عبدالحمید احمدی : ورزش همگانی اولویت فدراسیون ها شود

به گزارش فرم نو معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با اشاره به ابلاغ اولویت های این حوزه اظهار داشت: شرایط مشاركت فدراسیون ها در این حوزه یكی از شاخصهای تعیین كننده در تزریق بودجه است.

عبدالحمید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت ورزش همگانی در مورد تاثیر آن بر سلامت ملی و همینطور اولویت های ورزش همگانی که هفته گذشته توسط وزیر ورزش به فدراسیون ها ابلاغ گردید، توضیح داد.
تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روانی افراد
وی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: ما بیشتر از هر چیز نیازمند جمعیت سالم هستیم و اینکه مردم از سلامت جسمی و روانی و اجتماعی کامل برخوردار باشند. این مساله در زندگی موفق افراد و دستیابی کشور به اهداف تاثیر مستقیم دارد.
کاهش سن برخی بیماری ها
احمدی خاطرنشان کرد: اگر در جامعه پیگیر اهدافی مشخص هستیم و در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی قله های موفقیت را دنبال می نماییم، در گام اول باید نیروی انسانی سالم داشته باشیم. در واقع سلامت چالش جدی برای کشور بشمار می رود به خصوص که شاهد شیوع بیماری های غیرواگیردار و کاهش سن برخی بیماری ها هستیم.
تأثیر چاقی و کم تحرکی در شیوع بیماری ها
معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش در این حوزه افزود: پیش از این برخی بیماری ها مانند دیابت یا بیماری های قلبی و عروقی در بزرگسالی و میانسالی بروز پیدا می کرد اما امروز سن ابتلاء به آنها کاهش پیدا کرده است. چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی هم دلیل اصلی این مشکل است. همین مساله اهمیت ورزش و توجه به آن در جامعه را نشان داده است.
تأمین سلامت جسم و روان و کاهش هزینه ها با ورزش
احمدی با تاکید بر اینکه می توان از راه ورزش دو رویکرد مهم را دنبال کرد، خاطرنشان کرد: اول اینکه با تحرک و فعالیت بدنی و در کل وارد کردن ورزش به سبک زندگی، می توان سلامت جسمانی و روحی خویش را تأمین نماییم. دوم اینکه به کاهش هزینه های خود و حوزه سلامت کمک نماییم. طبیعی است که بیماری سبب پرداخت هزینه از سوی بیمار می شود ضمن اینکه برای دست اندرکاران حوزه سلامت هم به جهت تأمین امکانات هزینه هایی بوجود می آورد اما با گرایش به ورزش و کاهش درصد ابتلاء به انواع بیماری، این هزینه ها کاسته می شود.
ورزش همگانی یکی از اولویت های فدراسیون ها باشد
وی با اشاره به اینکه اولویت قرار گرفتن ورزش همگانی یکی از موضوعات مورد توجه وزارت ورزش است، تصریح کرد: فدراسیون ها هم باید به ورزش همگانی بعنوان یکی از اولویت های خود توجه لازم را داشته باشند و به موازات حوزه قهرمانی، برای حوزه همگانی هم برنامه ریزی و پیشبینی لازم را داشته باشند. فدراسیون ها متولی اصلی برای توسعه رشته های مختلف ورزشی هستند و توجه آنها به حوزه همگانی می تواند در توسعه و گسترش رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش هم تأثیرگذار باشد.
با تاکید احمدی، نهادهایی که کانون جمعیت بزرگ هستند مانند آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، شهرداری، کارگری، دانشگاه ها، بسیج و … هم به فراگیری فعالیتهای ورزشی و همگانی شدن آنها کمک قابل توجهی داشته و با هماهنگی های انجام شده با این نهادها در آینده تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

استفاده از ظرفیت های موجود برای توسعه ورزش همگانی
معاون وزیر ورزش با یادآوری اینکه در کشور ۱۴ هزار هیأت ورزشی و ۲۸ هزار باشگاه ورزشی سازمان یافته فعالیت دارند، تصریح کرد که اینها ظرفیت هایی هستند که می توان آنها را برای توسعه ورزش همگانی به کار گرفت.
۵ محور مورد تاکید در اولویت های ابلاغی ورزش همگانی
عبدالحمید احمدی در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر به ابلاغ اولویت های ورزش همگانی به فدراسیون های ورزشی اشاره نمود و اظهار داشت: از فدراسیون های خواسته شده که در ۵ محور به ورزش همگانی ورود داشته باشند. نخستین محور به ترویج و آگاهی بخشی در مورد رشته تحت پوشش اختصاص دارد و اینکه با استفاده از ظرفیت های رسانه ای موجود مانند رسانه ملی، خبرگزاری ها، و فضای مجازی، آنرا به نتیجه برسانند.
وی با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهایی با رویکرد همگانی و سلامت محور موضوعی است که در محور دوم به آن تاکید شده، به محور سوم اشاره نمود و اظهار داشت: افزایش جمعیت ورزشکار تحت پوشش فدراسیون های ورزشی مورد توجه قرار داده شده که این مورد می تواند برای تقویت و پشتوانه سازی ورزش قهرمانی و پایدار سازی قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی بسیار تاثیر گذار باشد.
معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با تاکید بر فعالیت کمیته همگانی در هر یک از فدراسیون ها تصریح کرد: در محور چهارم به این مساله تاکید شده که کمیته همگانی در هر فدراسیون ورزشی باید مورد حمایت کامل باشد و برای فعالیت سالیانه آن برنامه ریزی مالی شود.
در محور پنجم هم اولویت های ورزش همگانی هم به تفکیک گروه های سنی و برنامه ریزی برای هر یک از آنها تاکید گردیده است. در بیشتر فدراسیون ها برنامه ای برای کودکان نیست و بزرگسالان و سالمندان از برنامه ها فاصله گرفته اند در صورتی که توجه به همه گروه های سنی و برنامه ریزی متناسب با نیاز هر یک از آنها لازم است.
به دنبال افزایش ۱۵ میلیون نفری جمعیت تحت پوشش فدراسیون ها
«محور سوم اولویت های ابلاغی ورزش همگانی به افزایش جمعیت در فدراسیون های مختلف اختصاص دارد. میزان جمعیت هدف در این حوزه چقدر است؟»، وی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: هم اکنون جمعیت تحت پوشش فدراسیون ها حدود ۴ میلیون نفر است. به دنبال این هستیم تا با تبعیت از اولویت های ابلاغی و اجرای آن در تمام فدراسیون ها این جمعیت را به ۱۵ میلیون نفر برسانیم. هر چه جمعیت ورزشکار تحت پوشش فدراسیون های ورزشی بیشتر باشد پشتوانه قوی تری برای ورزش قهرمانی شکل می گیرد.
پیگیری برنامه در مدت زمان سه سال
وی همینطور در مورد بازه زمانی پیشبینی شده برای رسیدن به جمعیت ۱۵ میلیونی موردنظر اظهار داشت: در سه سال می توانیم به این هدف برسیم باآنکه دستیابی به آن در یک سال هم امکان پذیر است. البته به شرطی که فدراسیون ها همراهی لازم را داشته باشند. افزایش جمعیت ورزشکاران تحت پوشش فدراسیون ها ظرفیت های جدیدی از نظر گسترش فعالیت ها در آن رشته بوجود می آورد.
تأثیر فعالیت همگانی فدراسیون ها در اعتبار تخصیصی
«ضمانت اجرای اولویت های ابلاغی ورزش همگانی در فدراسیون ها چیست؟»، معاون وزیر ورزش در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر اظهار داشت: در بخش ارزیابی فدراسیون ها یکی از شاخصهای موردتوجه برای اختصاص بودجه اساسا برنامه های همگانی و فعالیت در این حوزه می باشد. برپایه تفاهم نامه با فدراسیون های ورزشی و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه های ورزش همگانی و البته اهتمام رؤسای فدراسیون های ورزشی و به تبع آن هیأت های ورزشی استان ها امیدواریم این هدف مورد نظر محقق شود.
معرفی الگوی جدید فعالیتهای ورزشی
عبدالحمید احمدی در انتها اظهار داشت: جا دارد به مشارکت قابل توجه فدراسیون ها و هیأت های ورزشی در مبحث ورزش در خانه در دوره انتشار کرونا اشاره کنم که خوشبختانه بازتاب مثبتی در میان مردم و خانواده ها داشت و الگوی جدیدی از ورزش و فعالیت ورزشی را برای عموم مردم معرفی نمود. در همین راستا و به جهت شاخص بودن فعالیت ها و برنامه های انجام شده در توسعه ورزش همگانی و فعالیت بدنی در ایران تقدیرنامه ای هم از جانب نماینده سازمان بهداشت جهانی صادر شد که طی آن به خاطر توجه به ورزش همگانی که بر بعد سلامت ورزش و فعالیت بدنی تاکید دارد و اقداماتی همچون پویش در خانه می مانیم و ورزش می نماییم و ورزش درخانه و آموزش ورزش در خانه در شبکه های اجتماعی از دست اندرکاران ورزش همگانی کشورمان تقدیر گردید.