نیكا بیك لیك لی: 40 سال محروم بودیم و الان هم كاری نمی نماییم

فرم نو: سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان می گوید در چند سالی که مجوز حضور زنان در میادین بین المللی بدست آمده، برنامه ریزی و پیگیری درستی برای حضور قدرتمند در مسابقات صورت نگرفته است.

تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان ایران خرداد ماه در دو مسابقه انتخابی المپیک به میزبانی اتریش و سپس مجارستان شرکت کرد و با ۷ شکست پی در پی از دور رقابت ها حذف شد. ملی پوشان ایران در مسابقات انتخابی اتریش چهار دیدار مقابل تیم های ژاپن، تایلند، اوکراین و استرالیا انجام دادند که حاصل کار آنها به ترتیب شکست ۱۲ بر ۴، ۲۱ بر ۲۰، ۱۷ بر ۷ و ۲۲ بر ۲ بود. در مجارستان هم به مصاف چین تایپه، ایتالیا و هلند رفتند که به ترتیب با نتایج ۱۶ بر ۱۰، ۲۱ بر ۵ و ۲۰ بر ۱۰ شکست خوردند.

نیکا بی لیک لی در گفت و گو با ایسنا به عملکرد ملی پوشان در مسابقات مجارستان اشاره و بیان کرد: سطح مسابقات مجارستان بالا بود، اما نشان دادیم وقتی یک دوره در جایی بازی می نماییم، در ادامه با روحیه و اعتماد به نفس حاضر می شویم. مسابقات مجارستان از این نظر برایمان بهتر بود وگرنه تیم های قدری حضور داشتند و با ترکیب اصلی خود آمده بودند.

او به دیدار مقابل هلند در مسابقات مجارستان و بازی پایاپای با این تیم در دقایق نخست اشاره نمود و اظهار داشت: در آن مسابقه اگر خودباوری داشتیم، می توانستیم برنده شویم. نشان دادیم که می توانیم مبارزه نماییم و حتی دقایقی جلو بیفتیم اما حفظ برتری به تجربه، اعتماد به نفس، خودباوری برای بردن، حضور در تورنمت ها و تجربه کردن بازی های سخت نیاز دارد.

او اضافه کرد: از نظر بدنی با این تیم ها فاصله داریم و بسیاری از بازی ها مثل دیدار مقابل اوکراین و هلند چند دقیقه اول مبارزه کردیم اما از نظر بدنی کم آوردیم. این مساله نشان میدهد که شاید میزان تمرین ما طی دو تا سه ماه برای این مسابقات سنگین، کم بوده است.

بیک لیک لی به تفاوت خودباوری بازیکنان ایران در مسابقات اتریش و مجارستان اشاره و بیان کرد: در مسابقات مجارستان نسبت به اتریش چیزی جز اعتماد به نفس و خودباوری بازیکنان تغییر نکرد و ترسشان کمتر شده بود چون دستشان دو سال به توپ سه نفره نخورده بود. این دلیلهای موجب شد که در مجارستان بازی های بهتری انجام بدهیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره به دستاورد ایران از مسابقات انتخابی المپیک اشاره نمود و اظهار داشت: متوجه کمبود تجربه، بازی نکردن، نبود خودباوری در بازیکنان، ضعف های بدنی و قوای جسمانی شدیم. از نظر تکنیکی و تاکتیکی شاید خیلی ضعیف تر نیستیم و حضور بازیکنی مثل شادی عبدالوند که در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ مدال برنز مهارت های فردی را گرفت، نشان میدهد که بازیکنان خوش تکنیکی داریم اما بدون بازی در بخش سه نفره و حضور در تورنمت های بین المللی نمی توانیم بازیکن سه نفره انتخاب نماییم چون نمی دانیم کدام بازیکن بیشتر در سه نفره و کدام در پنج نفره جواب می دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر می خواهیم هدفمند جلو برویم باید به نکاتی که گفتم دقت کنیم، اما اگر هدف فقط حضور در مسابقات اصلی فیبا است، رو به افول خواهیم رفت. همیشه پس از مسابقات برنامه ریزی هایی انجام می شود اما تحقق پیدا نمی نماید. بازیکن مان سال ۲۰۱۹ مدال جهانی می گیرد و نشان میدهد که استعداد دارد و نیازمند امکانات است اما حمایتی نمی بیند. از طرفی دیگر اتفاقات خوبی مثل قهرمانی در غرب آسیا افتاده است اما پیگیری نمی گردد در نتیجه تکرار هم نخواهد شد. بدست آوردن خیلی مسائل راحت و تکرارش دشوار است و نیاز به تمرین، ممارست و امکانات دارد.

بیک لیک لی در آخر اظهار داشت: بازیکنان باید از پایه در بخش سه نفره رشد کنند، لیگ سه نفره داشته باشیم و در تورنمنت های مدنظر فیبا شرکت نماییم چون به تدریج فرصت کسب مجوز حضور در رقابت های بین المللی بوسیله امتیاز رویدادهای داخلی کم می شود. فیبا امتیاز تورنمنت های داخلی را کم می کند تا تیم ها به بازی های بین المللی وارد شوند. فاصله ما با تیم های بین المللی زیاد است، ۴۰ سال محروم بوده ایم و در چند سالی هم که مجوز حضور کسب کرده ایم، کاری انجام نداده ایم، در صورتیکه تیم های دیگر مثل برق و باد پیشرفت می کنند.

منبع: