حسین عبدی: فحاشی ازبك ها به بانوان ایران عامل درگیری بود

فرم نو: مشاور فنی تیم های ملی فوتبال بانوان می گوید دختران فوتبالیست ایران به خودباوری و احترام رسیده اند و دیگر همه باید به بانوان فوتبالیست ایران احترام خاصی بگذارند.
حسین عبدی كه بعنوان مشاور فنی در كنار تیم ملی فوتبال بانوان در مسابقات آسیایی مركزی حضور دارد، در گفت و گو با ایسنا در مورد عملكرد تیم ملی ایران در مسابقات آسیای مركزی موسوم به كافا اظهار داشت: عملكردشان نسبت به تمرینات خوب بود. در بازی اول از تمام بازیكنان جوانی كه مقابل ازبكستان بازی كردند، استفاده نكردیم و این سبب شد كه تیم ازبكستان و تیم های دیگر تصور كنند ما در سطح قبلی هستیم اما وقتی بازی با ازبكستان آغاز شد واقعا سوپرایز شدند و اول كار چند تعویض انجام دادند.
او در ادامه به تغییر تصور تیم های دیگر نسبت به ایران اشاره و بیان كرد: مبحث این بود كه تصور ازبكستان از تیم ملی فوتبال بانون ایران به ماه ها و سال های گذشته برمی گشت و گمان می كرد در سطح تیم های افغانستان و قرقیزستان هستیم ولی الان تصورشان چیزی دیگری شده است. وقتی سختكوشی و تاكتیك پذیری بازیكنان ایران را دیدند كه حتی گل اول را هم زدند. در طول بازی به آنها یك مقدار سخت گذشت چون تصور چنین چیزی را نمی كردند.
عبدی از عملكرد داوری بازی ایران و ازبكستان انتقاد نمود و اظهار داشت: داور یك پنالتی اشتباه برای ازبكستان گرفت. در كل سوت های اشتباه زیادی زد به گونه ای كه همه معترض بودند. اشتباهاتش خیلی فاحش بود. برای ازبكستان یك پنالتی و یك خطا گرفت كه در واقع فول نبود ولی با اشتباه دروازه بان ما توپ از زیر دستش رد شد و اصلا به گل نمی رسید كه پس از برخورد به تیرك بیرون آمد و بازیكن دیگری آنرا گل كرد.
او در این مورد افزود: داور با عنایت به اتفاقات بعدی می توانست یك پنالتی برایمان بگیرد اما به گونه ای عمل كرد كه بازی را به نفع ازبكستان پیش ببرد و خیلی روی مخ بازیكنان ما بود یعنی هر خطا و تنه ای كه اتفاق می افتاد را به نغع ازبكستان می گرفت و حتی خیلی اوقات با كمك داور خود هم مشكل داشت. البته فقط ما به داوری معترض نبودیم بلكه مربی تیم ازبكستان هم می گفت خیلی بد بود و نتوانست بازی را كنترل كند. در كل سوت های بیخودی زد و همه معترض بودند. فكر می كنم یكی از دلایلی كه سطح تیم های بانوان خیلی رشد نمی كند این است كه داوری ها در سطوح پایین هم بر كار تیم ها خیلی تاثیر مستقیم دارد.
مشاور فنی تیم های ملی فوتبال بانوان در ادامه با بیان این مورد كه تیم ملی بانوان ایران روز به روز پیشرفت می كند اضافه كرد: بازیكنان تیم فوق العاده سخت كوش، گوش به فرمان و با استعداد هستند و فكر می كنم در ماه های آینده خیلی از این بهتر هم می شوند اما نكته خیلی مهم تر این است كه همین الان و در این اردو احترامی كه به خاطر پیشرفتشان برای خود قائل هستند، انكار ناپذیر است و دیگر همه باید به تیم ملی خانم های ما احترام خاصی بگدارند.
او در مورد درگیری بازیكنان ایران و ازبكستان در دقایق پایای بازی روز گذشته اظهار داشت: بازیكنان ما مقصر نبودند. در صحنه درگیری چند نفر از بازیكنان ازبكستان بدون توپ بازیكنان ما را زدند و آنگونه كه دختران تیممان پس از بازی به من گفتند از نیمه اول با فحاشی تلاش كردند روی مخ بازیكنان ما كار كنند.
او در این مورد افزود: علاوه بر این ازبكستان انتظار داشت به تیم ما هم مثل افغانستان، تاجیكستان و قرقیزستان پنج، شش گل بزند اما وقتی كه تیم ما خوب و قوی ظاهر شد به تیم حریف فشار آمد. در صحنه درگیری بحث سر این بود كه یكی از بازیكنان ما می خواست توپ را بزند و بازیكن حریف آمد كه با سر توپ را بردارد كه پای بازیكن ما به صورت او خورد و یك حالت بیهوشی برایش پیش آمد. از آنجا بود كه بازیكنان ازبكستان به سمت بازیكن تیم ما حمله كردند و بقیه هم می خواستند دو تیم را جدا كنند. این اتفاق سبب درگیری شد و داور هم تا آخر نتوانست بازی را كنترل كند.
عبدی همینطور به نقش داوری دراین صحنه اشاره و تصریح كرد: داوری هم مزید بر علت شد. وقتی بازیكنی در چند صحنه بدون توپ بازیكن حریف را می زند داور باید او را اخراج كند در حالیكه با ازبكستان خیلی مماشات كرد و رفتار مهربانانه ای با این تیم داشت. بازیكنان ما هم آمدند كه هم بقیه را از هم دور كنند و هم از هم تیمی خود دفاع كنند كه البته این رفتاری طبیعی در فوتبال است.
مشاور فنی تیم های ملی فوتبال بانوان در مورد سطح بانوان این رشته اظهار داشت: وقتی به فوتبال بانوان وارد شدم بازیكنان با استعداد و سخت كوش بودند اما در سطحی فوتبال بازی می كردند كه بالاتر رفتن از آن مستلزم یك جهش بود و باید آنرا تولید می كردیم در نتیجه ضمن تغییر دادن نوع تمرینات باید برای تمام سطوح برنامه ریزی می كردیم. الان تیم های زیر 16 سال تا بزرگسالان همه به یك شیوه تمرین می كنند. همین تیمی كه به ازبكستان اعزام شده متشكل از 60 تا 70 درصد زیر 19 سال، 30 درصد زیر 23 سال و 10 درصد بالای 23 سال است یعنی این امكان فراهم شده كه همه بتوانند تجربه های بهتری كسب كنند چون همه باید سه ماه دیگر بازی كنند كه به دور بعد مسابقات پیش رویشان صعود كنند.
او افزود: امسال نخستین بار است كه همه تیم های بانوان به دور بعد صعود كردند. شاید قبلا این اتفاق نمیفتاد اما امسال به نظرم همه تیم ها امید صعود به حتی هشت تیم برتر را دارند و این دور از دسترس نیست. حتی برای برخی از این تیم ها تا رفتن جزو چهار تیم برنامه ریزی كرده ام و امیدوارم این اتفاق بیفتد.
عبدی به مسائلی كه فوتبال بانوان برای پیشرفت به آنها نیاز دارند اشاره و بیان كرد: تیم های ملی بانوان ابتدا به خوباوری نیاز دارند كه الان دارند آنرا پیدا می كنند به گونه ای كه حالا برابر تیم هایی كه می ترسیدند با قدرت به میدان می روند و آنها را تحت فشار قرار می دهند. مبحث دوم فراهم كردن بازی های دوستانه بیشتر و با تیم های بهتر است چون این بازی ها به آنها درس های بیشماری می دهد.
او در ادامه اضافه كرد: در حال انجام سه كار هستیم اول اینكه دانش فنی روز دنیا را به آنها آموزش می دهیم، مساله دیگر سخت كوشی، سخت تمرین كردن و تلاش خود بازیكنان و مربیان است اما سومین مورد امكاناتی است كه باید فدراسیون فراهم آورد به گونه ای كه بتوانیم در بازی های دوستانه و اردوهایی كه برگزار می گردد سطحمان را بالاتر ببریم.
مشار فنی تیم های ملی فوتبال بانوان در پاسخ به این سوال كه آیا فدراسیون امكانات لازم بری این پیشرفت را در اختیارتان گذاشته؟بیان كرد: هم اكنون تمام امكاناتی كه برای تیم های ملی در نظر می گیرند به ما هم اختصاص می دهند كه خیلی خوب و فوق العاده است اما بازی های تداركاتی دوستانه سطح بالا و تورنمنت های بالاتر كم داریم.
عبدی در انتها از مسئولان فدراسیون فوتبال و كسانی كه به تیم های ملی بانوان كمك می كنند تشكر كرد و اظهار داشت: در بخش بانوان تجربه ای ندارم اما آمدم كه كمك كنم و فكر می كنم خیلی پیشرفت خواهند داشت اما بعنوان بخش بزرگی از جامعه ما كه بانوان محجبه هستند و در سرما و گرما با حجابی كه نشان دهنده فرهنگ ما است كار می كنند و علاوه بر این برابر تیم هایی با شرایط متفاوت حاضر می شوند هم فرهنگمان را به دنیا نشان می دهند و هم با بازی های قوی خود همه را خیره می كنند. از تاج، ساكت، شكوری و خانم صوفی زده و محمد خانی و دیگر دست اندركارانی كه تلاش كردند و تا این اندازه به بازیكنان اهمیت می دهند تشكر می كنم. بخش بزرگی از جامعه ما بانوان هستند و باید به اندازه مردان به آنها اهمیت بدهند.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، تیم ملی فوتبال بانوان ایران كه برای حضور در مسابقات فوتبال بانوان آسیای مركزی( كافا) در ازبكستان به سر می برد تا كنون دو بازی برابر افغانستان و ازبكستان انجام داده است. ملی پوشان افغانستان را 6 بر صفر بردند اما برابر ازبكستان با نتیجه دو بر یك شكست خوردند.