نیاز به سرمایه گذاری در چند رشته ؛ تحلیل مهدی علی نژاد از عملکرد ورزش ایران در بازیهای آسیایی

به گزارش فرم نو، معاون اسبق وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با عملکرد ضعیف کاروان ایران در بازی های آسیایی هانگژو صحبت هایی را بیان کرد.

مهدی علی نژاد نایب رییس فدراسیون جهانی ووشو و معاون اسبق وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد و صدمه شناسی کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی هانگژو اظهار داشت: در دو رویداد المپیک و بازی های آسیایی، ما شاهد رقابت بین کشورها هستیم نه فدراسیون ها، حاکمیت کشورها به دنبال به رخ کشیدین نحوه مدیریت و قدرت خود در این مسابقات هستند. از آنجاییکه تمام رشته های ورزشی در این گونه از مسابقات به رقابت می پردازند ما می توانیم عملکرد کشورها در مدیریت ورزش را شاهد باشیم.
او افزود: ما در بازی های آسیایی سال ۲۰۰۶ دوحه موفق به کسب ۱۱ مدال طلا شدیم و در رده ششم جدول قرار گرفتیم؛ تعداد طلاهای ایران در سال ۲۰۱۰ به عدد ۲۰ رسید و در مکان چهارم آسیا قرار گرفتیم که جهش بسیار خوبی بود. اما متأسفانه این عدد ۲۰ برای مدال های طلای کاروان کشورمان تقریبا ثابت ماند بگونه ای که ما در سال ۲۰۱۴، ۲۱ مدال طلا و در سال ۲۰۱۸، ۲۰ طلا کسب کردیم و عملکرد کشورمان در مدت ۱۲، ۱۳ سال تغییر چندانی نکرد.
علی نژاد اضافه کرد: میتوان گفت ما در ۳ دوره گذشته شاهد افت عملکرد کاروان ایران نبودیم و بعضاً رقبای ما به واسطه شرایطی که داشتند از ما سبقت می گرفتند. بعنوان مثال در سال ۲۰۱۸ کشور اندونزی که میزبان بازی های آسیایی بود، رشته ای را وارد مسابقات کرد به نام «پنجاب سیلاک» که کمتر کشوری در آن نماینده داشت و توانست در آن رشته ۱۴ مدال طلا را از آن خود کند. و اگر این رشته در آن مسابقات نبود، ما می توانستیم در مکان پنجم جدول قرار بگیریم که اندونزی از میزبانی خود نهایت استفاده را برد و توانست از ما سبقت بگیرد.
۳۵ درصد از مدال های طلای گذشته خویش را از دست داده ایم! علی نژاد که با رادیو ورزش گفت و گو می کرد، تصریح کرد: متأسفانه در این دوره عملکرد ما نزولی بوده و ۳۵ درصد مدال های طلای خویش را از دست داده ایم و به جایگاهی که در ۲۰ سال قبل داشتیم، عقب گرد کردیم. این اتفاق بسیار تلخ است و باید بررسی کارشناسی شود. نکته ای دیگری که میتوان به آن اشاره نمود، اینست که در این دوره از مسابقات ما فاصله ۵ ساله با دوره قبلی داشتیم. ما دو سال قبل در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور پیدا کردیم که با عنایت به این که رشته هایی مانند ووشو، کوراش و… هم در آن حضور نداشتند در میان کشورهای آسیایی در مکان چهارم قرار گرفتیم. وزارت ورزش و جوانان مسئول این عملکرد ضعیف است معاون اسبق توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در مورد چاره برای ورزش کشور در مسابقات و رویدادهای پیش رو اظهار داشت: در دو سال قبل ما شاهد عملکرد خوبی از جانب وزارت ورزش و جوانان نبوده ایم و نتیجه ای که گرفتیم حاصل همان عملکرد ضعیف است. بی برنامگی و بی نظمی در این دو سال بسیار بر ورزش کشور حاکم شده بود که خدا را شکر دولت محترم تغییراتی در رأس مدیریت آن صورت داد و مطمئنم که کیومرث هاشمی با عنایت به فعالیتهای ورزشی و تجربه ای که دارد، می تواند شرایط ورزش کشور را رو به جلو هدایت کند. او افزود: خود دولت و مجلس هم از عملکرد ورزش کشور راضی نبودند و این عملکرد ضعیف و عقب گرد به گذشته، دقیقا نتیجه دستاورد وزارت ورزش است. خراب کردن راحت و ساختن مجدد خیلی سخت و زمان بر است. ما در بعضی از رشته ها با صدمه بزرگی روبرو شده ایم و این که چطور باید در ۹، ۱۰ ماه آنها را به جایگاه قبلی رساند واقعاً نیازمند یک مدیریت حرفه ای است. در این گونه مواقع آدم های باتجربه باید به کمک ورزش کشور بیایند. در رشته هایی که شانس مدال آوری داریم باید سرمایه گذاری کرد علی نژاد در رابطه با فعالیتهایی که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باید در این زمان انجام دهند تا در المپیک پاریس شاهد کیفیت بهتری از کاروان ایران باشیم، بیان نمود: مسؤلان باید صدمه شناس کنند و مهم تر از آن برای کارهایی که انجام می دهند برنامه ریزی کنند. تیراندازی ایران شرایط مدال آوری در میادین بین المللی را دارد، وزنه برداری هم برخلاف دوره های گذشته که قهرمان می شدیم در این دوره نایب قهرمان شدیم. ما در المپیک می توانیم مدال خوشرنگی در این رشته ها کسب نماییم. در رشته صخره نوردی هم ما استعدادهای زیادی داریم که باید روی آن سرمایه گذاری شود و باید به رشته هایی که می توانند پرچم ایران را به اهتزاز در آورند باید بیشتر توجه کرد.

منبع: