الهام هاشمی: با همه مشکلات عملکرد تیم تفنگ در المپیک قابل قبول بود

به گزارش فرم نو سرمربی تیم ملی تفنگ عملکرد تیمش در بازی های المپیک توکیو ۲۰۲۰ را با وجود کمبودها و مشکلات رضایت بخش عنوان نمود و اظهار داشت: از میان قهرمانان بزرگ دنیا تنها ۸ نفر فینالیست می شوند.
الهام هاشمی در گفت و گو با ایسنا در مورد عملکرد تیم ملی تفنگ در المپیک توکیو اظهار نمود: هرچند تیم ملی تفنگ کشورمان موفق به کسب مدال در المپیک توکیو نشد اما عملکرد ورزشکاران این رشته با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که داشتند کاملا رضایت بخش بود.
صداقت با اختلاف یک دهم در تفنگ بادی به فینال نرسید
سرمربی تیم ملی تفنگ در مورد عملکرد مهیار صداقت در تفنگ بادی مردان اظهار داشت: مهیار صداقت با امتیاز ۶۲۹.۱ با اختلاف تنها ۰.۱ امتیاز از رسیدن به فینال باز ماند و به مقام نهم المپیک رسید. این درحالی است که رکورد تفنگ بادی مردان ایران در المپیک ریو ۶۲۲.۲ بوده است.
وی اظهار داشت: همینطور در ماده تفنگ بادی مردان قهرمانان بزرگی بعد از مهیار قرار گرفتند که میتوان از کامینسکی روس دارنده ۱۶ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۵ برنز جهانی، پانوار هندی رنک ۲ تفنگ بادی جهان و دارنده ۷ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز جهانی، کومار از هند دارنده ۳ نقره و ۲ برنز جهانی و قهرمانان دیگر که در اینجا فرصت ذکر نام همه و دستاوردهایشان نیست، نام برد. حتی اشتوان پنی از مجارستان صاحب رنک یک دنیا در تفنگ بادی مردان و دارنده ۱۱ مدال طلا، ۱۱ نقره و ۱۳ برنز جهانی با امتیاز ۶۲۹.۴ تنها سه دهم امتیاز از مهیار بالاتر زد و با رتبه هفتم به فینال رسید.
از میان قهرمانان بزرگ تنها ۸ نفر فینالیست می شوند
هاشمی اظهار داشت: در رشته تیراندازی، ورزشکاران هر ماده که گاهی در مسابقات جهانی تعدادشان بیشتر از صد نفر است، همه با هم رقابت می کنند و تنها ۸ نفر اول به فینال می رسند. رشته تیراندازی حذفی ندارد و رتبه نفر نهم تا آخر بلافاصله بعد از دور مقدماتی مشخص می شود. جملاتی مانند حذف زودهنگام در مورد این رشته مفهومی ندارد.
تیم میکس تفنگ با پشت سر گذاشتن ۱۴ تیم قدر بعنوان پانزدهمی رسید
ایشان در ادامه در مورد عملکرد صداقت و خدمتی در میکس تفنگ بادی اظهار داشت: تیم تفنگ با وجود پشت سر گذاشتن ۱۴ تیم شامل دو تیم از صربستان، دو تیم از استرالیا، کرواسی، دانمارک، بلاروس، ایتالیا، جمهوری چک، آرژانتین، مصر، یکی از تیم های کره جنوبی، ژاپن و هند با اختلاف ۳ امتیاز به مقام پانزدهم رسید و از صعود به مرحله بعد بازماند در صورتی که تیم میکس تپانچه با پشت سر گذاشتن ۱۲ تیم به مرحله بعد صعود کرد و در نهایت به مقام پنجم رسید. این توضیحات صرفاً اشاره به تعداد زیاد تیم های میکس تفنگ است.
ورزشکار انگلیسی صاحب رنک یک دنیا در ماده سه وضعیت تنها ۲ امتیاز از نجمه خدمتی بالاتر زد
هاشمی در ادامه در مورد عملکرد نجمه خدمتی و فاطمه کرم زاده در تفنگ سه وضعیت زنان اظهار داشت: نجمه خدمتی با امتیاز ۱۱۶۵ هجدهم و فاطمه کرم زاده با امتیاز ۱۱۶۳ بیست و دوم شدند. این درحالیست که مکینتاش انگلیسی که رنک یک دنیا در این رشته را در اختیار دارد و جهت آمادگی حضور در المپیک بهترین تمرینات با بهترین امکانات را زیر نظر پدرش که مربی اختصاصی اوست، پشت سر گذاشته بود با امتیاز ۱۱۶۷ در جایگاه چهاردهم ایستاد.
شرایط تیم ملی در المپیک ریو و توکیو متفاوت بود
هاشمی به مقایسه عملکرد زنان ایران در تفنگ سه وضعیت المپیک ریو و توکیو پرداخت و اظهار داشت: در المپیک ریو که تعداد تیرهای سه وضعیت زنان نصف تعداد کنونی یعنی ۶۰ تیر بود نجمه خدمتی با امتیاز ۵۸۳ به فینال رسیده بود و مه لقا جام بزرگ دیگر تیرانداز ایرانی در المپیک ریو ۵۷۴ امتیاز بدست آورده بود. شاید با دو برابر کردن امتیازات المپیک ریو باتوجه به دو برابر شدن تعداد تیرها در این المپیک بتوان مقایسه حدودی داشت. هرچند که با عنایت به شرایط کلی کشور در سال ۲۰۱۶ ( ۱۳۹۵ شمسی) و امکانات و بودجه ای که فدراسیون وقت، پیش از المپیک ریو در اختیار سرمربی خارجی تیم تفنگ قرار داده بود متوجه نتایج خیلی خوب تیراندازان ایران در این المپیک خواهیم شد.
وی اظهار داشت: در تفنگ سه وضعیت زنان قهرمانانی از کشورهای چین، هر دو قهرمان کره جنوبی که یکی از مدعیان تفنگ سه وضعیت در جهان است، ایتالیا، کوبا، جمهوری چک، صربستان، مجارستان، دانمارک، ازبکستان، فرانسه، هند، مالزی، مغولستان، پورتریکو، مصر، استرالیا و اندونزی بعد از نمایندگان کشورمان قرار گرفتند.
در ریو با وجود امکانات بهتر در سه وضعیت مردان همین امتیاز ثبت شد
هاشمی در مورد عملکرد صداقت در تفنگ سه وضعیت مردان اظهار داشت: مهیار صداقت با امتیاز ۱۱۶۸( با امتیاز مساوی با نیکولو مارکوی ایتالیایی، دارنده ۳ مدال طلا، ۶ نقره و ۷ برنز جهانی) بیستم شد. در المپیک قبلی هم با وجود شرایط خیلی بهتر تیم، پوریا نوروزیان همین امتیاز را بدست آورده بود. مهیار صداقت در این رشته موفق شد ۱۹ قهرمان از کشورهای آمریکا، اوکراین، صربستان، کره جنوبی، لیتوانی، هر دو نماینده هند که یکی از آنها رنک ۲ دنیاست، دو نماینده از استرالیا، دانمارک (رنک ۸ جهان)، ایتالیا، هر دو نماینده ژاپن میزبان بازی ها، مکزیک، آرژانتین، عمان، ترکیه، مصر و ونزوئلا را پشت سر بگذارد.
کرم زاده در تفنگ بادی رنک چهار دنیا را پشت سر گذاشت
هاشمی در مورد تفنگ بادی زنان اظهار داشت: فاطمه کرم زاده با امتیاز ۶۲۴.۹ در جایگاه ۲۳ المپیک ایستاد و ۲۷ قهرمان المپیکی دیگر همچون رنک ۴ جهان از چین تایپه، قهرمان صربستانی دارنده ۹ مدال طلا، ۴ نقره و ۵ برنز جهانی، قهرمان کرواسی دارنده ۱۳ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۹ برنز جهانی، قهرمان هندی دارنده ۲ مدال طلا، ۳ نقره و ۱ برنز جهانی همینطور تیراندازانی از دانمارک، ژاپن، استرالیا، قرقیزستان، بلاروس، مغولستان، اندونزی، کوبا، مصر، آرژانتین، جمهوری چک و….. بعد از او بودند.
وی اظهار داشت: همینطور در این ماده آرمینا صادقیان جوانترین عضو کاروان ایران که با کسب مقام چهارم جهان موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود با امتیاز ۶۲۲.۶ سی ام شد و ۲۰ تیرانداز برتر جهان بعد از وی قرار داشتند. در المپیک ریو که تعداد تیرهای تفنگ بادی زنان ۴۰ بود الهه احمدی قهرمان شایسته کشورمان با امتیاز ۴۱۷.۸ به فینال رسیده بود و نجمه خدمتی با امتیاز ۴۱۵.۷ دهم شده بود. خاطرنشان می کنم تیم تفنگ بادی زنان ایران متشکل از نجمه خدمتی، فاطمه کرم زاده و آرمینا صادقیان کمتر از یک ماه پیش در جام جهانی تیراندازی در اوسیک کرواسی موفق به کسب مدال طلای جهان شده بودند و در بخش انفرادی فاطمه کرم زاده که با کسب بالاترین امتیاز بین کل شرکت کنندگان زن و مرد حاضر در جام جهانی با رکورد ۶۳۳.۶ (تنها ۰.۴ زیر رکورد جهان) بعنوان نفر اول وارد فینال شده بود و در نهایت به مقام چهارم جهان در آن مسابقات رسید.
در المپیک دهم امتیاز جایگاه ها را تعیین می کند
سرمربی تیم ملی تفنگ اظهار داشت: بدیهی است همه شرکت کنندگان در المپیک بجز یکی دو نفر که با وایلد کارت اجازه حضور می یابند از قهرمانان جهان هستند و پیشبینی نتایج کاملا غیر ممکن است. در رشته های تیراندازی بازیهای المپیک که ۵۰-۴۰ نفر شرکت کننده حدودا هم سطح در هر رشته با هم رقابت می کنند، دهم امتیاز که واقعا تفاوتی نیست، جایگاه تیراندازان را تعیین می کند. حدودا همه کشورهای دیگر که به این امر واقفند از کسب هر رتبه ای در المپیک خوشنودند چون که کسب سهمیه المپیک خود نشان دهنده خیلی چیزهاست. برخی از کشورهای مطرح دنیا در تیراندازی همانند آلمان که مهد تیراندازی دنیا است، انگلیس، سوئیس، اتریش، فرانسه، فنلاند،… اصلا موفق به کسب سهمیه نه در تفنگ بادی و نه در سه وضعیت مردان نشده بودند!
تیرانداز آمریکایی و مربی اش از رکوردش که در حد نجمه بود خوشحال بودند اما من شاهد گریه های دردناک نجمه بودم
وی اظهار داشت: مطلبی را که هیچ گاه فراموش نمی کنم این است که پس از مسابقه سه وضعیت زنان، تیرانداز آمریکایی که سال ها در بهترین شرایط و با بهترین تجهیزات و مهمات دنیا تمرین کرده بود، بعد از کسب رکورد ۱۱۶۷ با شادمانی در آغوش مربی اش قرار گرفت اما من شاهد گریه های دردناک نجمه خدمتی بودم که تنها یک ماه و نیم با فشنگ تمرین کرده بود و با وجود همه مشکلات و کمبودها و در باد نسبتا شدید روز مسابقه به رکورد ۱۱۶۵ رسیده بود که تنها دو امتیاز کمتر از تیرانداز انگلیسی رنک یک دنیا و تیراندازان آمریکایی و هندی و لهستانی زده بود!

نباید کسب رتبه هایی که منجر به مدال نشده را زیرسوال برد
وی اظهار داشت: امیدوارم روزی خبرنگاران، مسؤلان ورزشی و مردم عزیز کشور ما هم آنقدر با رشته های مختلف تیراندازی آشنایی پیدا کنند که هم متوجه نیازهای کاملا متفاوت رشته های مختلف تیراندازی باشند که به خاطر کسب مدال طلا توسط قهرمان ارزشمند جهان و المپیک جواد فروغی، گله مندی رشته تفنگ از کمبود تجهیزات و مهمات را “بهانه” عنوان نکنند، چون که یک نگاه گذرا به تیراندازی تپانچه بادی و تفنگ خصوصا در رشته سه وضعیت، تفاوت فاحش نیاز این دو رشته به تجهیزات را نشان داده است و هم این که کسب رکوردهای کاملا قابل قبولی که منجر به کسب مدال یا راهیابی به فینال نشده است را زیر سؤال نبرند. هرچند حق مسلم مردم شریف ایران است که از همه قهرمانانشان انتظار مدال داشته باشند.

منبع: