مهر در گزارشی بررسی كرد؛ انتصاب سرپرست تیراندازی توسط وزیر بی اراده

وزیر ورزش در حالی مبادرت به انتخاب سرپرست برای فدراسیون تیراندازی کرده که طبق اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی هیچ اختیاری برای انجام این کار ندارد.

خبرگزاری مهر- گروه ورزش: مدت زمان زیادی تا آخر دوره مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش باقی نمانده با این وجود وی دست بردار انتصابات نیست و از همین فرصت کوتاه باقی مانده برای صدور آخرین احکام استفاده می نماید.
وی که هفته گذشته لیلا زکی زاده را بعنوان سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش منصوب نمود، روز دوشنبه هم حکم سرپرستی علی دادگر در فدراسیون تیراندازی را امضا کرد در حالی که بنظر می رسد صدور این حکم خارج از چارچوب قانون بوده است.
دور زدن اساسنامه ابلاغی در نخستین گام
معرفی علی دادگر بعنوان سرپرست فدراسیون تیراندازی «اولین» انتصابی بود که توسط وزیر ورزش و پس از ابلاغ اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی انجام شد.
پروسه طرح، تصویب و ابلاغ این اساسنامه از سال ۹۸ شروع شد و پس از ۲۰ ماه توسط شورای نگهبان تایید و در نهایت یکشنبه گذشته (۲۰تیرماه) توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید. اقدام مسعود سلطانی فر برای صدور حکم سرپرستی علی دادگر هم یک روز پس از ابلاغ اساسنامه جدید انجام شد در حالی که این اساسنامه چنین اختیاری برای وزیر ورزش تعریف نکرده است.
ابلاغ جدید وزیر به استناد کدام قانون انجام شد؟!
تعیین سرپرست برای فدراسیون ها اقدامی است که – درست یا غلط – همیشه با آخر دوره روسا انجام می شود تا بطورمثال شائبه ای در برگزاری انتخابات به وجود نیاید. تصمیم گیری دراین زمینه بصورت مستقیم توسط وزیر ورزش انجام می شود، در حقیقت وی طبق اختیاری که در اساسنامه فدراسیون های ورزشی (اساسنامه قبلی) به او داده شده بود، منعی برای این کار نداشت.

در اساسنامه قبلی به وزیر ورزش اختیار انتصاب بعنوان رییس مجمع داده شده بود
در آن اساسنامه که مصوبه سال ۱۳۷۸ هیات وزیران را داشت، وزیر ورزش بعنوان «رئیس مجمع» معرفی شده بود. در ماده ۵ که به معرفی اعضای مجمع اختصاص داشت و در نخستین بند بر این که «رئیس سازمان تربیت بدنی یا یکی از معاونان وی بعنوان رییس مجمع» عضوی از مجمع هستند، تاکید داشت.
در اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی اما چنین جایگاهی برای وزیر ورزش تعریف نشده است. در ماده ۱۳ این اساسنامه و برای معرفی اعضای مجمع اینطور عنوان شده است که «وزیر ورزش یا یکی از معاونین وی بعنوان نماینده وزارت» (هیچ اشاره به رییس مجمع نشده است)
البته در تبصره یک ماده ۱۳ اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی اینطور عنوان شده: «در صورتیکه رییس فدراسیون عزل یا مستعفی شده یا غیبت بیش از سه ماه داشته یا به سبب آرای مراجع ذی صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رییس مجمع می تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف ۶ ماه) تعیین کند.»

در اساسنامه جدید هیچ اختیاری به وزیر ورزش بعنوان رییس مجمع داده نشده است
نکته قابل توجه این که هیچ یک از چهار مورد ذکر شده برای تعیین سرپرست توسط رییس مجمع شامل علی دادگر نمی شود؛ دادگر نه استعفا داده، نه عزل شده، نه غیبت بیش از سه ماه داشته و نه منع فعالیت، وی با «پایان دوره چهار ساله» روبه رو شده است. نکته مهمتر اما این که در هیچ قسمتی از اساسنامه جدید فدراسیون ها وزیر ورزش بعنوان رییس مجمع معرفی نشده است بدین سبب این پرسش مطرح است که «ابلاغ مسعود سلطانی فر برای علی دادگر به استناد کدام قانون و اختیاری انجام شده است؟»
اقدام درستی که قانونی انجام نشد
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، فدراسیون تیراندازی در حالی وارد دوره سرپرستی شده که خیلی وقت قبل از این ثبت نام از متقاضیان ریاست در دوره جدید این فدراسیون انجام شد.
اتفاقا علی دادگر یکی از کاندیداهایی است که در کنار سه کاندیدای دیگر تاییدیه صلاحیت خودرا از کمیسیون تطبیق وزارت ورزش گرفت تا مراجع ذی صلاح نظر نهایی را در مورد ورود باردیگر او به عرصه انتخابات تیراندازی بدهند.
اینکه چرا با وجود ثبت نام بموقع کاندیداها، انتخابات فدراسیون تیراندازی هنوز برگزار نشده احیانا به تاخیر در اعلام صلاحیت کاندیداها و اعمال محدودیت های کرونائی مربوط می شود. چرایی این مسئله در این گزارش نمی گنجد.
آنچه مورد توجه است که اساسا وزارت ورزش به سبب در پیش بودن المپیک و حضور ۶ تیرانداز مرد و زن کشورمان در این رویداد دست به تغییرات گسترده در راس فدراسیون تیراندازی نزده و رییس قبلی را بعنوان سرپرست منصوب کرده است اما این که این اقدام خلاف اساسنامه جدید فدراسیون ها انجام شده است، نقد بزرگی است که این کار درست وزارت ورزش (عدم تغییرات گسترده) را زخمی می کند.

منبع: