مهر در گزارشی بررسی كرد؛ تخریب سالن به خاطر اختلاف دو فدراسیون

به گزارش فرم نو اختلاف میان فدراسیون کشتی و فدراسیون کوهنوردی در نهایت منجر به تخریب سالنی با قدمت ۳۰ سال شد؛ اقدامی که علاوه بر خسارت های سنگین مالی می توانست منجر به تهدید جان افراد هم شود.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، سالن زنده یاد محمد داودی که از ۳۰ سال پیش محل فعالیت قهرمانان سنگنوردی کشور در مجموعه ورزشی شیرودی است طی روزهای اخیر به خاطر اقدام تخریبی برخی افراد که به بخشی از دیواره و تشک های آن هم صدمه جدی وارد کرده، غیر قابل استفاده شده است.
دلیل این اقدام اختلافات قدیمی است که میان فدراسیون کشتی و سنگنوردی در مورد این سالن بوجود آمد و پای شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را هم به میان کشید اما قبل از اینکه مصوبات تفاهمنامه طرفین دعوی اجرا شود، تخریب شد.
ماجرا از این مقرر است که به خاطر چگونگی تعبیه بخشی از دیواره سالن محمد داوودی (سنگنوردی) و قرار گرفتن آن مقابل پنجره سالن توفیق جهانبخت (کشتی)، فدراسیون کشتی خواهان جا به جایی امکانات و تجهیزات سالن سنگنوردی و تخریب کامل آن شد. این مورد در نشست هایی که با حضور مسؤلان فدراسیون کشتی، سنگنوردی و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برگزار شد، بررسی گردید و تفاهمنامه لازم در مورد آن منعقد شد.
طبق این تفاهمنامه که اردیبهشت ماه سالجاری به امضای طرفین رسید، فدراسیون کوهنوردی و مسؤلان سالن سنگنوردی زنده یاد محمد داوودی موظف به تخلیه این سالن در اول شهریورماه بودند اما انجام نشدن اینجا به جایی تا چند ماه پس از زمان مقرر منجر به تخریب آن شد.

تخریب سالن سنگنوردی توسط فدراسیون کشتی انجام شده است
محمد طبیبی مدیر سالن زنده یاد محمد داودی با ابراز تاسف از این اتفاقات، در مورد آن و اینکه چرا طی زمان مقرر برای تخلیه سالن اقدام نشده است، به خبرنگار مهر توضیح داد.
وی در آغاز این گفتگو اظهار داشت: سالن کشتی (توفیق جهانبخت) از گذشته مجهز به سیستم هواساز و تهویه است اما رئیس فدراسیون کشتی همچنان اعتقاد دارد که برای تهویه هوای داخل سالن باید پنجره ها باز باشند. این در شرایطی است که پنجره های سالن کشتی و بخشی از دیواره سنگنوردی سالن رو در روی هم قرار دارند. بانوان هم در این سالن فعالیت دارند و همین مساله مشکل ساز بود. ضمن اینکه در کل رئیس فدراسیون کشتی معتقد بود که دیواره سالن که مقابل پنجره سالن کشتی است مانع جابه جایی هوا می شود.
مدیر سالن زنده یاد محمد داودی تصریح کرد: بنابراین آقای دبیر درخواست تغییر محل سالن سنگنوردی را مطرح کرده بود. در همین راستا تفاهمنامه ای هم منعقد و مقرر شد تا زمینی در سالن کبکانیان در اختیار سنگنوردی گذاشته شود. از همان زمان هم مسؤلان فدراسیون کوهنوردی، شرکت توسعه و حتی مدیریت مجموعه شیرودی پیگیر مبحث بودند اما ظاهراً دوستان در فدراسیون کشتی تعجیل داشتند که قبل از تخلیه سالن آن هم در روز تعطیل مبادرت به تخریب بخشی از سالن ما کردند.
«طبق تفاهمنامه قرار بر این بود تا تخلیه سالن سنگنوردی اول شهریورماه صورت گیرد و ظاهراً به علت دیرکرد در این حوزه مبادرت به تخریب شده است»، طبیبی در واکنش به این مورد تصریح کرد: این تاریخ در تفاهمنامه قید شد اما به شرط اینکه امکانات لازم برای جا به جایی فراهم گردد که در اختیار گذاشتن سالنی برای سنگنوردی یکی از آنها بود. چهارم دیماه صورت جلسه تحویل موقت زمین در کبکانیان را امضا کردیم. ازاین رو چطور امکان داشت که شهریورماه جا به جایی موردنظر صورت گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا در همین مدت زمان پس از تحویل سالن اقدامات لازم صورت نگرفت؟»، اظهار داشت: پیمانکاری که در مناقصه برنده شد در موعد مقرر اقدامات لازم را انجام نداد و بنابراین مجبور به تکرار مناقصه شدیم.
مدیر سالن زنده محمد داودی با تکیه بر اینکه تخریب این سالن در روز ۲۲ بهمن ماه انجام شد، افزود: تخریب سالن به تشک ها صدمه زد و حتی سبب بروز حریقی شد که اگر جلوی آن گرفته نمی شد مشکل ساز می شد. روز گذشته برای مرمت دیواره ها اقدام کردیم اما متوجه شدیم برشی در دیواره بوجود آمده که چه بسا سبب ریزش آن می شد و اگر ورزشکاران در سالن بودند اساسا جان آنها را به خطر می انداخت.
طبیبی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: این نخستین بار نیست که سالن سنگنوردی با اقدامات اینچنینی مواجه می شود. ابتدا فکر می کردیم که مسئول سالن کشتی به صورت خودسرانه مبادرت به این کار می کند اما با پیگیری ها متوجه شدیم که حمایت فدراسیون کشتی و ریاست آنرا پشت سر دارد. در هر صورت اینکه مبحث را به شرکت توسعه و مدیریت و حراست مجموعه گزارش داده ایم. بهتر است ریاست کشتی در این حوزه صبوری کند به خصوص با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اینکه توانایی مالی دو فدراسیون کشتی و کوهنوردی اصلاً قابل قیاس نیست.

شهرداری باید برای تخریب اقدام می کرد
در همین رابطه یک مقام مسئول در فدراسیون کشتی ضمن اشاره به تفاهمنامه منعقد شده و اینکه چندماه از تاریخ تعیین شده برای تخلیه سالن سنگنوردی می گذرد، اظهار داشت: سالن توفیق جهانبخت جزو سرمایه های کشتی است و شناسنامه این رشته بشمار می رود. هزینه های میلیاردی جهت استفاده از این سالن شده اما چگونگی تعبیه دیواره سالن سنگنوردی و اینکه دقیقاً مقابل پنجره های سالن ما است، در استفاده از آن مشکل بوجود آورده بود. البته قانونی آن بود که شهرداری برای تخریب سالن اقدام نماید.
مدیریت شیرودی به اختلاف بوجود آمده ورود نمی کند
سالن زنده یاد محمد داوودی که محل اختلاف فدراسیون کشتی و کوهنوردی شده است در مجموعه ورزشی شیرودی است. ازاین رو این سوال مطرح است که «مدیریت این مجموعه چه ورودی به مبحث خواهد داشت؟»
جلائیان مدیریت مجموعه ورزشی شیرودی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی دو بار از رئیس فدراسیون کشتی خواستیم تا صبر بیشتری داشته باشد و به فدراسیون کوهنوردی وقت بدهد اما در نهایت کار به اینجا کشید. هم اکنون هم تا جایی که امکان داشته باشد ما ورودی به مبحث نخواهیم داشت. این اختلاف باید توسط مراجع بالاتر و در وزارت ورزش بررسی شود.
وی تصریح کرد: به هر حال افراد کشتی و دوستان آقای دبیر در این حوزه کم لطفی کرده اند به خصوص که در روز تعطیل این اقدام را انجام داده اند. با این وجود دو طرف را به دوستی دعوت می نماییم تا در آرامش مبحث حل و فصل شود.
مدیر مجموعه ورزشی شیرودی در عین حال اظهار داشت: در مورد اقدام صورت گرفته برای تخریب سالن سنگنوردی گزارشی در اختیار ما و حراست مجموعه گذاشته شده است. مبحث اما باید توسط آقایان کریمی و علی نژاد در شرکت توسعه و وزارت ورزش بررسی و برای آن تصمیم گیری شود. سفارش ما این است که دوستان با سعه صدر مبحث را پیگیری کنند.

منبع: