گزارش تحلیلی – خبری مهر؛ شورای عالی ورزش همچنان درگیر كاغذ بازی

فرم نو: طبق آنچه در تازه ترین قانون ورزش با عنوان قانون تاسیس وزارت ورزش بر آن تاكید شده، شورای عالی ورزش پس از سال ها با حضور نفراتی از بالاترین سطح مدیریتی كشور مجدد احیا خواهد شد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، پس از گذشت یک دهه از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان برای تشکیل و شروع به کار وزارت ورزش و جوانان، قانون ویژه تاسیس این وزارتخانه تصویب و توسط شورای نگهبان ابلاغ گردید.
«اهداف، وظایف و اختیارات» وزارت ورزش کلیات قانون تاسیس این وزارتخانه را در بر می گیرد. از مهمترین موارد مورد تاکید در این قانون هم شورای عالی ورزش – در سطح کشوری و استانی- و فعالیتهای آن است؛ شورایی که ماده ۷ قانونِ تاسیس سازمان تربیت بدنی (مصوبه سال ۱۳۵۰) هم به آن اشاره شده بود و اتفاقاً در دوره های مختلف هم نقشی حیاتی و موثر در ورزش داشت با این وجود از حدود دو دهه پیش فعالیت هایش به دلیلهای نامعلوم کنسل شد تا اینکه در قانون جدید مجدداً بر لزوم حیات آن و فعالیت هایش تاکید گردیده است.
احیای شورای عالی ورزش نیم قرن پس از تولد
شورای عالی ورزش ایران «نیم قرن» پیش با عنوان «شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم» شروع به کار کرد. در واقع سال ۱۳۵۰ و طبق آنچه در ماده ۷ قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی وقت به آن تاکید شده بود، دوره حیات این شورا شروع شد.
شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم در دوره های مختلف با حضور شخص اول کشور در امور اجرائی تشکیل می شد و اتفاقاً در امور مختلف مصوبات مهمی را هم داشت. این شورا برای بازی های آسیایی ۱۹۷۴ که سال ۱۳۵۳ به میزبانی تهران برگزار شد، کاملاً فعال بود و خیلی از جلسات آن با حضور شخص اول کشور برگزار می شد.
از حکم شخص اول کشور تا ریاست نخست وزیر
نام «شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم» شاید به ظاهر کوچک بود اما در اهمیت آن و جایگاهش همین بس که ریاستش با نخست وزیر کشور بود. سرپرست دستگاه ورزش همراه با افرادی مانند وزیر کشور، وزیر علوم و آموزش عالی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر کار و اموراجتماعی، وزیر تعاون و رئیس ستاد بزرگ ارتشداران (نماینده نیروهای مسلح) همراه با پنج نفر از اشخاص بصیر و باخبر به امور تربیت بدنی هم ترکیب این شورا را تشکیل می دادند. (انتخاب این پنج نفر با پیشنهاد سرپرست سازمان تربیت بدنی و تایید دیگر اعضا انجام می شد).
حکم اعضای شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم به صورت مستقیم توسط شاه و برای مدت چهار سال صادر می شد.
انقلاب، ادامه حیات، تغییر نام، نقش رئیس جمهور و…
شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نه فقط منحل نشد بلکه فعالیتهای کماکان با قدرت ادامه پیدا کرد. حتی تاسیس ساختار ورزش همگانی از مصوبات این شورا پس از انقلاب بود. این طور عنوان شده که این مصوبه مربوط به دوره نخست وزیری میر حسین موسوی و ریاست احمد درگاهی در سازمان تربیت بدنی وقت است.
به مرور البته شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم به «شورای عالی ورزش» تغییر نام داد ضمن اینکه ترکیب آن هم دستخوش تغییراتی شد. مهمترین تغییر هم ریاست رئیس جمهور بجای نخست وزیر بعنوان بالاترین مقام اجرائی کشور بود. این جابه جایی از آن جهت انجام شد که بازبینی قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ با حذف نخست وزیر همراه بود.
با این وجود این شرایط و تغییرات و جابه جایی ها، شورای عالی ورزش تا دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی و حتی دوره نخست ریاست جمهوری سید محمد خاتمی خیلی فعال و مستمر جلسات و برنامه های خودرا دنبال کرد و به مصوباتی هم رسید. شرایط ادامه تحصیل قهرمانان با حضور در دانشگاه ها از مصوبات این شورا در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بود. در دوره ریاست جمهوری خاتمی هم این شورا ضرورت برگزاری مسابقات باشگاهی در سطح حرفه ای را برای همه رشته ها و فدراسیون ها تصویب کرد.
۱۹ سال رکود و مصوبه ای که هنوز اجرا نشده است
با وجود نقش حیاتی و تاثیرگذاری که شورای عالی ورزش در دوره قبل و پس از انقلاب اسلامی داشت، فعالیتش از دوره دوم ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی – ۱۳۸۰ تا ۸۴ – به دلیلهای نامعلوم کنسل شد.
استارت «احیا» از سه سال پیش
شورای عالی ورزش منحل نشد اما به مرور زمان نهادی مغفول در ورزش کشور نام گرفت که کمتر کسی حتی از آن یاد می کرد. این شرایط ادامه داشت تا اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دی ماه سال ۹۶ در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، مجدد تشکیل «شورای عالی ورزش» به ریاست رئیس جمهور را طرح و تصویب کرد.
البته پس از این مصوبه اقدام دیگری در ارتباط با شورا و احیا و شروع به کار باردیگر اش انجام شد اما با عنایت به آنچه در قانون جدید ورزش به آن تاکید شده، انتظار می رود به زودی فعالیتهای شورای عالی ورزش از سر گرفته شود.
از سرگیری فعالیتهای شورای عالی ورزش با ریاست «رئیس جمهور»
در قانون تاسیس وزارت ورزش که با عنوان «اهداف، اختیارات و وظایف» این وزارتخانه بعد از بررسی چندساله در مجلس و تایید شورای نگهبان هفته اول مهر (سال ۹۹) به صورت رسمی ابلاغ گردیده، بر فعالیت «شورای عالی ورزش» در سطح کشوری و استانی تاکید گردیده است.
در این قانون عنوان شده که شورای عالی ورزش با ترکیب اعضا در بالاترین سطوح مدیریتی کشور همچون رئیس جمهور یا معاون اول وی، وزیر ورزش، رئیس سازمان نهاد و بودجه و … تشکیل گردد. در سطح استانی هم بر تشکیل این شورا به ریاست استاندار و با ترکیب متناظر اعضای شورای عالی در سطح استانی تاکید گردیده است.
وظایف شورای عالی ورزش چیست؟
طبق پیگیری های خبرنگار مهر از جمشید تقی زاده، معاون مجلس حقوقی و امور استان های وزارت ورزش، دو وظیفه بر عهده شورای عالی ورزش گذاشته شده است؛ اتخاذ سیاست های توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور یکی از این وظایف است و دیگری هماهنگ سازی فعالیتهای تربیت بدنی و ورزش کشور می باشد.

منبع: