فرصت هایی كه از دست می روند؛ احتمال لغو اعزام اسكی بازان جوان به رقابتهای قهرمانی جهان

به گزارش فرم نو در فاصله كمتر از دو ماه تا آغاز رقابتهای قهرمانی اسكی جوانان جهان در رشته های آلپاین و صحرانوردی خبرهایی در خصوص لغو اعزام نمایندگان ایران انتشار یافته است.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، اولویتی به نام جوانان یكی از دو شعار اصلی سید عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسكی در انتخابات بود. شعاری كه باوجود تلاش های وی نمود مشخص و آشكاری در فدراسیون اسكی ندارد. گواه آن لغو اعزام دو ساله جوانان به كمپ مجانی فدراسیون جهانی در یخچال های اتریش است. اقدامی كه می توان از آن بعنوان فرصت سوزی آشكار فدراسیون اسكی در استفاده از امكانات ویژه و استثنایی (كمك چند ده میلیونی) فدراسیون جهانی این رشته نام برد.
در حاشیه فروپاشی كمیته های مختلف در فدراسیون اسكی و استعفای ناگهانی و پیاپی و زنجیره ای در این فدراسیون یكی از دغدغه های اصلی تدوین مكانیزمی برای چگونگی انتخاب ملی پوشان در اعزام های پیش رو بود. دغدغه ای كه همواره در اسكی جنجال ساز شده بود و نمونه بارز آن انتخاب بانوی المپیكی آلپاین برای المپیك زمستانی ۲۰۱۸ كره جنوبی بود. سردرگمی آشكار فدراسیون در انتخاب بین فروغ عباسی و عاطفه احمدی به عنوان نماینده بانوان كه در انتها هم با یك انتخاب عجولانه به آخر رسید.
حالا و در شرایطی كه از مدتها قبل به اسكی بازان جوان وعده اعزام به رقابتهای جهانی (آلپاین و صحرانوردی) داده شده بود خبر از لغو اعزام به این مسابقات شنیده می گردد. ظاهرا فدراسیون اسكی كه اتفاقا فصلی بسیار كم بار و كم اعزام را در پیش دارد باوجود جذب مهره هایی كه از آنها بعنوان یاری گر اقتصادی نام برده بود هنوز با مشكلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می كند،
شنیده ها از آن حكایت می كند كه تصمیم فدراسیون بر اعزام دو جوان به همراه تیم ملی بزرگسالان به رقابتهای قهرمانی مجانی جهان در این رده (بزرگسالان) است. تصمیمی كه عملا كمكی به این جوانان نمی كند و با وعده های انتخاباتی رئیس فدراسیون هم مطابقتی ندارد.
برگزاری بی سر و صدای لیگ های داخلی بدون حضور نمایندگان خارجی و بدون هیچ دستاورد خاصی یكی از معدود فعالیت های اسكی در این روزهاست. در روزهایی كه دغدغه ایمنی پیست های اسكی آن قدر سر همه را گرم كرده است كه كسی پیگیر شرایط اعزام استعدادهای جوان به اندك مسابقات موجود نیست.
استعدادهایی كه بدون شك آینده اسكی ایران در دستان آنهاست و با این بی توجهی ها نباید هم انتظار داشت پشتوانه های خوبی برای ملی پوشان در رده سنی بزرگسالان باشند.
اسكی ویترین پرزرق و برق ورزش زمستانی كه این روزها عادی ترین اعزام هایش هم زیر سایه خطر لغو قرار گرفته نیاز به حمایت بیشتری از مسئولان (چه فدراسیون، چه وزارت ورزش و جوانان و چه كمیته ملی المپیك) دارد.
مسئولانی كه اگر می خواهند در المپیك زمستانی زنگ تفریح نباشیم و واپسین نفرات رسیده به خط پایان، باید از همین حالا تمركزشان روی توجه به نسل جوان و آینده ساز این رشته باشد نه اینكه با لغو تك اعزام های موجود موجی از ناامیدی را در میان آنها تولید كنند.