باقرزاده : چینی ها فقط سبب ضرر و زیان مالی ما شدند

رئیس فدراسیون شمشیربازی ضمن اشاره به بازی های آسیایی ۲۰۲۲ اظهار داشت: چینی ها با تصمیمی که در این حوزه گرفتند خیال خویش را راحت کردند اما خسارت مالی سنگینی به ما وارد کردند.

فضل الله باقرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به گستردگی برنامه هایی که در فدراسیون شمشیربازی برای آماده سازی تیم های هر سه اسلحه سابر، اپه و فلوره مردان و بانوان پیشبینی شده است، اظهار داشت: از چند ماه پیش اجرای این برنامه ها با اردوهای داخلی شروع شد. به مرور هم اجرای بخش در ارتباط با اعزام های بین المللی را آغاز کردیم. مبنای کارمان هم بازی های آسیایی بود و کسب حداکثر آمادگی برای این رویداد اما لغو یکباره بازی ها تمام برنامه های ما را مختل کرد.
وی افزود: این که چرا چینی ها یکباره از میزبانی تمام رویدادهایی که قرار بود طی ماههای آینده میزبان آن باشند، انصراف دادند خیلی عجیب است. آنها با عنوان کردن کرونا این کار را انجام دادند اما به هر حال خیال خویش را راحت کردند درحالیکه برای کشورهای دیگر مشکل ساز شدند. لغو این بازی ها به ورزش ایران و همچون خودِ ما در شمشیربازی خسارت زیادی وارد کرد.
رئیس فدراسیون شمشیربازی تصریح کرد: درست است که ما همزمان با بازی های آسیایی برای رویدادهای مانند بازی های کشورهای اسلامی و مسابقات مصوب در تقویم جهانی شمشیربازی هم آماده می شدیم اما تمرکز اصلی مان روی بازی های آسیایی بود تا بتوانیم روند مدال آوری را حفظ نموده و ارتقا دهیم. در دو دوره گذشته بازی های آسیایی صاحب مدال نقره شدیم و برای این دوره هدف مان کسب مدال طلا بود. برای این ارتقا هم برنامه های داخلی و برون مرزی لازم را پیشبینی کردیم و تا پیش از اعلام لغو بازی ها، هزینه لازم برای بخشی از آنها را هم متحمل شدیم.
باقرزاده خاطرنشان کرد: در شرایطی به سر می بریم که هزینه ها بخصوص برای اعزام های بین المللی کمرشکن شده است. ما در فدراسیون شمشیربازی همراه تیم های خود، ماساژور، پزشک و سرپرست اعزام نمی نماییم، منظور این است که حداکثر صرفه جویی را در اعزام ها داریم اما متحمل هزینه های ریالی و دلاری بالایی برای هر یک از آنها می شویم. برای تحقق هدف مان در هانگژو باید این مسیر را ادامه می دادیم با این وجود معتقدم لغو بازی ها سبب ضرر و زیان مالی شد.
وی با یادآوری این که بازی های یونیورسیاد هم در چین لغو شده است، اضافه کرد: با این وجود به خاطر بازی های کشورهای اسلامی و در کل حفظ آمادگی جهت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان که تا چندماه دیگر در کره جنوبی و مصر برگزار می گردند، اجرای برنامه های داخلی و خارجی را دنبال می نماییم اما بدون داشتن امید و انگیزه برای مدال بازی های آسیایی بخصوص که برگزاری این بازی ها در سال آینده میلادی هم قطعی نیست.
رئیس فدراسیون شمشیربازی تصریح کرد: در هر صورت لغو برگزاری بازی های آسیایی برای منِ رئیس خوب نبود ضمن این که برای خود ورزشکاران هم نتایج بدی دارد. مدال آوری در این رویداد برای ورزشکاران مان به لحاظ پاداشی که دریافت می کنند خیلی می توانست کمک حال باشد ولی اکنون آنها شانس دستیابی به این موقعیت را از دست داده اند و همین مساله می تواند روی انگیزه آنها هم اثرگذار باشد. به هر حال بازی های آسیایی و المپیک دو رویدادی است که ورزشکاران به خاطر پاداش ویژه تعیین شده برای آن، با انگیزه و قدرت بالایی تمرین می کنند ولی اکنون این بازی ها منتفی شده است.
رئیس فدراسیون شمشیربازی اظهار داشت: با همه اینها و با وجود منتفی شدن برگزاری بازیهای آسیایی و دانشجویان، در این فدراسیون برنامه ها طبق روال قبل دنبال خواهد شد. تا به امروز هیچ اعزامی را کنسل نکرده ایم مگر این که از سوی میزبان و برگزارکنندگانش لغو شود. برای تمام ورزشکاران مان در تمام اسلحه ها برنامه داریم و با وجود هزینه هایی بالایی که اجرای این برنامه بخصوص در بخش برون مرزی برای مان دارد مصمم به اجرای آنها هستیم.