این آرزوی دوردستمان برسیم.
خواجوی هم جام جهانی را مهمترین رویداد فوتبالی بین زنان و مردان دانست و اظهار داشت: بازیكنان و تیم ها در این رویدادمی توانند بازی خویش را به نمایش بگذارند و خویش را به دنیا ثابت كنند. من هم مثل بقیه دوست دارم كه همراه با تیم ملی كشورم این مسابقات را تجربه كنم و خودم را محك بزنم.
وقتی از خواجوی پرسیدم كه فكر می كند دروازه بانی در جام جهانی چه حسی داشته باشد هر چه فكر كرد نتوانست حس و حالش را بگوید و فقط به گفتن این جمله بسنده كرد كه” سوال سختی است چون تا زمانی كه چیزی را تجربه نكنیم، صحبت كردن درباره اش دشوار می باشد. “

جام جهانی رویایی در دوردست ها
كاپیتان تیم ملی می گوید حضور در جام جهانی به سال ها برنامه ریزی و امكانات نیاز دارد و معتقد است: فاصله مان تا جام جهانی خیلی دور است ولی هیچ چیزی نشد ندارد. آدم اگر رویایی را ببافد و امكانات لازم را داشته باشد به آن می رسد. ای كاش این اتفاق بیفتد چون ما واقعاً افسوس می خوریم.
دباغی هم بیان كرد: با رؤیا و تلاش تك نفره صعود به جام جهانی شدنی نیست و هر كدام از تیم های حاضر در این رویداد لیگ های قدرتمند با امكانات خوبی دارند.
دروازه بان تیم ملی معتقد است: در شرایط فعلی با عنایت به امكاناتی كه داریم انتظار صعود به جام جهانی چیزی بیشتر از یك رؤیا یا آرزو نیست. البته هر چه رو به جلو می رویم شرایط تیم ملی، لیگ و استعدادهای پایه مان خیلی بهتر می شود ولی هنوز هم خیلی جای كار دارد. فدراسیون فوتبال باید كمكمان كند تا خودمان را به آن سطح برسانیم. امیدوارم نسل فعلی و آینده روزی جام جهانی را از نزدیك تجربه كنند. اگر خیلی امیدوارانه به این قضیه نگاه كنم امكان دارد هم نسل های من هم شانس چنین تجربه ای داشته باشند اما به همكاری، امكانات و هماهنگی نیاز داریم.

آنچه در جام جهانی توجه دختران فوتبالیست را جلب كرد
دباغی در این مورد اظهار داشت: حركات مارتا سیلوا، بازیكن برزیل كه خواستار برابری زن و مرد است توجهم را جلب كرده است. وی در شادی های پس از گلش نشانه هایی از برابری دارد و آنگونه كه دنبالش می كنم همیشه خواستار این برابری در امكانات، قراردادها و سایر مسائل است. حالا هم ركورد گل زده در جام جهانی را شكست و در صدر زنان و مردان قرار گرفت.
خواجوی هم در این مورد دروازه بان دوم تیم ملی انگلیس را برگزید و اظهار داشت: او پس از ۱۲ سال نشستن روی نیمكت انگلیس در بازی با آرژانتین درون دروازه ایستاد. واقعاً این همه صبر او توجهم را جلب كرد.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، امید است كه مسئولان ورزشی كشور رؤیای دختران فوتبالیست ایران را ببینند و با فراهم كردن امكانات لازم برای آنها در راه سخت تحقق این رویاها دستشان را بگیرند.