یك كارشناس: چرا در خوزستان حمایت كننده مستمر از ورزش بانوان وجود ندارد؟

فرم نو: خوزستان یک کارشناس ورزش بانوان ضمن اشاره به وجود منابع و نیروی انسانی در خوزستان برای توجه و پیشرفت در ورزش بانوان، اظهار داشت: دوستان مان در استان های دیگر می گویند که متعجب هستیم چطور خوزستان با این همه سرمایه نمی تواند در بانوان حمایت کننده مستمر داشته باشد.
سیمین علیجانی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: بی گمان پرداختن به ورزش و فعالیتهای جسمانی برای هر فردی امری ضروریست اما اهمیت آن برای بانوان باتوجه به نقش های مهمی که در جامعه دارند همچون نقش مادری و شرایط ویژه ای که نسبت به آقایان طی می کنند همچون باروری، دو چندان است. با این حال، این بخش از جامعه به نسبت آقایان برای پرداختن به فعالیتهای ورزشی، امکانات بسیار محدودتری دارند. عدم بودجه مشخص، عدم رغبت و تمایل اسپانسرها، مشکلات فرهنگی، سوءمدیریت و… هم از دیگر موانع توسعه ورزش بانوان است.
وی بیان نمود: در استان خوزستان هم طی چند سال قبل ورزش بانوان افت محسوسی داشته و باآنکه در یک سال گذشته تاحدودی موفقیت هایی حاصل شده است اما بازهم این بخش احتیاج به کار بیشتر و جدی تری دارد. در شرایطی که طی سالهای اخیر حضور و موفقیت بانوان در رشته های ورزشی چشم گیر بوده ولی در کنار این همه قهرمانی و مدال آوری، نبود امکانات، سالن های ورزشی و فضاهای مناسب تمرینی در خور شان بانوان، در خیلی از مواقع سبب شده تا حتی ورزشکاران و قهرمانان هم از عرصه ورزش دور شوند.
این کارشناس ورزش بانوان اظهار داشت: در این حوزه مشکل زیادی وجود دارد و در خوزستان، اماکن اختصاصی برای بانوان نیست و از این نظر بانوان بسیار محدودیت دارند که امیدواریم متولیان ورزش با اختصاص بودجه ای خاص در این حوزه بتوانند به پیشرفت هر چه بیشتر ورزش بانوان کمک کنند.
وی اضافه کرد: بعضی از شرکتهای صنعتی و تولیدی خوزستان بسیار ثروتمند هستند و حتی در رده سنی نونهالان هم در لیگ برتر کشور تیم دارند ولی برای یک دختر ۲۰ ساله و تیم داری در رده سنی بزرگسالان ارزشی قائل نیستند. در هر صورت برای استانی که این همه منابع مالی دارد، خوب نیست که نتواند از یک تیم بانوان برای حضور در لیگ های مختلف کشور حمایت کند. در استان خوزستان، منابع و نیروی انسانی داریم ولی مدیر کاربلد نداریم و مشکل ما همین است. حتی دوستان مان در استان های دیگر می گویند که متعجب هستیم چطور خوزستان با این همه سرمایه نمی تواند در بانوان حمایت کننده مستمر داشته باشد. به هر حال اگر بخواهیم می توانیم در ورزش بانوان هم کار نماییم.
این کارشناس بیان نمود: شهرداری هم نقش بسیاری در احیای ورزش بانوان دارد. سوال من این است که چرا بانوان ما به اندازه یک تیم فوتبال آقایان هم اهمیت ندارند و چرا نباید در تمام شهرستان ها یکی دو سالن ورزشی مختص بانوان ساخته شود؟ ورزش بانوان بسیار ارزش دارد. شرکت هایی مانند فولاد، ملی حفاری و مناطق نفت خیزجنوب و شهرداری ها و آموزش و پرورش هم می توانند برای بخش بانوان هزینه کنند و باید از آنها خواست برنامه خویش را جهت فعالیت در ورزش بانوان، عرضه کنند.
وی اضافه کرد: به نظر من در حمایت نشدن از ورزش خوزستان، بحث سلیقگی عمل کردن مدیران مطرح نیست، بلکه بحث نگاه ها مطرح است و هر چه عملکرد باشد، همان هم انعکاس پیدا می کند. مدیران اهمیت نمی دهند و باید از آنها خواست تا پاسخگو باشند. اگر در همین حواشی شهر اهواز سالن های ورزشی ساخته شود، ببینید که چقدر ورزشکار از آن معرفی می شود. پس باید برای ورزش بانوان ارزش قائل باشیم و بعد هم با یکی دو میلیارد تومان هزینه، ببینید چه تحولی در ورزش استان به وجود خواهد آمد.
علیجانی اظهار داشت: برخی مشکلات هم انسانی است و از بالا باید برای آن چاره هایی پیدا کرد و باید تغییرات بنیادی صورت بگیرد. من می گویم امکانات وجود دارد ولی اراده وجود ندارد. حالا ما علاوه بر پرداختن به ورزش قهرمانی در حوزه ورزش بانوان، احتیاج به کار در ورزش همگانی هم داریم. ما مشکلات اساسی داریم که بخشی از آن به مدیران ناآگاه ما بر می گردد، ضمن این که فرهنگ لازم هم وجود ندارد.