کیابار؛ باربری و سردخانه مواد غذایی

درگیر شدن با زندگی شهری و کم شدن فرصت برای آشپزی سبب شده تا امروزه میزان مصرف غذاهای منجمد و نیمه آماده با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود. نگهداری این محصولات از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این محصولات به طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط هستند.

سردخانه مواد غذایی

سردخانه مواد غذایی محلی بسیار مناسب و ایمن برای نگهداری محصولات و مواد غذایی است که در صورت قرارگیری در شرایط نامناسب به سرعت دچار فساد می‌شوند و استفاده از آنها عملا غیر ممکن می‌گردد. نگهداری محصولات غذایی و پروتئینی در چنین سردخانه‌هایی، امکان نگهداری طولانی مدت، به شکلی کاملا تازه و سالم را فراهم خواهد ساخت. در این فضا، میزان رطوبت و دما به طور یکسان و یکنواخت در محیط در جریان است به همین دلیل، این اطمینان وجود دارد که مواد دچار فساد نخواهند شد. سردخانه مواد غذایی در اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند و از نظر محدوده دمایی در دو دسته بالای صفر و زیر صفر قرار می‌گیرند.

 

سردخانه مواد غذایی چیست و انواع آن کدامند؟

همانطور که احتمالا می‌دانید محصولات پروتئینی در هنگام قرارگیری در شرایط مناسب دمایی، به سرعت دچار فساد می‌شوند به طوریکه دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد. بنابراین اهمیت دارد تا توجه بیشتری در هنگام نگهداری این مواد غذایی داشته باشیم. یکی از امکاناتی که برای نگهداری این محصولات در اختیار داریم، سردخانه مواد غذایی است. این سردخانه، یک اتاق مخصوص با دمای معین است که به شما امکان می‌دهد تا از انواع مواد غذایی منجمد و سرد یا حتی مواد دارویی و شیمیایی به خوبی نگه دارید. دارو، گوشت و مرغ، ماهی، لبنیات، سبزیجات و… از جمله موادی هستند که برای ماندگاری بیشتر، به سرما نیاز دارند. سرمای مورد نیاز در این سردخانه‌ها توسط کندانسور و یا کمپرسور به شکل مصنوعی تامین می‌گردد. این سردخانه‌ها همچنین در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند.

نکته قابل توجه آن است که این محصولات در 2 مدل دمای زیر صفر و بالای صفر طراحی شده‌اند بنابراین هریک از صنایع می‌بایست بر حسب نیاز خود، نسبت به تهیه این سردخانه‌ها اقدام نماید. به عنوان مثال، برای نگهداری گوشت یا گوشت چرخ شده، ماهی و… به سردخانه مواد غذایی با دمای بالای صرف و برای نگهداری مرغ و گوشت منجمد، غذاهای منجمد و نیمه آماده، پنیر پیتزا و… نیز به سردخانه با دمای زیر صفر نیاز خواهیم داشت. علاوه بر این، این سردخانه‌ها از نظر طراحی نیز در انواع کانکسی، اتاقی یا انبار سرد موجود می‌باشند. همچنین ظرفیت این سردخانه‌ها نیز متفاوت است که هریک از صنایع می‌بایست آن را مطابق با میزان تولید و نیاز خود انتخاب نمایند.

 

برای نگهداری مواد غذایی در سردخانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

گسترش زندگی شهرنشینی و اشتغال به کار اعضای خانواده سبب شده تا تمایل به خرید غذاهای منجمد نیمه آماده با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود. از این رو، استفاده از سردخانه مواد غذایی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در هنگام استفاده از این سردخانه‌ها و نگهداری محصولات غذایی نیاز است تا به چندین فاکتور مهم توجه کنیم تا بتوانیم سلامت این محصولات را افزایش دهیم. این موارد عبارتند از:

  • کنترل و بررسی مرتب رطوبت و دمای درون سردخانه
  • نور و روشنایی سردخانه
  • بهداشت فضا و کف سردخانه
  • قفسه بندی
  • ظرفیت مناسب

برای آنکه محصولات غذایی به بهترین شکل و به مدت طولانی درون این سردخانه‌ها نگهداری شوند می‌بایست به طور مرتب میزان دما و رطوبت فضای درون آن را اندازه گیری و کنترل نمود. این کار می‌تواند توسط پرسنل مربوطه و به کمک تابلوی کنترل انجام گیرد تا از میزان برودت سردخانه اطمینان حاصل شود. همچنین نور درون سردخانه می‌بایست به اندازه و مناسب باشد. برای این امر، لامپ‌ فلورسنت بهترین گزینه به شمار می‌روند. همچنین از آنجایی که نگهداری مواد غذایی از حساسیت زیادی برخوردار است باید از یک سیستم برق اضطراری نیز استفاده نمود تا مواد غذایی در صورت قطع برق دچار فساد نشوند.

نکته بسیار مهم در هنگام نگهداری این مواد، تامین بهداشت آنهاست. به همین جهت، کف سردخانه مواد غذایی به گونه‌ای طراحی می‌شود که قابل شستشو باشد. همجنین محصولات غذایی نباید در قسمت کف سردخانه قرار گیرند. بنابراین، فضای درون سردخانه باید به خوبی قفسه بندی شود و برای این کار، ترجیحا از محصولات ضد زنگ استفاده می‌گردد. علاوه بر این موارد، پرسنل مربوطه باید در هنگام ورود به این فضا، از کفش‌های مناسب در جهت جلوگیری از آلوده شدن محیط استفاده کنند و از این کفش‌ها در هیچ فضای دیگری استفاده نکنند. توجه کنید که از ورود هرگونه حشره به فضای سردخانه جلوگیری کنید. برای این امر می‌تواند در قسمت‌های ورودی از پرده استفاده کنید.

مواد غذایی خام، پخته و نیمه آماده را به طور مجزا از یکدیگر نگهداری کنید. این امر می‌تواند به ماندگاری مواد کمک زیادی کند. در صورت بروز هرگونه آلودگی، آن را سریعا برطرف نموده و محیط را ضد عفونی کنید. به عنوان آخرین نکته باید گفت، ظرفیت سردخانه باید کاملا متناسب با ظرفیت و نوع محصولات باشد بنابراین در هنگام انتخاب سردخانه، باید نهایت دقت را به خرج داد.

 

جمع بندی

درگیر شدن با زندگی شهری و کم شدن فرصت برای آشپزی سبب شده تا امروزه میزان مصرف غذاهای منجمد و نیمه آماده با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود. نگهداری این محصولات از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این محصولات به طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط هستند. بهترین راه برای محافظت از مواد غذایی منجمد، استفاده از سردخانه مواد غذایی است. این سردخانه‌ها اتاق‌هایی مخصوص با دمای مشخص هستند که امکان نگهداری انواع محصولات غذایی پروتنئینی منجمد یا نیمه آماده، سبزیجات، انواع دارو و محصولات شیمیایی و… را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نکته بسیار مهم در هنگام انتخاب این سردخانه‌ها آن است که نوع سردخانه را با توجه به حجم و میزان محصولاتی که در اختیار داریم و نوع محصولات انتخاب کنیم تا به این شکل، محافظت کاملی از تمام محصولات غذایی به عمل آید. همچنین پس از خرید این محصولات، باید توجه ویژه‌ای به نظافت و بهداشت فضای درون آن، دما و رطوبت و همچنین روشنایی آن داشته باشیم. به این ترتیب، می‌توانیم از سلامت محصولات غذایی یا دارویی به خوبی اطمینان حاصل کنیم.

کیا بار به عنوان یکی از شرکت‌های خوشنام و با سابقه در زمینه باربری و سردخانه مواد غذایی، این محصولات را با کیفیت بسیار بالا در اختیار شما همراهان گرامی قرار خواهد داد. کافیست به منظور دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

 

منبع: https://kiabar.com/