۱۱ بلاتكلیف و ۱۰ در صف انتظار؛ سونامی سرپرست در فدراسیون های ورزشی

به گزارش فرم نو، وزارت ورزش در حالی برای برگزاری انتخابات فدراسیون ها دست روی دست گذاشته که تعداد ۱۱ فدراسیون با سرپرست اداره می گردند و بزودی بیشتر از ۹ فدراسیون دیگر هم شرایطی مشابه آنها پیدا خواهند کرد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، سر و سامان دادن به وضعیت فدراسیون هایی که تعیین تکلیف مدیریت در رأس آن قرار دارد جزو بدیهی ترین وظایف وزارت ورزش بشمار می رود در حالیکه این وزارت خانه طی ماه های گذشته حرکتی کُندتر از همیشه در این حوزه داشته و فعلا هم اراده ای جدی و قابل توجهی برای سرعت دادن به این روند دیده نمی گردد.
با وجود در پیش بودن انتخابات کمیته ملی المپیک و مرتبط بودن شرایط مدیریتی فدراسیون ها با وجاهت قانونی ترکیب مجمع این کمیته، انتخابات فدراسیون ها از ۴ خردادماه با تشکیل مجمع فدراسیون تیروکمان شروع شد. پس از آن و به جز انتخابات فدراسیون سوارکاری که آن هم در نهایت ابطال شد، مجمع دیگری برای فدراسیون ها شکل نگرفت. بنابراین امروز لیست فدراسیون های دارای سرپرست به صورت بی سابقه ای گسترده شده و طی ماههای آینده هم بر حجم آن افزوده خواهد شد با این وجود اقدامی در جهت برگزاری انتخابات فدراسیون ها انجام نشده یا این که این اقدامات نصفه و نیمه رها شده است.
فدراسیون هایی که به جای رئیس، سرپرست دارند
در حال حاضر صندلی ریاست ۱۱ فدراسیون در اختیار سرپرست است. از دوچرخه سواری که آغاز دوره سرپرستی اش به مهرماه ۱۴۰۰ باز می گردد و ژیمناستیک که طی ۹ ماه گذشته سه سرپرست به خود دیده، گرفته تا فدراسیون روستایی و عشایری که همین سه روز پیش با استعفای غیرمنتظره و خارج از موعد دوره قانونی ریاست مواجه گردید. البته همزمان با این فدراسیون در دو فدراسیون آمادگی جسمانی و ورزش های همگانی هم جابه جایی صورت گرفت و دو فدراسیون به سرپرست های جدیدی سپرده شد.
اسامی فدراسیون هایی که با سرپرست اداره می گردند عبارتند از:
* فدراسیون دوچرخه سواری: این فدراسیون از اول مهر ۱۴۰۰ در اختیار رسول هاشم کندی بعنوان سرپرست قرار داده شد.
* فدراسیون ژیمناستیک: این فدراسیون از سال قبل به ترتیب در اختیار حمید احمدی (۲۳ دیماه ۱۴۰۰)، زهره مزروقی (۳ مردادماه ۱۴۰۱) و عابد حقدادی (۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱) قرار گرفت.
* فدراسیون وزنه برداری: این فدراسیون از ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ در اختیار سجاد انوشیروانی بعنوان سرپرست قرار داده شد.
* فدراسیون شمشیربازی: این فدراسیون از ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در اختیار فضل الله باقرزاده بعنوان سرپرست قرار داده شد و از ۳۱ شهریورماه هم علیرضا پورسلمان سرپرست جدید این فدراسیون شده است.
* فدراسیون آمادگی جسمانی: ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ و همزمان با تشکیل این فدراسیون علی خلیلی بعنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد. وی ۷ آبان ماه جای خویش را به احمد گواری داد.
* فدراسیون سوارکاری: این فدراسیون از ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ در اختیار محمود حیدری بعنوان سرپرست قرار داده شد.
* فدراسیون بدمینتون: این فدراسیون از ۲۳ شهریورماه در اختیار محمدرضا پوریا بعنوان سرپرست قرار داده است.
* فدراسیون اسکواش: این فدراسیون از ۲۴ مهرماه در اختیار محسن خمارلو بعنوان سرپرست قرار داده شد.
* فدراسیون گلف: این فدراسیون از ۲۷ مهرماه در اختیار محمد کاظمی بعنوان سرپرست قرار داده شد.
* فدراسیون ورزش های همگانی: این فدراسیون از ۷ آبان ماه در اختیار علی خلیلی بعنوان سرپرست قرار داده شد.
* فدراسیون روستایی و عشایری: این فدراسیون از ۷ آبان ماه در اختیار علیرضا پسندیده بعنوان سرپرست قرار داده شد.
در میان ۱۱ فدراسیونی که با سرپرست اداره می گردند برای دو فدراسیون بدمینتون و اسکواش ثبت نام کاندیداها انجام شده اما روند انتخابات پس از آن متوقف شده است. نام نویسی کاندیداهای فدراسیون شمشیربازی هم انجام شد اما مقرر است این مهم در مورد این فدراسیون تکرار شود.
سوارکاری هم در شرایطی جزو فدراسیون های این لیست قرار گرفته انتخاباتش ۲۱ خردادماه به سرانجام رسید اما عدم مدیریت بموقع و به جا در نهایت منجر به اعلام ابطال آن و تعیین سرپرست شد. البته قرار بود انتخابات این فدراسیون ۳ آبان ماه تکرار شود اما این مهم هم با دستور معاون وزیر ورزش لغو شد.
یک فدراسیون بلاتکلیفِ مدیریتی دیگر
اگر بولینگ و بیلیارد و بولس همین روزها به لیست فدراسیون های دارای سرپرست افزوده شد نباید تعجب کرد چون دوره هاشم اسکندری در این فدراسیون ۳۰ مهرماه به پایان رسیده اما هنوز برای برگزاری انتخابات آن تصمیمی گرفته نشده در صورتی که ثبت نام کاندیداهایش انجام شده است اما پس از آن نه از تأیید صلاحیت ها خبری شد و نه تعیین زمانی برای تشکیل مجمع انتخاباتی.
۹ به علاوه یک فدراسیون دیگر در نوبت تعیین سرپرست!
صف انتخابات فدراسیون ها در حالی با حضور این ۱۲ رشته طول و دراز شده که بعید نیست با عنایت به تعلل وزارت ورزش در برگزاری بموقع و سروقت انتخابات، تا آخر سال نامهای جدیدی به این صف اضافه شوند.
فدراسیون هایی که انتخابات شأن نیمه دوم سال ۹۷ برگزار شد تا آخر سال به انتهای دوره قانونی و چهارساله رؤسای فعلی خود می رسند و اگر طبق اساسنامه در فاصله ۱۲۰ روزمانده به انتهای دوره رؤسا، روند انتخابات با انجام نام نویسیِ کاندیداها آغاز شود اساسا این فدراسیون ها هم به سرنوشت فدراسیون های بلاتکلیف امروز گرفتار خواهند شد.
فدراسیون هایی که تا آخر سال دوره ریاست آنها تمام می شود عبارت است از:
* فدراسیون ورزش کارگری: دوره ریاست جواد رمضی در این فدراسیون ۵ اسفند تمام می شود.
* فدراسیون قایقرانی: دوره ریاست علیرضا سهرابیان در این فدراسیون ۸ اسفندماه تمام می شود.
* فدراسیون انجمن های ورزشی: دوره ریاست محمد علیپور در این فدراسیون ۱۶ اسفندماه تمام می شود.
* فدراسیون هندبال: دوره ریاست علیرضا پاکدل در این فدراسیون ۲۰ اسفندماه تمام می شود.
* فدراسیون هاکی: دوره ریاست بهرام قدیمی در این فدراسیون ۲۱ اسفندماه تمام می شود..
* فدراسیون ورزش های سه گانه: دوره ریاست مهدی گودرزی در این فدراسیون ۲۲ اسفندماه تمام می شود.
* فدراسیون کاراته: دوره ریاست سید حسن طباطبایی در این فدراسیون ۲۳ اسفندماه تمام می شود.
* فدراسیون جودو: دوره ریاست آرش میراسماعیلی در این فدراسیون ۲۵ اسفندماه تمام می شود.
* فدراسیون ناشنوایان: دوره ریاست مهران تیشه گران در این فدراسیون ۲۶ اسفندماه تمام می شود.
* فدراسیون بولینگ و بیلیارد: دوره هاشم اسکندری ۳۰ مهر به پایان رسیده اما هنوز سرپرست تعیین نشده است.
وزارت ورزش دست بجنباند
با احتساب فدراسیون هایی که این روزها توسط سرپرست اداره می گردند و فدراسیون هایی که تا سه چهارماه آینده با انتهای دوره ریاست مواجه می شوند، در مجموع بیشتر از یک سوم فدراسیون ها معطلِ برنامه های انتخاباتی وزارت ورزش هستند در صورتی که معلوم نیست این وزارت خانه به چه دلیل این حجم تعلل و کوتاهی را دست فرمانِ خود قرار داده و جز انتخاب سرپرست و نهایت مقرر کردن زمانی برای نام نویسی کاندیداها، گامهای اساسی دیگری در جهت تشکیل مجمع انتخاباتی فدراسیون ها بر نمی دارند.
این درحالی است که سال آینده بازی های معوقه آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو برگزار می گردد و همزمان رشته های مختلف هم وارد میادین انتخابی برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ می شوند. این دو مهم می طلبد وزارت ورزش موضعِ هوشمندانه تر و آینده نگرانه تری نسبت به فدراسیون ها و مدیریت شأن داشته باشد و از حالا طوری برنامه ریزی کند که انتخابات ۱۱ فدراسیون که از ماه ها یا هفته ها پیش بدون رئیس شدند هرچه سریعتر برگزار شده و ۹ فدراسیون دیگر هم قبل از درگیری با دوره همیشهِ طولانی سرپرستی، شاهد تشکیل مجمع خود باشند.