رضایی ؛ اعزام حداكثر ۶۰ پارالمپیكی به توكیو

سرپرست کاروان ورزش ایران در پارالمپیک توکیو با اعلان اینکه هنوز ترکیب این کاروان نهایی نشده، اظهار داشت: طبق شرایط و پیش بینی ها بین 50 تا 60 ورزشکار اعزامی به توکیو خواهیم داشت.

هادی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت کاروان ورزش ایران برای حضور در بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو توضیح داد و تاکید کرد: به سبب انجام نشدن رقابت های انتخابی در بعضی رشته ها و به خصوص وضعیت نامشخص رکورد برخی ورزشکاران، هنوز ترکیب قطعی و نهایی این کاروان معلوم نیست.
وی اظهار داشت: امروز که در فاصله چهار ماه تا بازی های پارالمپیک قرار داریم، نمی توانیم در مورد ترکیب نهایی کاروان اظهارنظر دقیقی داشته باشیم چونکه بطور مثال در رشته ای مانند دوومیدانی هنوز ترکیب نهایی مشخص نشده است. اواخر اردیبهشت ماه یک مرحله رکوردگیری از میان ۱۸ دوومیدانی کار انجام می شود. باید دید نتیجه این رکوردگیری و تطبیق آن با سیاست های مصوب کمیته برای اعزام به توکیو، منجر به پارالمپیک شدن چند ورزشکار از میان دوومیدانی کاران می شود.
سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی های پارالمپیک توکیو با اشاره به رشته جودو گفت: دو نفر از جودوکاران کسب سهمیه کرده و یک نفر از آنها هم هنوز وضعیت خودرا برای سهمیه نهایی نکرده اند. ضمن اینکه در مورد هر سه نفر باید کلاس بندی مورد تایید کمیته بین المللی پارالمپیک صورت گیرد. از نظر ما و باتوجه به سیاست هایی که داریم، اعزام دو جودوکاری که صاحب سهمیه هستند، قطعی است اما باید وضعیت کلاس بندی آنها مشخص شود تا در ترکیب نهایی کاروان قرار گیرند.
رضایی با اعلان اینکه در رشته تکواندو اعزام دو ورزشکار در بخش بانوان به مسابقات قهرمانی آسیا در برنامه است، تصریح کرد: یکی از مصوبات کمیته پارالمپیک برای اعزام قطعی به بازی های پارالمپیک، قهرمانی ورزشکار در سطح آسیا است بدین سبب اگر این دو پاراتکواندوکار خانم بتوانند در مسابقات پیش رو قهرمان شوند، جزو لیست اعزامی هستند.
وی اشاره کرد: در رشته های دیگر که کسب سهمیه توسط ورزشکاران صورت گرفته نیز تا زمانی که وضعیت رکوردی ورزشکاران و همخوانی آن با سیاست های مصوب کمیته قطعی نشود، نمی توان تصمیم نهایی در ارتباط با تعداد نفرات اعزامی گرفت. ورزشکاران این فرصت و شانس را دارند که به لحاظ رکوردی، خودرا تا آنچه مورد تایید کمیته پارالمپیک است، ارتقاء دهند. به هر حال همه می دانند که کسب سهمیه ملاک اعزام نیست بلکه وضعیت رکوردی و همخوانی آن با سیاست های مورد نظر ما دراین زمینه تعیین کننده خواهد بود. بنا بر این است که نمی توانیم درباره ترکیب قطعی کاروان، اظهارنظر دقیقی داشته باشیم.
سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی های پارالمپیک توکیو با یادآوری اینکه کمیته ملی پارالمپیک باید تا اختتام اردیبهشت ماه لیست اولیه کاروان اعزامی به توکیو را مشخص نماید، اظهار داشت: در این لیست نام همه ورزشکارانی که شانس اعزام به توکیو برمبنای کسب سهمیه و سپس مطابقت شرایط ورزشکار با سیاست های مصوب را داشته باشند، قرار می دهیم؛ حتی اگر شانس آنها به اندازه پنج درصد باشد اما اینکه بعد از آن و تا فاصله زمانی مورد نظر برای اعلام لیست نهایی بتوانند خودرا به سیاست های مورد تاکید برسانند یا نه، با خودشان است. آنچه مهم می باشد، اینکه کمیته پارالمپیک شانس اعزام به توکیو را از هیچ ورزشکاری نمی گیرد.
رضایی با اعلان اینکه اواخر خرداد ترکیب نهایی کاروان ایران برای بازی های توکیو باید به کمیته بین المللی پارالمپیک اعلام گردد، اشاره کرد: طبیعی است که مشخص شدن تعداد ورزشکاران اعزامی، ملاک تصمیم گیری در مورد تعداد همراهان است که شامل سرپرست، مربی، مترجم، نماینده نظارت و … می شود. به هر حال هر چه تعداد ورزشکار بیشتر باشد، تعداد همراهان هم افزایش خواهد داشت و بالعکس.
به گفته وی، باتوجه به بررسی های کارشناسی در مورد ورزشکاران هر رشته، شرایط کسب سهمیه و وضعیت رکوردی آنها، ترکیب کاروان ایران برای بازی های پارالمپیک توکیو با حضور ۵۰ تا ۶۰ ورزشکار بسته خواهد شد.
سرپرست کاروان ورزش ایران همین طور در ارتباط با وضعیت حقوقی ورزشکاران پارالمپیکی توضیح داد و اظهار داشت: طبق مصوبه کمیته ملی پارالمپیک، ورزشکارانی که شانس کسب مدال طلا در توکیو داشته باشند، ۵ میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت می کنند؛ این رقم برای ورزشکاران شانس مدال نقره و برنز به ترتیب ۴ و ۳ میلیون تومان است. حقوق مصوب تا آخر سال گذشته بطور کامل پرداخت شده و مرحله نخست پرداختی آن در سال جدید هم طی دو سه روز آینده انجام می شود.
وی از پیش بینی پاداش برای ورزشکاران شانس مدال آوری در توکیو آگاهی داد و اظهار داشت: ورزشکارانی که شانس مدال طلا، نقره یا برنز داشته باشند، علاوه بر حقوق ماهیانه، می توانند پاداش ویژه هم دریافت نمایند به شرط آنکه به لحاظ رکوردی، شرایط ایده آلی داشته باشند و این مساله به تایید کارشناس فنی و سرمربی آنها هم برسد. بر این اساس حتی این امکان وجود دارد که وضعیت پاداش ورزشکاران شانس مدال آوری طلا به ۱۰ میلیون هم برسد.