مطالبات ورزش از دولت جدید؛ غالب خصوصی سازی ها پولشویی است

هزینه ورزش حرفه ای نباید از جیب مردم خرج شود، برای چه در استانی که مردم مشکل آب دارند باشگاه باید 100 میلیارد خرج فوتبال کند؟

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما در ادامه سری جدید خود با حضور تعدادی از کارشناسان و خبرنگاران ورزشی رسانه ها در قالب مطالبات جامعه ورزشی از دولت جدید به طرح موضوعات مهمی همچون بایدها و نبایدهای خصوصی سازی و اهمیت نظارت در زمینه ورزش و انتخاب چهره ای ورزشی و مقتدر بعنوان وزیر پرداخت.
در ابتدای برنامه با اشاره به عدم نظارت صحیح بر حوزه ورزش کشور عنوان شد: جالب است که در شهری که مهد کشتی کشور است یک سالن مجهز کشتی نداریم، در شهری که مهد دوچرخه سواری است یک پیست مناسب برای این منظور نداریم و در عوض سالن های چندهزار نفری فوتبال ساختند که سال تا سال در آنها یک مسابقه هم برگزار نمی گردد، شرکت توسعه را کردند حیات خلوت خودشان و هیچ نظارتی وجود ندارد و همه به این علت است که ما هیچ گاه نتوانستیم یک وزیر ورزش در رابطه با ورزش داشته باشیم و تا ورزش در اختیار ورزشی ها نباشد معضلات این حوزه حل نخواهد شد.
در ادامه نیز به بحث خصوصی سازی و این که آیا زیرساخت آن در کشور مهیاست یا خیر، اشاره و مطرح شد: اگر خصوصی سازی به مدلول خصوصی سازی در ورزش حرفه ای است که به غلط دولتی شده بود چنین چیزی نداریم، چون خصوصی سازی یعنی تجاری سازی و زیرساخت های آن در کشور ما فراهم نیست، این را هم باید وزیر ورزش درست کند، نه این که برای دو باشگاه مهم کشور خصوصی سازی نمایشی ایجاد کنند، غالب پروسه خصوصی سازی ها در کشور ما پولشویی است، چون سازوکارهای این ورزش اشکال دارد.
در بخش دیگری از برنامه کارشناسان یادآور شدند: مالکی که یک دفعه در یک باشگاه ۱۰۰ میلیارد هزینه می کند شک نکنید یک جای کارش می لنگد، همانطور که خیلی از آنها سر از دادگاه درآوردند، دلیل این ولخرجی ها هم این است که هم اکنون ورزش بهترین تریبون برای شناخت افراد است و دلیل دیگرش رسانه زدگی کشور در زمینه ورزش و خصوصاً فوتبال است. ما در لیگ یک باشگاه داریم که برایش هزینه شده و کارش خوب است اما وارد لیگ برتر نمی گردد، چون مرکز شرط بندی است و مالک اصلا دنبال سود نیست، الان لیگ دو بنا بر این شرطبندی و تبانی تعلیق شده و همه اینها به سبب نبود نظارت است.
اینکه قوانین مملکت ما اجازه خصوصی سازی نمی دهد و برای آن باید زیرساخت ها درست شود، از دیگر موضوعات عنوان شده در این برنامه بوده و تاکید شد: این حرکت های خصوصی سازی نمایشی است، از طرفی هر روزی که در زمینه ورزش حرفه ای خصوصاً فوتبال خصوصی سازی صوت نمی گیرد به ملت و پابرهنه ها خیانت می شود، بطورمثال چه کسی به صنعت مس یا فولاد مجوز این همه هزینه کرد داده است؟ این حق مردم است که هدر می شود، مسؤلان هشت سال ما را معطل این داستان ها کردند، هزینه ورزش حرفه ای نباید از جیب مردم خرج شود، برای چه در استانی که مردم مشکل آب دارند باشگاه باید ۱۰۰ میلیارد خرج فوتبال کند؟ این خرج ها را می کنند چون دنبال شهرت و رانت آن هستند.
همچنین در آخر برنامه نیز عنوان شد: ورزش حرفه ای وظیفه حاکمیت نیست اما ورزش قهرمانی و ورزش همگانی وظیفه حاکمیت هست، حاکمیتی که تحت تأثیر موج و جریانی نباشد، پس مردم باید در انتخاب دولت ها توجه نمایند که کلاهبردار بالای کار نرود و وزیر ورزش اصلح انتخاب شود، ریشه ها و راهکارها معلوم است فقط به یک وزیر ورزش و رییس فدراسیونی مقتدر و با اراده جهت محقق کردن آنها نیاز داریم که دغدغه داشته باشد، باید در این عرصه قانونگذاری های درست انجام دهیم، دنیا این مسیر را رفته و راهکارهای اصلاح مشخص است.