۱۹۶۴ وقتی رویای المپیك برای دختران ایران واقعی شد

به گزارش فرم نو جهان ورزش المپیك را بزرگترین رویداد ورزشی قلمداد می كند؛ بازی هایی كه هر ورزشكاری آرزوی حضور و رقابت در آنرا دارد. دختران ورزشكار ایران هم بارها حضور در این رویداد را تجربه كرده اند.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، سوم تیرماه ۹۹ و روز دختر بهانه ای شد تا به وضعیت ورزش دختران ایران و حضور آنها در بازیهای المپیک نگاهی بیندازیم. آنها هر چند حرکت خویش را دیرتر از مردان شروع کردند اما بالاخره گام در این راه گذاشتند و با وجود نگاه منفی در جامعه سنتی و روبه رو شدن با این سوال که “دختر را چه به ورزش” محکم ادامه دادند تا جایی که پا به المپیک، بزرگترین رویداد ورزشی گذاشتند. آنها برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ المپیکی شدند و پس از انقلاب حضورشان پررنگ تر شد تا جایی که کیمیا علیزاده در تکواندو اولین مدال دختران ایران را به دست آورد.

اولین دوره بازی های المپیک در سال ۱۸۹۶ به میزبانی آتن برگزار گردید که در انتها ایالات متحده آمریکا با کسب ۱۱ طلا، ۷ نفره و ۲ برنز در جایگاه نخست قرار گرفت، یونان با ۱۰ طلا، ۱۷ نقره و ۱۹ برنز دوم شد و آلمان با ۶ طلا، ۵ نفره و ۲ برنز در جایگاه سوم قرار گرفت. ورزش جهان تابحال ۳۱ المپیک را برگزار کرده است که ایران در ۱۷ دور آن حضور داشته است. در واقع نخستین حضور ورزشکاران ایران در این بازی ها به ۱۹۰۰ لندن برمی گردد که ایران یک نماینده داشت و سپس در المپیک 48 لندن برای نخستین بار ایران یک کاروان متشکل از ورزشکاران چند رشته را اعزام کرد اما دختران ورزشکار ایران در چند المپیک حضور داشتند؟ در این گزارش حضور دختران ایران در دوره های مختلف المپیک بررسی می شود.

المپیک ۱۹۶۴ توکیو

چهار ورزشکار در رشته های دوومیدانی و ژیمناستیک نام خویش را بعنوان اولین زنان ایران در المپیک ثبت کردند؛ نازلی بیا ماکو، ژولیت گفرکف و سیمین صفامهر سه دوومیدانی کاری بودند که به ترتیب در پرش ارتفاع، پرتاب دیسک و دوی ۱۰۰متر به همراه پرش طول رقابت کردند. هیچ کدام از این سه تن به فینال رقابت ماده های خود نرسیدند اما گفرکف در پرتاب وزنه شانزدهم شد و بهترین نتیجه را به دست آورد.

جمیله سروری هم نخستین ژیمناست زن ایران است که حضور در بازی های المپیک را تجربه نمود و تابحال هیچ زن دیگری در این رشته المپیکی نشده است.

المپیک ۱۹۷۶ مونترال

بعد از چند دوره وقفه بالاخره در سال ۱۹۷۶ چهار شمشیرباز المپیکی شدند تا زنان ایران هم در این بازی ها نماینده داشته باشد. بدین سان ژیلا الماسی، گیتی محبان، مهوش صفایی و مریم آچاک در دو بخش انفرادی و تیمی مقابل رقبای خود قرار گرفتند که بهترین نتیجه، کسب عنوان نهمی در بخش تیمی بود.

المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا

پس از وقفه ای 20 ساله، لیدا فریمان تنها زن ایرانی حاضر در المپیک 96 آتلانتا بود که در رشته تیراندازی به رقابت با حریفان خود پرداخت. نکته قابل توجه این بود که برای نخستین بار پرچمداری کاروان ایران به یک زن سپرده شد و فریمان نخستین زن پرچمدار کاروان ایران است. وی همینطور نخستین زن المپیکی ورزش ایران بعد از انقلاب اسلامی لقب گرفت.
لیدا فریمان

منبع: