ملی پوش بسكتبال بانوان: كشورهای آسیایی نمی خواهند ما احساس قدرت نماییم

فرم نو: ملی پوش بسكتبال ایران اظهار داشت: انگار كشورهای آسیایی هنوز با ما كنار نیامدند و نمی خواهند احساس قدرت نماییم چون تنها یك سال است كه به مسابقات مختلف اعزام می شویم.

معصومه اسماعیل زاده ملی پوش بسكتبال ایران در گفت و گو با ایسنا و درباره عملكرد تیم های ملی بسكتبال بانوان در مدتی كه مجوز بازی با پوشش اسلامی از سوی فدراسیون جهانی بسكتبال صادر گردیده است، اظهار داشت: در شروع كارمان و از نظر نتیجه هیچ وقت فكر نمی كردیم مقابل تیم هایی مثل ژاپن خوب بازی نماییم. ما در كاپ آسیا به استرالیا ۲۱ بر ۳ باختیم، نتیجه ای كه همه می گفتند دخترها ضعیف هستند و اصلا تیمشان را اعزام نكنید اما در جام جهانی با اینكه باختیم ولی از آمریكا ۹ امتیاز و از روسیه ۱۱ امتیاز گرفتیم. عملكردمان پله به پله خیلی بهتر شد. بازیكنان زیر ۲۳ سال و ۱۸ سال هم در مسابقاتی كه اعزام شدند، نتایج خوبی گرفتند. تیم هایمان هرچه در بازی های بیشتری شركت نمایند بهتر می شوند. چون سایر تیم ها هم كه از اول خوب نبودند، مثلا چین در بازی های مختلف شركت كرد تا الان نتیجه می گیرد ازاین رو ما هم می توانیم.
اسماعیل زاده به مسابقات آسیایی بسكتبال سه نفره كه تیم بزرگسال ایران در جایگاه چهارم قرار گرفت اشاره و بیان كرد: در این مسابقات خستگی بر ما غلبه كرد. بازی با تركمنستان را هم فكر می كنم خودمان سبب شدیم ببازیم نه اینكه كم كاری كرده باشیم بلكه تركمنستان را دست كم گرفتیم. بسكتبال سه نفره همین است تا سرت را برمی گردانی متوجه می شوی زمان كمی باقی مانده و جبران اختلاف امتیاز دشوار می باشد. اما در مورد تیم آستانه كه میزبان بود، داوری نمی گذاشت این تیم را ببریم. انگار هنوز با ما كنار نیامده اند به خصوص در سه به سه كه حالت فان و نمایشی دارد نمی خواهند ما احساس قدرت نماییم چون بعنوان تیم اول گروهمان به مرحله بعد صعود كردیم و اصلا باورشان نمی شد. جدای از سیاست هنوز نمی خواهند ما قوی شویم چون یك سال است كه به رقابت ها اعزام می شویم و تیمی هستیم كه با حجاب در این مدت خوب كار كردیم.
وی در مورد وضعیت بسكتبال پنج نفره اظهار داشت: نظم و استایل پنج نفره با سه نفره متفاوت می باشد اما در این بخش حتی هنوز سرمربی هم مشخص نشده و بر مبنای رنگینگ تا در مسابقات دسته دو شركت نكنیم نمی توانیم به دسته های بالاتر برویم چون در هیچ مسابقه برون مرزی شركت نكردیم و انگار وجود خارجی نداشتیم. در نتیجه باید ببینند كه چه رویدادهایی دارد و تیم را جمع كنند. چون تیم پنج نفره نسبت به سه نفره اعزامی نداشته بیشتر به سه نفره توجه شده است اما امیدوارم بزودی تیم را ببندند.
اسماعیل زاده در ادامه اضافه كرد: همه فكر می كنند چون بسكتبالیست هستند و شوت بلدند، می توانند در سه نفره و پنج نفره بازی كنند، در صورتیكه من چون در این مدت به بازی های سه نفره اعزام شدیم روزهای اولی كه در تمرین تیم پنج نفره باشگاهی ام شركت كردم سخت بود و به مرور زمان بهتر شدم. اما تیم های خارجی در این دو رشته بازیكن های مخصوص به خویش را دارند. ما هم باید بازیكن ها را جدا نماییم اما الان كه این اتفاق نیفتاده بهترین ها را انتخاب می كنند و هر سرمربی نظری دارد مثلا اگر كسی من را انتخاب می كنداز نظرش در بعضی قابلیت ها بهتر هستم اما بانوان ما چون بازی برون مرزی نداشتند عجله دارند و می خواهند یك شبه راه صد ساله را بروند. به این فكر نمی كنند كه مجوز بازی ما یك سال و نیم است كه از سوی فیبا صادر شده و در این مدت رویدادها در سه نفره بیشتر بوده و این مورد به تدریج درست می گردد.
اسماعیل زاده در پاسخ به این سوال كه آیا تمركز فدراسیون بر بسكتبال سه نفره سبب تولید ابهاماتی در این مورد كه بازیكن ها را گزینه ای انتخاب می كنند نشده است؟ بیان كرد: از این موارد خیلی بوده است. در همین مسابقات آسیایی تا زمانی كه بعنوان تیم اول بالا آمدیم هیچ حرف و حدیثی نبود نه آفرینی می گفتند و نه انتقاد می كردند، اما به محض اینكه برابر تركمنستان باختیم به ساعت نكشید كه انتقادها آغاز شد و می گفتند چون تنها سه نفر را انتخاب می كنند و فلان بازیكن خوب نبود و غیره این نتیجه به دست آمد. می خواهم این را بگویم كه بعضی دنبال دستاویز و بهانه هستند و به این فكر نمی كنند كه پس از چهل سال ورود كردیم. البته من هیچ وقت اهمیت نمی دهم و معتقد هستم هر تلاشی كه بتوانم انجام می دهم و اگر بازیكن بهتری از من باشد حتما او را انتخاب می كنند.
ملی پوش بكستبال ایران در پاسخ به این سوال كه در صورت جدایی بسكتبال سه نفره از پنج نفره كدام را انتخاب می كند، اظهار داشت: بسكتبال سه نفره را خیلی دوست دارم چون در پنج نفره و در دفاع بازیكنان راحت تر می توانند دزدی كنند و اگر بازیكنی اشتباه كند دیگری او را پوشش می دهد. اما در سه نفره بیشتر قابلیت ها و تكنیك های انفرادی مشخص و هیجان بازی زیاد است. البته نه اینكه پنج نفره را دوست نداشته باشم ولی چون تا الان بیشتر به بازی های سه نفره اعزام شدیم، بیشتر لذت بردم. تنها تجربه ام در پنج نفره لیگ ایران است و شاید اگر در این رشته هم اعزام شوم نظرم عوض شود.
اسماعیل زاده در مورد عملكرد تیم ملی بسكتبال سه نفره دختران زیر ۲۳ سال ایران در جام جهانی این رشته اظهار داشت: دختران زیر ۲۳ سال بازیكنان خیلی خوبی هستند و یكی از نكات مثبت برایشان همزمانی بعضی از اردوهایشان با تیم بزرگسالان بود كه از نظر تجربه ای به آنها كمك كرد. علاوه بر این مربیان و تمرین های خوبی داشتند. انتظار معجزه خیلی بزرگی نداشتیم اما امیدوار بودیم كه نتیجه خیلی خوبی بگیرند. هر نتیجه خوبی كه تیم های ایران بگیرند در خانواده بسكتبال تاثیر دارد.
وی در مورد انتخاب و جابه جایی بازیكنان در تیم زیر ۲۳ سال اظهار نمود: به نظرم از یك نظر خوب است و به بقیه هم فرصت بازی داده می شود. چون بحث تجربه در تیم بزرگسالان و اینكه بگوییم آنها را به مسابقات مختلف ببریم كه تجربه شان بیشتر شود درست نیست. این حرف ها از كسی كه ۲۸ سالش است گذشته اما در تیم زیر ۲۳ سال در صورت امكان به صورت چرخشی یا با تعویض دو بازیكن باید به تركیب اصلی برسند. در مورد تیم زیر ۱۸ سال هم همینطور، آنها هنوز فرصت برای بازی كردن دارند. بدی بسكتبال سه نفره همین است چون تعداد بازیكنان كم است اگر بخواهند همان تعداد را به مسابقات مختلف ببرند فرصت به بقیه نمی رسد.
این ملی پوش به حس خود از اعزام به مسابقه های مختلف برون مرزی اشاره و بیان كرد: یك بازیكن وقتی تمرین و تلاش می كند، وقت می گذارد و برای بازی مقابل كشورهای دیگر به بازی های برون مرزی اعزام می گردد از دیدن نتیجه زحماتش مقابل تیم ها و بازیكنان خوب احساس غرور می كند و دائم به دنبال بالاتر رفتن است. وقتی در مسابقات غرب آسیا اول شدیم و تیم هایی مثل سوریه و لبنان را بردیم خیلی حس خوبی داشت. حالا فكر كنید در مسابقات جهانی مقام بیاوریم. همین مسائل است كه به ورزشكار انرژی می دهد كه تمرین كند و انگیزه داشته باشد. برای ما كه چند اعزام بود و گذشت اما امیدوارم برای بازیكن های كم سن و سالمان این روند ادامه داشته باشد چون واقعا حیف است بازیكنان خوبی داریم.
اسماعیل زاده كه اخیرا برای حضور در لیگ برتر بسكتبال بانوان به تیم نامی نو اصفهان پیوسته است در مورد انتخاب این تیم اظهار داشت: همیشه دوست داشتم با یك تیم در اصفهان كه اسپانسر هم داشته باشد كار كنم، امسال شرایط برای حمایت نامی نو فراهم گردید و در صحبتی كه با آنها داشتم همه امكانات مهیا بود در نتیجه قرارداد بستم. البته پیشنهادهایی از تیم های دیگر داشتم اما ترجیح دادم در اصفهان بمانم.
این بازیكن با اشاره به اینكه قراردادش با تیم اصفهانی یك ساله است به سایر بازیكنان این تیم اشاره و بیان كرد: مژگان خدادادی و ساغر آجیلی هم كه سال قبل با هم در پالایش نفت آبادان بودیم امسال با نامی نو قرارداد بستند اما سایر بازیكنان بومی هستند یعنی افراد هیئت بسكتبال سال قبل هستند در نتیجه نسبت به تیم های بازیكنان بومی و جوانی داریم.
اسماعیل زاده در انتها و در مورد برنامه نامی نو در ورزش بانوان اظهار نمود: اصفهان پتانسیل بالایی دارد و ما فقط از نظر نبود اسپانسر اذیت می شدیم سال قبل تیم خانه بسكتبال كه خود هیئت بسكتبال اسپانسرش بود با اینكه بازیكنانش را افراد نوجوان و جوان بومی تشكیل می دادند اما بین ۶ تیم اول جدول قرار گرفت. امسال شرایط برای حمایت نامی و نو بوجود آمده وبرنامه اش طولانی مدت است چون در بخش مردان از پایه كار می كنند و به دنبال این است كه آنها را بالا بیاورد و تیمی لیگ برتری ببندد. یعنی به دنبال جذب بازیكن از تیم های دیگر و امتیاز گرفتن نیست در نتیجه برنامه ای دراز مدت دارند و به دنبال حضور قوی در لیگ برتر هستند. حالا باید وارد مسابقات شویم و ببینیم وضعیت سایر تیم ها چگونه است.