در گزارش فرم نو عنوان شد: ایجاد مراكز ارائه خدمات ورزشی و تندرستی یك ضرورت است

به گزارش فرم نو مشاور فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ تحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی اظهار داشت: ایجاد مراکز ارائه خدمات ورزشی و تندرستی یک ضرورت است.

مجتبی کرمی با اشاره به تبعاتی که شیوع ویروس کرونا روی کم تحرکی و اضافه وزن و چاقی مردم داشته است به خبرنگار مهر اظهار داشت: شیوع این ویروس محدودیت هایی که را برای ورزش کردن مردم ایجاد کرد و همین اتفاق به موانع دیگر ورزش نکردن افزوده شد تا شاهد افزایش بیماریهای غیرواگیر در کشور باشیم.
وی افزود: کم تحرکی که از قبل وجود داشت بواسطه شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی مردم بطور شایان توجهی افزایش پیدا کرد و زمینه بیماریهای دیگری را فراهم آورد. بیماریهای قلبی و عروقی عمده ترین بیماری است که ناشی از کم تحرکی و یکجانشینی است، شیوع این بیماری در جامعه سبب افزایش هزینه های اقتصاد سلامت می شود و فاجعه ای عظیم تر این است که با این وضعیت رشد جمعیت پیشبینی می شود جمعیت سالمند ایران تا سال ۲۰۵۰ به ۳۰ درصد خواهد رسید.
کرمی اضافه کرد: باتوجه به ماهیت رشته علوم ورزشی که ماهیتی میان رشته ای دارد، خیلی از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان در آن دخیل بوده است که سبب شده هدف این رشته آشنایی دانشجویان آن با ابعاد مختلف جسمی و روانی انسان در حد یک پزشکیار بوده تا آنان بتوانند بعد از اختتام تحصیلات بعنوان یک مربی آماتور و یا حرفه ای در حوزه ورزش با ورزشکاران در ارتباط باشند اما امروز باتوجه به شرایط بحرانی و پاندمی کم تحرکی در دنیا به خصوص در ایران فارغ تحصیلان رشته تربیت بدنی می توانند در بحث دانش افزایی و آگاهی بخشی به آحاد مردم در مراکز مشاوره ای به جامعه خدمات رسانی بکنند.
وی اضافه کرد: به هر حال امروزه ارائه خدمات تخصصی تندرستی به اقشار مختلف جامعه نیازمند تخصص در حوزه علوم ورزشی می باشد و باتوجه به بیکاری بیش از ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل حوزه علوم ورزشی در کشور و امکان ایجاد اشتغال برای عده زیادی از افراد متقاضی کار در حوزه ورزش، چنانچه امکان تاسیس مراکز ورزش و تندرستی توسط وزارت ورزش و جوانان فراهم گردد، ظرفیت بسیار بزرگی در کشور برای اشتغال در حوزه علوم ورزشی ایجاد می شود.
مشاور فدراسیون ورزش های همگانی افزود: برمبنای بند ۱۲ بخش وظایف قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان آماده است که ( صـدور و لغو پروانه تاسـیس و فعالیت اتحادیه باشگاه های ورزشی، باشگاهها، اماکن و “مراکز ارائه دهنده خدمات ورزشی و تندرستی” بعد از بررسی صلاحیتهای عمومی، اخلاقی، علمی و حرفه ای و نظارت بر فعالیت آنها ) و همین طور برمبنای بند ۸ اختیارات وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش می بایست مبادرت به ” تسهیل فعالیت دانش آموختگان علوم ورزشی برای ارائه خدمت مطلوب به جامعه و نظارت مستمر بر آن ” انجام دهد. که قانون مذکور در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۲ به تایید شورای نگهبان رسید.
مجتبی کرمی اضافه کرد: اهداف این مراکز مشاوره در حوزه خدمات ورزشی و تندرستی می تواند درباب ارزیابی و سنجش خاصیت های جسمانی، ارائه برنامه ها ی تمرینی، ارائه رژیم های تغذیه ورزشی، ارائه مشاوره به مدیران ورزشی، تحلیل وضعیت های مربوط به رشد حرکتی در کودکان و نوجوانان، مشاوره های روان شناختی ورزشی و تجزیه و تحلیل اطلاعات بیومکانیک ورزشی باشد که کلیه فارغ تحصیلان گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی امکان فعالیت در این مراکز را باتوجه به گرایش رشته تحصیلی میتوانند داشته باشند.
مشاور فدراسیون ورزش های همگانی اضافه کرد: بر این باوریم که این مراکز می توانند با مشاوره دادن در سطح کشور و افزایش دانش و آگاهی آحاد جامعه نسبت به فعالیت بدنی و ورزش در کلیه اقشار کشور موجب افزایش فعالیت بدنی مناسب و استاندارد در طول روز شود و از این طریق میتوانیم فرهنگ سبک ” زندگی فعال ” را در جامعه نهادینه نماییم.

منبع: