در گزارش فرم نو عنوان شد؛ برانداخته شدن كمان ها و رضایت رییس

فرم نو: کمانداران ایران درجام جهانی سوئیس نتایج خوبی نگرفتند طوریکه عنوان چهارمی کامپوند غیر المپیکی بهترین نتیجه ایرانیها بود با این وجود رییس فدراسیون نسبت به عملکرد تیم اعزامی ابراز رضایت می کند.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، جام جهانی لوزان نخستین رویدادی بود که فدراسیون جهانی تیروکمان در دوره کرونا و در این سطح مبادرت به برگزاری آن کرد و کمانداران کشورمان هم حضور در آنرا بعنوان نخستین اعزام برون مرزی در دوره کرونا در برنامه قرار دادند.
البته قبل از سفر به سوئیس، ملی پوشان ریکرو طی سفر به ترکیه در اردوی مشترک با ملی پوشان این کشور و چند کشور دیگر شرکت داشتند اما جام جهانی لوزان نخستین رویداد رسمی و مصوب در تقویم فدراسیون جهانی بود که کمانداران کشورمان پس از یک سال و نیم در آن شرکت کردند.
برانداخته شدن کمان های ایرانی در سوئیس
این حضور البته با نتایج قابل توجهی همراه نبود طوریکه به غیر از تیم کامپوند بانوان، نماینده ایران در سایر بخش ها خیلی زود از دور رقابت ها کنار رفتند و در کل ایران اختتام زودهنگامی در مسابقات داشت.
در بخش انفرادی جام جهانی سوئیس، زهرا نعمتی در مرحله مقدماتی حذف شد، سایر کمانداران ریکرو و کامپوند مردان و بانوان هم در مرحله حذفی نهایت تا دور دوم پیش رفتند و نتوانستند به مراحل بالاتر برسند. رضا شبانی تنها کماندار ایرانی بود که به دور سوم حذفی صعود کرد اما او هم نتوانست صعود بیشتری داشته باشد.
در بخش میکس هر دو تیم میکس ریکرو و میکس کامپوند نتیجه دیدارهای خود در دور نخست را واگذار کردند و حذف زودهنگامی داشتند.
در بخش تیمی هم اوضاع خیلی بهتر از این نبود طوریکه سه تیم ریکرو مردان و بانوان و کامپوند مردان با شکست در دور نخست از ادامه مسابقات بازماندند. در این میان تیم کامپوند بانوان تنها تیم ایران بود که با پیروزی در دور نخست وارد جمع چهار تیم برتر شد اما با متحمل شدن دو شکست متوالی به جایگاه چهارمی بسنده کرد.

رضایت رییس از نتایج جام جهانی
البته که کامپوند فعلا المپیکی نیست اما عنوان چهارمی بانوان در این بخش تنها نقطه قوت تیروکمان ایران در جام جهانی سوئیس بود. جامی که حضور در آن به جز هزینه های جانبی و بودجه اردوهای آماده سازی که از شهریورماه سال قبل شروع شد، یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه ارزی روی دست فدراسیون گذاشت اما بنظر می رسد رییس این فدراسیون از صرف چنین هزینه ای پشیمان هم نیست چون در مجموع بابت نتایج به دست آمده رضایت دارد!
وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت با وجودیکه ملی پوشان مان ماه ها در مسابقات شرکت نداشتند و در بخش کامپوند هم مربی خودرا به خاطر مبتلاشدن به کرونا در اختیار نداشتیم، نتایجی بدی نگرفتیم به ویژه که گاهی نمایندگان کشورمان موفق به ارتقای رکورد خود هم شدند.
شعبانی بهار: شرایط کمانداران دیگر کشورها بهتر از ایران است
غلامرضا شعبانی بهار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کمانداران ایران در حالی در جام جهانی سوئیس شرکت کردند که به خاطر نزدیک به دو سال از میادین رسمی و غیر رسمی دور بودند. درست است که اردوی تیم های ملی از نیمه سال قبل شروع شد اما ملی پوشان ما طی این مدت به جز تمرین، در رویدادی شرکت نداشتند. البته اردوی ترکیه را برای کمانداران کامپوند داشتیم اما در کل جام جهانی سوئیس نخستین رویداد رسمی بود که در آن شرکت داشتیم.
وی اشاره کرد: با همه اینها نتایجی که کمانداران در لوزان به دست آوردند، خیلی هم بد نبود. درست است که مدالی حاصلی نشد اما بسیاری از کمانداران ما توانستند وضعیت رکوردی خودرا بهبود بخشند.
رئیس فدراسیون تیروکمان به غیبت اسماعیل عبادی (سرمربی) در کنار ملی پوشان کامپوند اشاره نمود و تصریح کرد: ملی پوشان حدود یک سال با این مربی تمرین داشتند اما او به خاطر مثبت شدن تست کرونا نتوانست آنها را در مسابقات همراهی کند. به ویژه که طبق قوانین برگزاری جام جهانی سوئیس، افراد مبتلا به کرونا ملزم بودند پس از بهبودی دو هفته قرنطینه را طی کنند. بنا بر این اصلا نتوانستیم از حضور عبادی در طول مسابقات استفاده نمائیم. این مسئله بیشترین لطمه را روی عملکرد ورزشکاران داشت در حالی که بسیاری از آنها در تیر طلایی نتیجه را واگذار کردند.
شعبانی بهار با اعلان اینکه هزینه های ارزی اعزام به سوئیس یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شد، اشاره کرد: به لحاظ مالی متحمل پرداخت هزینه های سنگینی شدیم اما جام جهانی سوئیس ضروری ترین مسابقه ای بود که باید در آن شرکت می کردیم. از نتایج به دست آمده هم خیلی ناراضی نیستیم. ما در بخش کامپوند بانوان چهارم جهان شدیم که عنوان کمی نیست. مگر در ورزش ایران چند رشته و تیم داریم که چهارمی جهان را داشته باشند؟
وی اشاره کرد: البته که انتظارات مان بیش از این بود اما با وجود نبود مربی، به دست آمدن چنین جایگاهی قابل توجه است. چه بسا اگر ویدا حیلیمان در جریان رقابت خود و به خاطر گیر کردن کمان، گرفتار مشکل نمی شد می توانستیم جایگاه سوم را به دست بیاوریم. در هر صورت عنوان چهارمی به دست آمده پس از دوری چندماهه از میادین و بدون مربی قابل قبول است.

«شرایط کرونائی که طی یکی دو سال قبل کمانداران کشورمان را درگیر کرده و موجب دوری آنها از میادین مختلف شد برای ورزشکاران دیگر کشورها هم وجود داشته است»، شعبانی بهار در واکنش به این مساله مطرح توسط خبرنگار مهر اظهار داشت: نه، طی ماه های گذشته کمانداران کشورهای اروپایی بصورت دائم درحال رقابت بودند. به خاطر نزدیک بودن کشورهای اروپایی به یکدیگر، کمانداران آنها مدام درحال سفر اتوبوسی و حضور در مسابقات بین کشوری بودند.
رئیس فدراسیون تیروکمان اشاره کرد: بطور مثال آنها با اتوبوس از سوئیس به فرانسه سفر می کردند و بطور مستقیم وارد سایت این کشور می شدند، در مسابقات شرکت می کردند و از همانجا به کشور خود باز می گشتند. اینطور هم پروتکلهای کرونائی را رعایت می کردند و هم مسابقات شان را انجام می دادند.
شعبانی بهار ابراز امیدواری کرد که کمانداران از تجربه جام جهانی سوئیس بتوانند برای نتیجه گیری در مسابقات فرانسه استفاده کنند.

منبع: